Šest důvodů, proč velmi pravděpodobně není pravda, že strýc Kim Jong Una byl roztrhán 120 hladovými psy

3. 1. 2014

Server BBC upozorňuje, že tato zpráva se sice rozšířila po internetu rychlostí blesku, ale varuje, jak píše Tim Stanley v listě Daily Telegraph, že "tato zpráva je svůdná" a pravděpodobné příliš "svůdná" na to, aby byla pravdivá. Varuje, že server Strait Times, který zprávu převzal z hongkongského listu Wen Wei Po, kontrolovaného čínskou komunistickou stranou, je ostře protikomunistický server, který šíří propagandu vládnoucí strany v Singapuru. Poukazuje také na to, že není vyloučeno, že tuto zprávu si možná záměrně vymysleli v Pekingu, aby tím varovali severokorejský režim. Kimův strýc totiž prý prosazoval hospodářské reformy a bližší ekonomickou spolupráci mezi Severní Koreou a Čínou a prý se Čína nad jeho smrtí "hodně hněvá".

Zdroj:ZDE

Zprávu poprvé zveřejnil už 12. prosince 2013 hongkongský list Wen Wei Po, a podivné je, že neuvedl zdroj. Jeden singapurský denik ji převzal 24. prosince. Od čtvrtka 2. ledna se zpráva objevila zejména v amerických novinách.

Skutečnost, že západní média nekriticky převzala zprávu, jakou by odmítla, kdyby se týkala jakékoliv jiné země kromě Severní Koreje, vypovídá mnohé o tom, jak se na Západě píše o Severní Koreji a jak ji Západ vůbec nerozumí, píše v deníku Washington Post Max Fisher:

Zaprvé, uvažujme o zdroji. Zprávu poprvé přinesl hongkongský list Wen Wei Po. Hongkongská média jsou známa tím, že publikují senzacechtivé a bulvární zpravodajství, o němž se často zjistí, že bylo zcela vymyšlené. Ale i podle hongkongských měřítek je Wen Wei Po nezvykle nespolehlivý zdroj. Z nedávné studie vyplývá, že z 21 hongkongských novin se list Wen Wei Po umístil na žebříčku spolehlivosti co do spolehlivosti informací až na 19. místě. Zadruhé, povšimněme si, že jiná čínská média tuto zprávu vůbec nepřinesla, ačkoliv od jejího zveřejnění uplynul už skoro měsíc. Ostatní čínská média se přidržují zprávy, kterou vydali všichni ostatní - že Jang byl popraven střelbou. Skutečnost, že tuto zprávu přinesl jen list Wen Wei Po, je varující.

Zatřetí, jihokorejská média tuto zprávu také vůbec nepřinesla. To je dobrým důvodem, proč ji považovat za podezřelou. Druhým dobrým důvodem je, že tento drb se začal šířit už před určitou dobou, ale nikdo mu nevěnoval pozornost. Jihokorejská média mají velmi dobré kontakty mezi emigranty ze Severní Koreje i na zdroje v Severní Koreji a zejména mají dobré kontakty s jihokorejskou výzvědnou službou. Mnohá jihokorejská média ráda publikují zpravodajství, které ukazují Severní Koreu v záporném světle. Avšak tuto zprávu nepřinesla. Považují ji za zcela nevěrohodnou.

Začtvrté, varující je i doba, která uplynula od prvního zveřejnění této zprávy. Už je to skoro měsíc a nikdo ji nepotvrdil. Je velmi varovné, že asijská média tuto zprávu už měsíc ignorují.

Zapáté, je daleko pravděpodobnější, že byl Jang popraven popravčí četou. Je to daleko více v souladu s tím, co víme o Severní Koreji. Janga odsoudil vojenský soud, tak se zdá být logické, že byl popraven střelbou popravčí čety.

Zašesté, jak upozornil satirik Karl Sharro: "Že je ta zpráva falešná, je zjevné z toho, že kdo měl čas při tom trhání ty psy počítat?"

Celé to vyvolává otázku, proč tolik lidí - a tolik západních sdělovacích prostředků - přijalo tuto zprávu jako pravděpodobnou? Je to problém, který se týká zpráv o Severní Koreji. O Severní Koreji se publikují naprosto nezdrojované zprávy. O žádné jiné zemi nepublikujeme takové blbosti.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
10344

Diskuse

Obsah vydání | 7. 1. 2014