Publikují nepravdy a neobtěžují se reagovat

17. 6. 2011

Dovolím si přispět svou troškou do mlýna k tématu mediálních manipulací v souvislosti se čtvrteční stávkou. Jan Čulík upozorňuje na podprahové manipulace. Co mne osobně pobuřuje více, je to, že mnozí novináři v posledních dnech lžou naprosto bezostyšně a nepokrytě (anebo jsou tak strašlivě hloupí?), aniž by to někoho z jejich kolegů udivovalo, píše Radek Svítil.

Dva jednoznačné příklady:

1. Hospodářské noviny a server Ihned.cz zveřejnily 13. 6. komentář svého "hlavního analytika" (sic!) Jindřicha Šídla, který v perexu uvozuje věta: "Polovina Čechů s odborářskou stávkou nesouhlasí, tvrdí průzkum agentury ScaC pro Českou televizi. Což je až překvapivě slušný potenciál - a Miroslav Kalousek si ho nenechává ujít."ZDE

Skutečností ovšem je, že autoři průzkumu došli k závěru, že ""Stávka má podporu až téměř 70 % veřejnosti -- valná část této skupiny zároveň nesouhlasí s reformami vlády. Obecně je nesouhlas s reformami masivní, protože v součtu dosahuje 74 %."

E-mailem jsem pana analytika na nepravdivé tvrzení upozornil, nestál jsem mu za odpověď (a korespondence s jeho redakčním kolegou Martinem Denemarkem nevedla k nějakému rozumnému závěru).

2. Ve čtvrtečním vysílání ČT24 krátce po 8:45 vystoupil pan Jiří Kubík, zástupce šéfredaktora MF Dnes, a probíral se tiskem. Vyjádřil svůj podiv nad tím, že Právo má titulek "Stávka: největší od listopadu", protože prý stávka železničářů v roce 1997 byla větší. Stávka v roce 1997 byla jistě delší, ale jak proboha mohla být větší, když tehdy stávkovalo jen Odborové sdružení železničářů a dnes stávkuje tento svaz plus 13 (!) dalších odborových svazů, to mi opravdu rozum nebere.

Nemusím snad dodávat, že na můj dotaz položený pro změnu přes Twitter, proč redaktoři ČT24 na tento zjevný nesmysl nereagovali, nikdo neodpověděl.

0
Vytisknout
6663

Diskuse

Obsah vydání | 17. 6. 2011