Vláda bude schvalovat tunelování české železnice
7. 3. 2012
Na dnešní jednání vlády ČR je zařazen k projednání materiál Pravidla převodu vybraných železničních drah v majetku státu na nové nabyvatele. Materiál je děravý, obsahuje řadu nepřesností a zavádějících informací a jeho schválením může stát přijít až o miliardy korun.
Materiál na prodej tratí sice předkládá ministerstvo dopravy, ale pochází z dílny státní organizace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC, s.o.), která se již několik let usilovně snaží o zrušení některých železničních tratí.
Ačkoliv SŽDC, s.o. vykonává vlastnické právo a vystupuje jako správce drah ve vlastnictví státu, některé regionální dráhy vůbec neudržuje a nechává je chátrat navzdory tomu, že od Státního fondu dopravní infrastruktury na ně dostává dotace. Ty ale mizí někde v nedohlednu a regionální dráhy ve vlastnictví státu dále chátrají, proto se Ministerstvo dopravy rozhodlo zbavit se tohoto břemene.
"Paradoxem je, že SŽDC chce dnes tratě prodávat, i když v roce 2003 stát převedl na SŽDC majetek zcela bezúplatně a jeho cena se dnes odhaduje na zhruba 1 000 miliard korun," říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
SŽDC se nyní nachází ve schizofrenní situaci, protože se snaží prosadit přes ministerstvo dopravy materiál, který umožní prodej drah ve výběrovém řízení za minimální odhadní cenu, ačkoliv se od roku 2010 tato organizace snažila zrušit již 11 tratí, aniž by z toho měla jakýkoliv příjem.
Na nestandardní postupy některých zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty při zadávání veřejných zakázek upozorňovala výroční zpráva BIS z roku 2010. A o pochybných praktikách SŽDC při bourání nádražních budov a jejich náhradě novými nekomfortními betonovými přístřešky za drahé ceny již informoval pořad Reportéři ČT.
"Je podivné, že materiál má schvalovat vláda v době, kdy bývalý ředitel SŽDC jde před soud, současné vedení SŽDC tvoří nekompetentní osoby a je vypsáno výběrové řízení na pozici generálního ředitele," říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
"Schválením toho materiálu by Ministerstvo dopravy otevřelo prostor k prodeji státního majetku mimo jiné i spekulantům, bez jakékoliv záruky, zda by nový majitel trať dále provozoval," uzavírá Vyka.
Diskuse