VYSOKÉ ŠKOLSTVÍ

Analýza skotského ministerstva školství navrhuje zásadní kroky proti zkomerčnění univerzit

2. 2. 2012

1. února 2012 byla zveřejněna cca padesátistránková analýza správní struktury skotských univerzit, kterou pro skotské ministerstvo školství vypracoval tým odborníků pod vedením profesora Ferdinanda von Prondzynského, rektora Robert Gordon University v Aberdeenu, na základě četných připomínek pracovníků univerzit i veřejnosti. Závěry práce jsou v naprostém protikladu k tomu, co pro české univerzity navrhuje Dobešovo ministerstvo školství. Doporučujeme text ke studiu.

Zpráva se snaží vytvořit rovnováhu mezi manažerskými strukturami, které každá univerzita samozřejmě potřebuje, a svobodou výzkumu a akademického směřování. Ze zprávy citujeme:

"Velký počet svědectví argumentoval, že způsob jednání vysokého managementu univerzit někdy přispívá k vzniku 'managerialismu' na univerzitách, což ohrožuje kolegiální jednání. Managerialismus už byl v oblasti vysokého školství podroben širší analýze a debatě. V roce 2003 vydal výzkumný tým, vedený profesorkou Rosemary Deemovou z University of Bristol, článek, v němž definoval chování, nazvané 'Nový managerialismus', jehož podstatou je úsilí vytvořit na univerzitách centralizovanou strategii, podřídit administrativní struktury této strategii a vytvořit řídící mechanismy, které umožňují realizaci této strategie.

"I když se široce uznává, že složité byrokratické a finanční nároky univerzit vyžadují profesionální správu a jmenování vysokých pracovníků s manažerskou odpovědností, někdy se poukazuje na to, že manažerské týmy vytvořily podnikatelskou kulturu, která podvrátila akademické poslání univerzit a akademické hodnoty a ochromila kolegialitu."

V dokumentu se dále praví mj:

"Je důležité, aby rozhodnutí akademických shromáždění (senát univerzit) nebyla čistě schvalováním předchozích rozhodnutí managementu, ale aby se na rozhodnutích akademičtí zaměstnanci aktivně podíleli, aby byla akademická shromáždění autentickými fóry pro akademickou debatu a správu vysokých škol."

Kompletní dokument je v angličtině ZDE

0
Vytisknout
2817

Diskuse

Obsah vydání | 3. 2. 2012