Rada České televize podporuje nevyvážené zpravodajství

25. 6. 2015 / Lukáš Stříteský

Rada ČT píše, že se Česká televize zpravodajstvím o situaci na palestinských území již 25 let systematicky věnuje. Což je pravdou ve smyslu, že se systematicky zpravodajství vyhýbá. Jestliže si Rada ČT, jak se zdá, myslí, že Staré město v Jeruzalémě je podle mezinárodních norem izraelské, tak tím pádem ani neví, kde se palestinské území nachází.

Krátce po odvysílání reportáže ČT Jeruzalémský starosta se svou ochrankou zneškodnil útočníka jsem zaslal písemnou stížnost na Kavčí hory Radě České televize, která mi nedávno zaslala odpověď.

Kritizoval jsem reportáž v těchto bodech:

1. Článek doprovázející reportáž tvrdil, že „Minulé intifády byly koncem 80. let a na začátku 21. století a o život při nich přišly stovky lidí.“ Ovšem jenom při druhé intifádě zemřela na palestinské straně tisícovka dětí. Tuto faktickou chybu ČT opravila.

2. Kritizoval jsem tvrzení, že „Osmnáctiletý [palestinský] mladík pobýval v Izraeli nelegálně.“ Argumentoval jsem, že “incident se odehrál v Jeruzalémě. A polovina Jeruzaléma, celý Východní Jeruzalém, je okupovaným palestinským územím. Potvrdil to jednohlasně Mezinárodní soudní dvůr ve svém nálezu z 9. července 2004 a jasně to uvádí i rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 242 z r. 1967. Jak může být Palestinec nelegálně ve svém vlastním městě? ČT cituje místní úřady a ignoruje RB OSN i rozhodnutí jejího nejvyššího soudního orgánu. Čímž se dopouští hrubě nevyváženého zpravodajství.“

Rada ČT odpověděla: “K útoku došlo na Náměstí izraelské armády (Tzahal Square), které se nachází přímo za hradbou židovské čtvrti Starého města, tedy území, které je dle všech mezinárodních norem výsostným teritoriem Izraele.“

Vše je tedy v pořádku. Až na to, že Staré město i se svou Židovskou čtvrtí je součástí Východního Jeruzaléma. Podobně spousty arabských čtvrtí (i celé obce) leží na izraelském území. Problém je však někde jinde, i kdyby se incident stal pár kroků „za čarou“ (což se možná stalo, protože Jeruzalém je rozdělen přibližně podél zmíněných hradeb,) hranice ani checkpoint tam ve skutečnosti nikde nejsou. Východní Jeruzalém je nelegálně okupován a anektován a Palestincům je omezen přístup do jejich vlastního města. Takové omezování pohybu je samozřejmě nezákonné. Reportáž cituje místní úřady, které jsou samotné v rozporu s mezinárodním právem.

Rada ČT dále ve svém vyjádření píše, že se ČT zpravodajstvím o situaci na palestinských území již 25 let systematicky věnuje. Což je pravdou ve smyslu, že se systematicky zpravodajství vyhýbá. Jestliže si Rada ČT, jak se zdá, myslí, že Staré město je podle mezinárodních norem Izraelské, tak tím pádem ani neví, kde se palestinské území nachází.

3. Zpochybňoval jsem tvrzení, že současný starosta Jeruzaléma je oblíbený: „Určitě je oblíbený u mnoha lidí a občanů. Na druhou stranu je spoluzodpovědný za etnické čistky místního palestinského obyvatelstva ve Východním Jeruzalémě. Je oblíbený u obětí těchto zločinů? Nebo pohled utiskovaných lidí, kteří jsou násilně vyháněni za svých domovů, není pro Českou televizi hodný zmínky? Zde se jedná o hanebně nevyvážené zpravodajství.“

Odpověď Rady ČT: „Stěžovatel by si jistě dokázal zjistit, že mezi zhruba 800 000 obyvateli Jeruzaléma tvoří Palestinci, kteří mají v Izraeli plné volební právo, necelou třetinu. Je známou skutečností, že sekulární Barkat sbírá palestinské hlasy. Mimo jiné i kvůli modernizačním změnám, které zavedl do převážně arabských čtvrtí (tramvajová linka do centra, elektrifikace, obnova škol).“

Myslím si, že Rada ČT by si jistě dokázala zjistit, že skutečnost je jiná. Není to velká dřina, vezměme si například Wikipedii, kterou každý zná a je dostupná na jedno kliknutí: „37% populace tvoří Palestinci, ale je pro ně přiděleno pouze 10 % příjmu z daní. Ve východním Jeruzalémě je na 52 % půdy zakázán rozvoj, 35 % je určeno pro židovské osady (každá z nich je nelegální) a Palestincům zbývá pouze 13 % území, které už je však většinou zastavěné. (Zde mluvíme o území, které je ze 100 % palestinské.)“

Na Wikipedii se samozřejmě mohou vyskytnout chyby, informace třeba nejsou aktuální a autoři mohou být zaujatí. Stejně dostupné jsou však i informace na stránkách izraelské lidskoprávní organizace B'Tselem. Klikneme-li zde na „Východní Jeruzalém“ hned v úvodu se dočteme, že Izrael fyzicky isoluje Východní Jeruzalém od zbytku Západního břehu, diskriminuje v pozemkovém vyvlastňování, plánování, stavbě a demolicích domů. Odnímá residenci a sociální výhody Palestincům, kteří nejsou schopni prokázat, že centrem jejich života je Jeruzalém, nespravedlivě rozdělují rozpočet mezi dvě části města se škodlivým dopadem na infrastrukturu a služby ve Východním Jeruzalému.

Hned pod tím je odkaz na fotky zdemolovaných domů ve Východním Jeruzalémě. B'Tselem k nim uvádí: „Tyto fotky ilustrují izraelskou politiku ve Východním Jeruzalémě, jejímž cílem je udržet většinu obyvatel Jeruzaléma židovskou... Od roku 2004 do prosince 2013 jeruzalémská municipalita a izraelské ministerstvo vnitra zdemolovalo 498 residencí ve Východním Jeruzalémě, čímž připravila o domov 1948 lidí, z toho 1063 dětí.“

Rada ČT svým vyjádření potvrdila, že palestinské oběti etnických čistek ČT nezajímají.

4. V posledním bodě stížnosti jsem napsal: „U podobných druhů útoků je běžné sdělit pravděpodobný motiv pachatele. Palestinci trpí nelegální okupací, mučením, bořením domů, praktikami apartheidu (podle OSN) a mnoha dalšími vážnými zločiny. Proč možný motiv útočníka televize neuvedla?"

Tu otázku jsem špatně formuloval. A rada ČT na to ve své odpovědi upozornila. Chtěl jsem říct, že za terorismem, (přestože není ničím ospravedlnitelný, neboť jde o útok na nevinné,) lze často nalézt legitimní křivdy. Odsoudit zločinný čin je, podle mě, samozřejmé. Pátrat po souvislostech a příčinách, myslím si, znamená dělat novinářskou práci.

Nakonec Rada ČT napsala, jak už víte, že se problematice palestinského života pod izraelskou okupací ČT zpravodajsky věnuje systematicky poslední čtvrtstoletí. Opravdu? Po útoku na Gazu na přelomu let 2008 a 2009 vydala vyšetřovací komise OSN tzv. Goldstonovu zprávu, jejíž závěr tvrdil, že Izraelský útok „byl záměrně nepřiměřený a navržený tak, aby potrestal, ponížil a terorizoval civilní obyvatelstvo“. Lidé si to mohli běžně přečíst v zahraničním tisku, nebo to slyšet na BBC. Ovšem v archivu na webu ČT jsem tento závěr zprávy nikde nenašel.

Dalším příkladem je, jak jsou reportéři v ČT skálopevně přesvědčeni, že Izrael chrání před raketami palestinské resistence tzv. Železná kopule s účinností kolem 80%. Vezměme si třeba reportáž BBC Přední americký expert na protiraketovou obranu vyvolal pochybnosti o účinnosti izraelského obraného systému Železná kopule. „Pan Postol už dříve odhaloval falešná tvrzení o nejvyspělejších státních systémech protiraketové obrany. Po válce v Perském zálivu v roce 1991 se snášely velkolepé chvály na tzv. ochranný systém Patriot... Postol ukázal, že byly úplně mimo, stejně jako Patriot sám. Jeho úspěšnost, tvrdil, byla pravděpodobně menší než 10 %, možná dokonce 0 %. Možná netrefil vůbec nic.“

Lži o účinnosti se vedli proto, aby se Patriot prodal Saudům, kteří nebyli po koupi tím nejspokojenějším zákazníkem. Co se týče Železné kopule, tak Postol odhaduje účinnost 5 až 10 %. A říká, že pokud si Izrael myslí, že je to jinak, ať poskytne svoje data k analýze. Což samozřejmě neudělá, výsledek by mohl být ještě horší, než, jak odhaduje Postol.

Věci, kterým se zpravodajství ČT vyhýbá, je nespočetně. Více se dočtete například v mém článku o Izraelských "nevyjednáváních". Vynikající zdroj jsou stránky B'Tselem, nebo prostě zahraniční tisk. Lidé v Palestině jsou i během příměří vystavovaní střelbě, bombardování, bití, nelegálnímu zatýkání, věznění, mučení a mnoha dalším krutým zločinů, jak to potvrzují zprávy izraelských lidskoprávní organizací. Široká česká veřejnost o tom však nemá vůbec ponětí díky nevyváženému zpravodajství České televize, které je ospravedlňováno Radou ČT.

0
Vytisknout
2604

Diskuse

Obsah vydání | 26. 6. 2015