Rusko umlčuje opoziční média

14. 3. 2014 / Karel Dolejší

Ve středu byla na nátlak Kremlu z rozhodnutí většinového vlastníka Alexandra Mamuta odvolána editorka soukromého zpravodajského serveru Lenta.ru Galina Timčenková. Včera v reakci na toto opatření podalo výpověď 39 z 85 zaměstnanců společnosti.

Nátlak Kremlu však pokračuje. Mnozí ruští internetoví provideři blokují přístup ke stránkám Grani.ru, Kasparov.ru a EJ.ru. Reagují tak na výzvu generálního prokurátora, která tvrdí, že zmíněné opoziční servery vyzývají k nezákonným aktivitám. Podle listu Izvěstija je blokován také blog Alexeje Navalného s poukazem na to, že podmínky domácího vězení zahrnují zákaz přístupu na internet.

Jak ukazuje článek níže, zatím je ještě stále možno v Rusku publikovat texty nepřímo kritizující oficiální politickou linii Kremlu.

Otázkou však je, co se bude dít, pokud ukrajinská krize bude dále pokračovat a příští týden Moskvu zasáhnou západní sankce. Lze-li věřit publikovanému seznamu budoucích "postižených", kromě prezidenta a premiéra jsou na něm záměrně vynechány osoby liberálnějších názorů, které v ruské administrativě dosud působí. Jak na to asi Kreml zareaguje? Potvrdí se zprávy, že se Putin hodlá zbavit relativně liberálního Medveděva? A co by to znamenalo pro velmi umírněné polooficiální kritiky kremelské politiky, kteří byli dosud víceméně bez potíží tolerováni?

Rusko se velice rychle posouvá od oficiálního modelu "suverénní demokracie" k plnokrevnému autoritářství, kde režim sice respektuje většinu osobních svobod, ale svobody politické postupně omezuje.

Uvidíme, zda to jeho čeští přímluvci začnou ve svých "teoriích" už konečně zohledňovat, nebo budou dál putinokracii představovat jako vzor, jenž by i Česká republika měla co nejrychleji následovat.

0
Vytisknout
4774

Diskuse

Obsah vydání | 17. 3. 2014