"Neschopný vést zemi." Dopis kritizující čínského prezidenta vyvolal v Pekingu paniku

1. 4. 2016

Byl to nedlouhý dopis - v angličtině by měl jen asi 920 slov - a objevil se jen krátce na jednom čínském serveru. Požadoval, aby čínský prezident Xi Jinping odstoupil.

Původně ho pozorovatelé Číny považovali jen za vtip, avšak během pár týdnů začal být jeho dopad opravdu závažný - hlavně kvůli přehnané reakci vládních úřadů.

Státní bezpečnost zatkla více než dvě desítky lidí, kteří údajně dopis rozšiřovali. Hledali na internetu všechny výrazy, které byly případně použity při vyhledávání tohoto dopisu. Také zatkli a šikanují rodinné příslušníky čínského novináře v exilu, který se o dopisu napsal, a dokonce se pokusila přimět jedny německé noviny, aby jeho vydaný komentář k této věci dementovaly.

Stíhání lidí údajně spojených s tímto dopisem pokračuje, zatímco Xi čelí problémům na mnoha frontách. Čínské hospodářství se zpomaluje a čínský státní průmysl bojuje proti Xiovu úsilí o reformu. V komunistické straně se mnoho funkcionářů staví proti Xiově kampani proti korupci, kterou považují za jeho úsilí posílit si moc.

Dopis, požadující Xiovu rezignaci, obsahoval v bodech konkrétní kritiku jeho selhání jako vedoucího představitele. Byl taky napsán interním stranickým stylem, a podepsán "loajální členové komunistické strany" - takže mnozí uvažují, kdo ho asi napsal.

Willy Lam, profesor na Čínské univerzitě v Hongkonu, který se specializuje na vnitrostranické poměry v Čínské komunistické straně, uvádí, že dopis sice asi nevznikl ve vnitřních kruzích ve straně, ale odráží rozhovory, které vede čínská elita o "kultu osobnosti", který si Xi pro sebe vytvořil a o tom, jak řídí ekonomiku a zahraniční vztahy.

Dopis původně vyšel na serveru Canyu, umístěném v USA, který rediguje lidskoprávní aktivista Cai Chu. Ve čtvrtek tento týden byl tento server mimo provoz, zjevně byl terčem hackerského útoku.

Dopis se potom krátce objevil 4. března na čínském zpravodajském serveru Wujie. Cenzoři ho rychle odstranili, ale mezitím už ho Číňané mezi sebou sdíleli a brzo byl publikován v zahraničí a přeložen do řady jazyků.

Čínské úřady zatkly zaměstnance serveru Wujie a zabránily mu publikovat původní materiál. Úřady také zatkly čínského novináře Jiu Jiu, který údajně varoval pracovníky serveru Wujie, aby dopis nepublikoval. Ten byl mezitím propuštěn.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
3026

Diskuse

Obsah vydání | 5. 4. 2016