BBC prohrává informační válku s Ruskem

22. 12. 2014

Zahraniční rozhlasové a televizní vysílání BBC je přehlušeno vlnou ruské a čínské státní propagandy, která je financována stále vyššími částkami, kdežto britská vláda provádí škrty

Bývalý šéf zahraničního vysílání BBC World Service Peter Horrocks varuje, že britské zahraniční vysílání v důsledku omezených finančních zdrojů nedokáže čelit úporné a intenzivní propagandě ruských a čínských médií, a především ruské mediální propagandě, která zahlcuje celou Evropu. V čele této propagandy stojí anglicky vysílající televize Russia Today, která od počátku ukrajinsko-ruského konfliktu šíří do světa neuvěřitelné lži. Horrocks uvedl, že se BBC dotázala britského ministerstva zahraničí, zda je ochotno financovat rozšíření vysílání pro Ukrajinu, ale nedostalo žádnou odpověď.

Financování zahraničního vysílání rozhlasu a televize BBC ze zdrojů ministerstva zahraničí skončilo v dubnu 2014 a nadále je financováno roční částkou 245 milionů liber z koncesionářských poplatků britských televizních diváků. Od vzniku rusko-ukrajinské války se zdvojnásobil počet posluchačů ruského rozhlasového vysílání BBC a dosahuje nyní 6,9 milionů posluchačů. Na Ukrajině má vysílání BBC 600 000 posluchačů a od loňska se ztrojnásobilo.

Globálně dosahuje zpravodajství BBC 265 milionů diváků a posluchačů týdně navzdory rozsáhlým škrtům prováděným v jeho rozpočtu a v pořadech od roku 2010.

Zatímto britská vláda vysílání BBC omezuje, televize Russia Today se spektakulárním způsobem rozšiřuje. Tato televize šíří kremelskou propagandu nyní v angličtině, ve španělštině, v arabštině a v ruštině. Začala také z centra Londýna vysílat v angličtině televizní okruh zaměřený na Británii a od příštího roku bude vysílat i v němčině a ve francouzštině.

Putin příští rok zvýší rozpočet televize Russia Today o 40 procent na 15,38 miliard rublů (220 milionů liber). Podstatnou měrou bylo také rozšířeno financování globální tiskové kanceláře Rossija Segodňa, která je budována ze zbytků zlikvidované tiskové kanceláře RIA Novosti. Tento měsíc zahájila Rossija Segodňa provoz internetových stránek a rozhlasového vysílání v angličtině pod názvem Sputnik, který nahradí Hlas Ruska. Jeho televizním moderátorem je Dmitrij Kiselev, hlavní ruský propagandista, který je známý svými útoky proti homosexuálům.

Sir Tony Brenton, bývalý britský velvyslanec v Moskvě, poukázal na to, že sílící prokremelská propaganda odráží nejistotu ruské vlády. Nepovažuje zintenzivňování vysílání televize Russia Today za hrozbu, ale varuje, že další škrty zahraničního rozhlasového a televizního vysílání BBC poškodí vliv Británie na globální scéně. "Chcete-li svět, který je spravedlivý, musíte usilovat o svět, v němž se dává co možná největší prostor faktům," zdůraznil. "Kdybych měl peníze na posílení vlivu Británie ve světě, investoval bych je v první řadě do zahraničního rozhlasového a televizního vysílání BBC."

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
7324

Diskuse

Obsah vydání | 23. 12. 2014