Informaci o nasazení balistických raket Ukrajinou nakonec odmítly obě strany konfliktu

1. 8. 2014 / Karel Dolejší

Britské listy informovaly o zprávě CNN, podle níž měla ukrajinská strana v konfliktu nasadit balistické rakety krátkého doletu. Zpráva byla publikována bez podrobností a žádný další relevantní zdroj ji nepotvrdil. Tuto informaci později pro RT odmítli povstalci z "Doněcké lidové republiky", popřel ji Kyjev i Bílý dům, informuje stránka Stopfake.org.

Zatímco relativně solidní informační kanály všech stran informaci dementují, "alternativní" proruská média (v ČR většinou odvozená od obsahu propagandistického bulváru Hlas Ruska) jsou již infikována masivní konspirační teorií. Tak Bloger Saker předložil obsáhlou historku o údajném sestřelení několika raket Ruskem během bojů o příhraniční vyvýšeninu Savur Mohyla. Neexistují sice informace o tom, že by kterákoliv mocnost na světě měla protiraketový systém schopný sestřelovat velké balistické rakety krátkého doletu a samotné Rusko počítá s tím, že i jím vyvíjené rakety středního doletu budou odolné vůči "všem" existujícím i vyvíjeným protiraketovým systémům, fakta však v žánru propagandy, která je schopna vydávat text německého satirického webu o "přiznání" ukrajinského pilota za seriózní zprávu, vůbec nic neznamenají. Historka se v různých "dopracovaných" verzích šíří v celém bloku proruských "alternativních" médií, která z velké části, byť zdaleka ne výlučně, vznikají ve středoevropském prostoru v období od podzimu 2013 (kdopak to asi zaplatil?) a vyznačují se stereotypně silnou protiamerickou, protievropskou, xenofobní, antisemitskou a - last but not least - proruskou agendou.

Slovenský Slobodný vysielač vyšel z reakce ukrajinských úřadů na kritiku OSN (která se ale mnohem hůře dotýká separatistů) a rozvinul historku o raketách ještě daleko za hranice Sakerovy fantazie. Podle "analytika" Čalovky rakety mířily na Rusko, existovala obava z útoku zbraněmi hromadného ničení - a opět, rakety byly "sestřeleny". Poté se dospívá k pozoruhodnému analytickému závěru, že "Amerika a Ukrajina se z Ruska posraly".

Ve frontě na novinářskou kachnu samozřejmě nemohou chybět stránky jako NWOO, AC24, Nová republika či Zvědavec.

Z některých tzv. "alternativních" médií se postupně stává prvek působící na vědomí jejich konzumentů strukturálně obdobně, jako domácí ruská státní propaganda na tamní většinové konzumenty. Prvním a nejdůležitějším účinkem publikace obrovského množství fantastických a vymyšlených "zpráv" je destrukce principu reality. Spotřebitel takového zpravodajství po nějaké době již vůbec nedokáže rozlišovat, co je ještě v reálném světě možné a co je naopak zjevný absurdní výmysl. V takovém stavu mu ovšem lze namluvit prakticky cokoliv a libovolně jím manipulovat. Ať jsou manipulace informacemi v západním mainstreamu jakkoliv rozsáhlé, tak daleko nikdy nezacházejí.

Skutečnost, že i tzv. "alternativní" média jsou součástí informační války, by měla vést veřejnost k velké opatrnosti při vyhodnocování všech zpráv, které se v těchto informačních kanálech objeví.

Doplnění: Nezávisle na zprávách propagandistických zdrojů o údajném nasazení a sestřelení ukrajinských raket v prostoru Saur-Mogyly/Savur-Mohyly v Doněcké oblasti přináší Nězavisimaja gazeta zprávu o údajném nasazení raket Točka-U s kazetovou hlavicí v prostoru Okťabrského rajónu Luhanské oblasti, přibližně 80 km od prostoru, kam údajné použití raket situoval bloger Saker; k tomu údajně existují fyzické důkazy v podobě nefunkční hlavice rakety. Tento zdroj se také odvolává na anonymního ukrajinského vojáka, podle nějž všechny ukrajinské balistické rakety dávno překročily garantovanou životnost a od získání samostatnosti ani jednou nedošlo k jejich modernizaci.

"Připomněl incident, který proběhl před 14 lety. Tehdy byla z polygonu Gončarovskij nacházejícího se 130 km od Kyjeva vypuštěna raketa, která se odklonila z kursu a spadla na obytný dům ve městě Brovary. Cvičná raketa prorazila budovu od devátého do druhého patra. Zemřeli tři a bylo zraněno pět lidí (podle jiných údajů byli ranění také tři). Za příčinu incidentu Ministerstvo obrany Ukrajiny tehdy označilo selhání systému řízení rakety," uvádí NG.

"Není vyloučeno, že raketa, o níž hovořil [velitel luhanských povstalců] Sergej Gračev, měla zničit soustředění opolčenců, ale odklonila se od cíle. Nebo vůbec neměla ničivé prvky a byla vypuštěna čistě s propagandistickými cíli. Nicméně tomu poslednímu lze stěží uvěřit," uvedl ruský list.

Kyjev nadále nasazení balistických raket popírá.

0
Vytisknout
6786

Diskuse

Obsah vydání | 4. 8. 2014