ČT zkresluje historii

31. 10. 2012 / Jan Čulík

Rádio Svobodná Evropa (RFE) nebo Hlas Ameriky -- to byly pojmy svobodného rozhlasu, který si lidé v komunistickém Československu ladili po večerech, aby se dozvěděli, co se opravdu v jejich zemi děje.

Česká televize vydala zkreslující oslavný článek o rozhlasové stanici Svobodná Evropa. Svobodná Evropa a Rádio Svoboda byly a jsou propagandistické instituce, realizující zahraniční politiku Spojených států. Za doby komunismu byla ovšem strategie Spojených států víceméně v souladu se zájmy českého lidu, takže RSE směla do značné míry vysílat tak, aby to se zájmem českého lidu bylo. Složitější to bylo s informacemi o kontroverzích na Západě (mně samotnému Olga Kopecká jednou vyškrtla z přehledu tisku v RSE zprávu o tom, že během návštěvy v Japonsku americký prezident Bush senior na recepci zezelenal, pozvracel se a spadl pod stůl). Složitější to také začalo být s po pádu komunismu, kdy začala být realita nepřehlednější a RSE začala selhávat. Zejména v té době její vysílání postiženo relativně tvrdou cenzurou, jak s překvapením zjistili v roce 1990 v Mnichově i tehdejší studentští internisté Radko Kubičko, Tomáš Klvaňa a Bohumil Pečinka. Kvůli cenzuře a konfliktu s redaktorkou Olgou Kopeckou odešel ze Svobodné Evropy v Mnichově zpěvák Karel Kryl. V devadesátých letech Svobodná Evropa, vysílající z Prahy, cenzurovala některé příspěvky Václava Žáka, Jiřího Peheho a Jana Čulíka.

Dlouholetý redaktor RSE Jaroslav Dresler svědčil, že Svobodná Evropa cenzurovala i příspěvky spisovatele Jana Čepa už v padesátých letech.

Hrst potlačených příspěvků Jana Čulíka vyšla v roce 1996 v Britských listech, vždy v závěru těchto vydání ZDE ZDE ZDE ZDE ZDE ZDE ZDE

Tyto zakázané příspěvky byly také zveřejněny ve výboru z Britských listů ...jak Češi myslí, (ed. Jan Čulík), Milenium Publishing, Chomutov, 1999, str. 261-285

0
Vytisknout
2374

Diskuse

Obsah vydání | 31. 10. 2012