Odstraňme ostýchavé, šedé myši a puch potu netolerujeme. Jak může chutnat práce ve 21. století

Diktátorský manažerismus po česku

30. 4. 2014 / Bohumil Kartous

čas čtení 3 minuty

Společnost Baťa si zakládá na tom, jak skvělé pracovní prostředí její zakladatel vytvořil, jak podporoval zaměstnance po stránce sociální nebo vzdělávací. V českém prostředí se slovo Baťa stalo synonymem pro progresivní podnikání se silným sociálním kontextem.

Každá legenda postupem času nabývá na čím dál větší neuvěřitelnosti. Někdy může dojít i k tomu, že skutečnost legendu zcela popírá. Příkladem může být korespondence současného ředitele obchodního provozu firmy Baťa v ČR zaměstnancům, zejména prodavačkám. Diktátorský styl, dehonestující a posměšné formulace typu "šedé myši netolerujeme", "někomu nebylo v obličeji shůry dáno", "každý může být atraktivní" nebo "puch potu jednou pro vždy netolerujeme" následuje výhrůžka pana ředitele, že "takové případy bude posílat okamžitě domů s áčkem v docházce".

Pokud tedy budete pracovat u společnosti Baťa a při doplňování bot se zpotíte, nebo nebudete mít na svém nedostatečně atraktivním obličeji dostatečně silnou vrstvu make upu, nebo pan ředitel svým zkušeným okem při přepadové inspekci zjistí, že jste si včera neumyli vlasy, osobuje si vás vyhodit z práce. To vše při úžasné měsíční mzdě okolo 15 000 Kč, kdy je podle slov zaměstnanců zcela běžné, že přesčasy se neproplácejí a kdy jsou prodavači a prodavačky "motivováni" k obchodním výkonům nátlakem na prodej "druhé položky" bez ohledu na to, co chce zákazník. Zdravá soutěž má podobu nástěnky s obchodními výkony. Byznys má sloužit veřejnosti...

Společnost Baťa je zvláštní z vícero důvodů. Kontaktoval jsem švýcarskou centrálu společnosti a požádal o vyjádření. Nejprve jsem marně sháněl kontakt na nějakou odpovědnou osobu, na kterou bych se mohl obrátit. Neexistuje. Přes firemní Twitter jsem komunikoval s někým, kdo se ani nepředstavil a odkázal mě na kontaktní formulář na webových stránkách. Prý se tyhle věci řeší na lokální úrovni, v centrále zjevně netuší, co se kde děje. A podle všeho to ani vědět nechtějí. Ejhle, po několika dnech se mi ozval sám pisatel dopisu, kterého zajímalo, jak jsem se k dopisu dostal. Nádavkem mi začala firma Baťa posílat komerční spam.)

Jak se prezentuje firma Bata na svém globálním webu www.bata.com:

"In Zlin, Bata built housing, schools and hospitals around the factory for its workers and their families- a design it would replicate in other parts of the world in years to come. Bata provided inexpensive rent and food during very difficult times, because founder Tomas Bata firmly believed business should serve the public."

"Firma Baťa stavěla ve Zlíně byty, školy, nemocnice pro své zaměstnance a jejich rodiny -- přístup, který bude v následujících letech použit v jiných částech světa. V nelehkých časech firma Baťa poskytovala dostupné nájmy a jídlo, protože zakladatel Tomáš Baťa věřil, že byznys má sloužit veřejnosti."

0
Vytisknout
18393

Diskuse

Obsah vydání | 2. 5. 2014