Když mainstreamová média produkují falešné zprávy

3. 1. 2017 / Daniel Veselý

Americká zpravodajská komunita je přesvědčena o tom, že Kremlem řízení hackeři zvrátili výsledek amerických voleb v jeho prospěch, třebaže veřejnosti nebyly dosud předloženy pádné důkazy pro toto tvrzení. Prezident Obama následně nechal vyhostit 35 ruských diplomatů ze Spojených států a uvalil na Rusko další sankce. Mezitím do Pobaltí a Polska míří tisíce vojáků NATO, sílí tenze u hranic těchto států s Ruskem a vztahy Bílého domu a Kremlu jsou nejvypjatější za poslední dekády. Za této situace zveřejnil vlivný deník The Washington Post nepravdivou alarmující zprávu, že ruští hackeři pronikli do energetického systému ve Vermontu.

Rok 2016 by se dal charakterizovat mimo jiné i jako úsvit postpravdivé éry, kdy ověřování faktů nehraje příliš velkou roli, a na síle nabývají takzvané falešné zprávy. Třebaže nyní budeme čelit plejádě groteskních dezinformací, značný podíl na tomto žalostném stavu mají mainstreamová média, jelikož falešné zprávy nevyrašily na zelené louce. Přestože západní sdělovací prostředky záměrně neprodukují hoaxy jak na běžícím páse, jejich činnost podléhá různým informačním filtrům a příjemci mediální krmě získávají mnohdy zkreslený či mylný obrázek o řadě světových událostí. Vlčí hlad po informacích, jež by zachycovaly dění bez jakýchkoliv filtrů, a dlouhodobá frustrace z činnosti velkých mediálních domů, jejíž začátky lze vystopovat již v předvečer války v Iráku, kdy přední světová média zveřejnila zaručené zprávy o Husajnových zbraních hromadného ničení, elegantně umetly cestičku pro triumfální příchod falešných zpráv. Vzkvetla dračí setba.

Pakliže vlivný deník The Washington Post v době, kdy jsou vzájemné vztahy USA a Ruska pod bodem mrazu, veřejnosti předloží mylnou informaci o dalších ruských hackerských útocích ve Spojených státech, jde o alarmující nezodpovědnost. Zprávu převzal deník The Guardian a džin byl vypuštěn z lahve. Nicméně informaci dementoval zpravodajský portál společnosti Burlington Electric, která ve Vermontu zajišťuje rozvod elektrické energie s tím, že jí provozovaná elektrická síť ruskými hackery napadena nebyla. Editoři listu The Washington Post, kteří se před publikací článku ani nenamáhali tuto společnost kontaktovat, později změnili titulek článku a nakonec ve zkratce zveřejnili stanovisko představitelů Burlington Electric.

Ačkoli v řadě mainstreamových sdělovacích prostředků pracují výteční novináři a editoři a k chybám a omylům zde přirozeně dochází, v éře, kdy si falešné zprávy klestí cestu na výsluní a získávají široký okruh přívrženců, tyto omyly značně přispívají k etablování falešných zpráv. Mediální mainstream má navíc obrovskou moc, jak jsme mohli vidět právě v předvečer ilegální invaze do Iráku, a tudíž i značnou odpovědnost. V čase, kdy spousta lidí s nadějemi hledí k Donaldovi Trumpovi a jeho ministrovi zahraničí Tillersonovi, neboť údajně předejdou fatální srážce s Ruskem, však falešné zprávy z dílny velkých mediálních domů mohou napáchat ještě více škod než manipulativní média.

0
Vytisknout
3090

Diskuse

Obsah vydání | 5. 1. 2017