Neházejme šlendrián na náboženství

31. 10. 2011 / Boris Cvek

čas čtení 2 minuty

Trochu jsem byl překvapený, když se v Otázkách V. Moravce jen tak mluvilo o tom, že severoevropské země mají tzv. protestantskou etiku, a proto jsou tak rozpočtově ukázněné, mají vysoké daně, sociální stát a dobře fungují. Na jihu Evropy jsou prý katolíci, kteří mají zpověď, a tak mohou rozkrádat a korumpovat. Jenže zrovna Řekové třeba nejsou katolíci, nýbrž ortodoxní, i když i ortodoxní mají institut zpovědi. Ale co třeba takoví Bavoři, kteří jsou katolíci a fungují skvěle? Nebo naopak jižanské státy USA, které jsou baštou protestantismu a těžko je lze považovat za sociální státy švédského typu?

Navíc živá víra v severských "protestantských" zemích je spíše na ústupu a lidé jsou stále více ateističtí nebo agnostičtí. Netahejme tedy do Evropy nějaká nová dělení podél historických náboženských hranic, i když Max Weber kdysi spojil úspěšnost kapitalismu s protestantskou morálkou (u Webera ovšem, aby těch paradoxů nebylo málo, jde o kalvínskou nauku, která je v protikladu s luteránstvím - a právě luteránství je náboženství skandinávských zemí, o nichž byla v Otázkách řeč). Měli bychom spíše víc uvažovat nad tím, jak právě tváří v tvář různým krizím více posílit veřejný prostor, průhlednost politiky a byznysu i spravedlnost. Korupce (a stejně tak vykořisťování pracujících a neadekvátně velké odměny pro top managery) je totiž nepřípustná jak podle protestantské, tak podle katolické či muslimské či ateistické morálky. Co ji činí možnou a lákavou, je amorálnost společnosti, která něco jiného říká a něco jiného dělá. V tom ohledu je Česko, byť původní kolébka protestantismu, sobě odcizenou a morálně zdevastovanou společností, která tančí kolem svého protestantského prezidenta (V. Klaus se hlásí k Církvi československé husitské, jež se zase hlásí k první, tedy české, reformaci), otce kupónové privatizace a opoziční smlouvy, a kolem pokrytců z ODS a ČSSD jako kolem zlatého telete. Kdo nekrade, okrádá rodinu přece.

0
Vytisknout
9199

Diskuse

Obsah vydání | 2. 11. 2011