Podle čeho se rozhodují voliči?

31. 5. 2011 / Filip Zíka

Typologie voličů je velmi široký pojem. Kritéria, podle kterých je můžeme rozdělit je prakticky nekonečno. Zkusme se na to podívat z pohledu toho, co voliči od politiků očekávají.

Pro první z nich jsou nejdůležitější celospolečenské zájmy. Takových není příliš mnoho. Danou politickou stranu si nevybírají podle toho, co pro ně konkrétně udělá, ale podle toho co udělá (nebo si myslí, že udělá) pro zlepšení celkových poměrů ve společnosti či ve státě. Takovými aspekty mohou být lepší či horší podmínky pro sociálně slabší občany, větší či menší integrace do EU, snížení státního dluhu, zlepšení stavu životního prostředí a mnohé další. Podstatné je, že v tomto případě čeká volič od politiků něco, co nemá přímý vliv na jeho životní úroveň.

Druhá skupina na rozdíl od první v podstatně menší míře řeší celospolečenské zájmy a nahrazuje je osobními. Typickým příkladem o co takovým voličům jde mohou být nižší daně (pravicoví voliči), či zvýšení sociálních dávek (levicoví voliči). Ne všichni však často těmto ne zcela jednoduchým ekonomickým záležitostem patřičně rozumí a stávají se následně tak obětí politické manipulace.

Třetí skupina voličů se rozhoduje daleko jednodušeji. O makropolitické či ekonomické aspekty se nezajímají, nerozumí jim a snad ani rozumět nechtějí. Rozhodují se bud` podle jednoduchých hesel, co vidí na billboardech a nebo ještě častěji podle konkrétních tváří. Vizuální vzhled politika je pro ně to nejdůležitější. Je pochopitelné, že tato skupina je hlavním cílem politického marketingu.

0
Vytisknout
1829

Diskuse

Obsah vydání | 31. 5. 2011