"Ochránci budoucnosti našich dětí"

Nepřidáš se k většině, páchá-li zlo

16. 4. 2016


Nemám tyhle diskuse rád. Přesto, že jsem učitel a těší mě vysvětlovat a diskutovat, nemám rád internetové (facebookové) dohadování. Anonymita prostředí totiž uvolňuje stavidla sebeovládání a technologie umožňuje „demokratické“ vyjadřování lidem, kteří vlastně nemají co říci – jen papouškují populistické a povětšinou značně hloupé názory. S lidmi, kteří mnoho rozumu nepobrali, se diskutuje těžce. Ale ještě horší je to s těmi, kteří jsou zaslepeni nenávistí. Pak totiž žádná sebepřesvědčivější, důkladná a přístupnou formou podaná argumentace nepadne na úrodnou půdu. Toho, kdo vaše argumenty nevnímá, nepřesvědčíte, napsal na svém facebookovém profilu ředitel Teplického gymnázia Zdeněk Bergman v reakci na požadavky českých "vlastenců", aby vyloučil ze studia studentku jen proto, že je arabského původu.

V posledních dvou dnech byla na facebooku rozpoutána lidmi, kteří se považují za ochránce „naší české budoucnosti a našich dětí“, jakási kampaň vyzývající mě, abych žáky školy, kterou vedu, „ochraňoval před muslimy a jejich propagandou“ a abych vyloučil ze školy žákyni, která toto nebezpečí představuje, a dokonce si dovoluje do školy nosit šátek. Taky jsem vyzýván, abych se k problému vyjádřil, ať je zřejmé, zda jsem zrádce nebo vlastenec.

Tak se tedy vyjadřuji: Na Gymnáziu Teplice žákyni, o níž se píše na facebooku (a v desítkách mailů, které mi přišly), skutečně máme. Je to slušné a bystré děvče. Na podzim 2015 jsem žákyni udělil pochvalu ředitele školy za „dobrovolnickou práci přispívající ke klidnému soužití s arabskými návštěvníky teplických lázní“. Z toho je snad zřejmé, jak o ní smýšlím.

Ještě poznámka k „islámské propagandě“ na naší škole: K všeobecnému vzdělání patří kromě jiného i orientace v oblasti náboženství. Za účinnou cestu v tomto (ale i ve vzdělávání všeobecně) považuji přímou konfrontaci žáků s realitou, na níž učitelé nejsou nositeli (sdělovači) poznaných pravd, ale zprostředkovateli kontaktů či průvodci hustým lesem informací. 

Proto není výuka organizována jen jako tradiční hodiny s výkladem učitele, ale často jsou zařazovány exkurze, návštěvy výstav, muzeí, památníků, besedy, přednášky odborníků, umělecká představení apod. 

Takovýchto prvků, jimiž obohacujeme vzdělávání, jsou ročně stovky. Některé akce jsou určeny i pro veřejnost - jako byl loni „muslimský víkend“, během něhož několik cizinců žijících v Česku představilo příchozím svou původní vlast a jehož součástí byla i přednáška odborníka z Orientálního ústavu AV ČR. Tato akce vyvolala bouři nevole (mezi internetovými bojovníky proti islamizaci Česka) a patrně i kvůli ní jsem opakovaně označován za zrádce národa. 

Kritici se vůbec nenamáhají se zjišťováním faktů, a tak samozřejmě nevědí (ačkoli je to vše na našem školním webu), že jsme spolupořadateli týdnů židovské kultury Teplický cimes, že zrovna teď je v aule výstava Židé v boji a odboji, že jsme pořádali vietnamské dny, že k nám do školy zveme představitele křesťanských církví - evangelické, pravoslavné, katolické a nejvíc československé husitské, že vyvěšujeme tibetskou vlajku, že máme volitelný předmět religionistika…

Přicházejí mi i maily, které mi děkují a povzbuzují a chválí, že jdeme na naší škole správnou cestou. Bohužel těch plných nenávisti, pomluv, nesmyslů a nadávek je o dost víc. Já se ale budu držet myšlenky obsažené v Talmudu: Nepřidáš se k většině, páchá-li zlo.

Zdeněk Bergman

Teplice, 14. dubna 2016

0
Vytisknout
2373

Diskuse

Obsah vydání | 19. 4. 2016