Velké množství škol neplní ani ty základní předpoklady

28. 9. 2013 / Tomáš Feřtek

Vážený pane Chábe,

děkuji za odpověď, přijde mi věcná.

Uzavřel bych naši diskusi historkou. Minulé pondělí jsem byl na debatě v Litomyšli. Mají tam velmi aktivní rodiče, založili si organizaci, která se jmenuje Generace 89 a kromě jiného pořádají kulaté stoly. Tenhle byl o vzdělávání ve městě, sál byl plný, rodiče a učitelé tak půl na půl. Když jsem odvyprávěl, cože to je značka Rodiče vítáni, ředitel jedné ze tří škol se přihlásil a řekl, že on o té značce ví, ale že se k ní nepřihlásili, protože její nároky jsou směšně nízké.

A ředitel druhé školy pravil, že oni "tohle všechno" stejně už dělají, takže oni nic takového nepotřebují.

No a pak jedna z těch přítomných aktivních maminek vyprávěla, jak její syn šel o hodinu později do školy a říkal jí, ať jde s ním, protože on se do školy nedostane, protože zvonek je moc vysoko. Tak tam s ním šla, jenže stepovali tři čtvrtě hodiny okolo budovy a nemohli se ani dozvonit ani dovolat. Paní ředitelka té školy povstala a řekla, že oni přece nemohou nechat školu otevřenou, protože by je někdo vykradl a že je vůbec divné, že to dítě šlo během září už potřetí do školy později... A tak dál. Asi si to umíte představit. Tolik k tomu, jak "samozřejmé" je, že se do školy dozvoníte, dovoláte a že se k vám budou chovat slušně.

Že je potřeba změnit často i způsob vyučování, to máte pravdu, ale tím se zabýváme jinde a jiným způsobem. Rodiče vítáni jsou zaměřené právě na komunikaci učitelů, rodičů a dětí. Pokud bychom dali za základní těch sedmnáct volitelných požadavků, jak navrhujete, pak tu značku bude mít dejme tomu dvacet škol v republice. Fakticky těch, které žádné popostrčení v tomto směru nepotřebují. My naopak potřebujeme vtáhnout do debaty takové školy, jaké zmiňuji na začátku. Ostatně i na té debatě rodiče říkali ředitelům svých škol, že jim by ta značka pomohla ujasnit, co vlastně mohou a nemohou od školy chtít, a ředitelka školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou (to je za kopcem), která tu prezentovala svůj model spolupráce s rodiči, konstatovala, že jí ta pravidla v komunikaci s rodiči pomáhají. Samozřejmě neplní všechno, ale jsou na cestě.

Rozdíl mezi tou školou, co "všechno dávno dělá", a školou "na cestě", to je přesně ten rozdíl a posun, o který nám jde.

0
Vytisknout
3943

Diskuse

Obsah vydání | 1. 10. 2013