19. 1. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Americká armáda v severním Afghánistánu
19. 1. 2009

ANALÝZA

Barack Obama a meze americké moci

"V roce 2054 postačí celý obranný rozpočet Spojených států k nákupu jediného letadla. O to se bude muset dělit letectvo a námořnictvo; každá z těchto složek je bude mít na tři a půl dne v týdnu, s výjimkou přestupného roku, kdy je na ten jeden den navíc dostane námořní pěchota", konstatoval před pětadvaceti lety Norman R. Augustine. Bývalý šéf koncernu Martin Marietta, který měl za sebou i několik let práce v Pentagonu a jehož lze označit za pionýra v oblasti výzkumu strukturálního odzbrojování, tento svůj bonmot označil jako "první zákon nadcházející zkázy nebo poslední zákon ekonomického odzbrojení." V materiálech věnovaných národní bezpečnosti USA patří teď odkazy na Augustinovy vtipy k tomu veselejšímu čtení.

Budoucí americký viceprezident Joe Biden, dlouholetý předseda zahraničního výboru Senátu, kritizuje stávající projekty protiraketové obrany od samých počátků. Již za Reagana vystupoval ve prospěch přísného výkladu Smlouvy o protiraketové obraně (Anti-Ballistic Missile Treaty, ABM), uzavřené mezi USA a SSSR v roce 1972, a pokusy o její volný výklad odsoudil jako cestu k destabilizaci systému mezinárodní bezpečnosti. Později, po zahájení Bushova programu budování PRO, v projevu předneseném 10. září 2001 citoval analýzu Sboru náčelníků štábů. V ní se útok balistickou raketou ve spektru potenciálních hrozeb Americe objevil až na posledním místě, daleko za nebezpečím skrytým na palubách letadel a lodí.

Tento argument Biden brzy nato zopakoval, když 19. prosince 2001 v úvodníku listu The Washington Post napsal: "Jedno z poučení, která bychom si měli vzít ze zničujících útoků z 11. září, je, že teroristé rozhodnutí poškodit tento národ mohou nasadit širokou škálu prostředků, a že zbraně hromadného ničení − chemické, biologické nebo dokonce jaderné − nemusejí dorazit na špici mezikontinentální balistické rakety se zpáteční adresou." Vynakládání astronomických sum na obranu před nejméně pravděpodobným nebezpečím a lpění Bushovy administrativy na PRO za každou cenu označil Biden za posedlost odvádějící národní zdroje od řešení skutečných hrozeb. Upozornil, že projekt může vyprovokovat ČLR, aby zvýšila dosud nízký počet svých mezikontinentálních raket, a varoval, že Bushovy jednostranné kroky ohrožují soudržnost koalice v mezinárodním boji proti terorismu.

Když Bush v roce 2002 vypověděl smlouvu ABM, Biden to odsoudil jako krok, který podkopává úsilí o nešíření jaderných zbraní a destabilizuje systém kontroly zbrojení. Tyto názory si Biden podržel až do dnešních dnů, kdy ale poukazuje především na fakt, že systém NMD/GMD neprokázal svoji funkčnost. Bidenova jasná opozice vůči PRO zřejmě výrazně přispívá k tomu, že Obama trvá na dalších testech systému. Ty by podle odhadu expertů přinejmenším odložily počátek rozmísťování prvků PRO v Evropě na rok 2010. Mezitím ovšem Pentagon čeká důkladná reforma jeho vývojových a akvizičních oddělení a pravděpodobně výrazné škrty, ne-li dokonce rušení některých stávajících programů. Takové kroky si vynucují neradostné vyhlídky v oblasti budoucího financování obranných výdajů, které jsou založeny strukturálně a současná finanční a ekonomická krize pouze zdůraznila naléhavost řešení těchto problémů.

Tři akutní výzvy

Jakkoliv ovšem současný stav Pentagonu volá po zásadní reformě, naléhavější budou zřejmě výzvy za hranicemi. Obama jich po Bushovi zdědí celou řadu, nejakutněji ale bude muset řešit tři z nich: odchod z Iráku, situaci v Afghánistánu a vztahy s Ruskem.

1. Irák

Analytik společnosti Stratfor George Friedman upozorňuje, že pokud by Obama prostě splnil svůj předvolební slib a stáhl se z Iráku, otevře dveře Íránu. Pro ten je z hlediska národní bezpečnosti primárním cílem podvázání vojenské moci jediného potenciálního rivala v regionu, a ještě raději by v Bagdádu instaloval šíitskou vládu nakloněnou spolupráci. Dokud jsou Američané v Iráku, musí Írán přijmout neutrální vládu sousední země. Jestliže ovšem USA odejdou, Íránu tím rozvážou ruce. Něco takového si nepřejí ani iráčtí sunnité, ani Kurdové, Saúdové, Jordánci, ba patrně ani Turci; a samozřejmě, že si to vůbec nepřeje Izrael. Obamův plán tedy hrozí rozložit proamerickou alianci v regionu. Pokud se mají věci vyvíjet jinak, musí Obama buď dosáhnout zásadní dohody s Íránem, nebo ponechat na jihu Iráku reziduální síly. Jenže co může americký prezident islámskému režimu nabídnout za to, že se vzdá primárního bezpečnostního zájmu, ptá se Friedman. A opravdu − i když patrně dojde k navázání oficiálních diplomatických styků a normalizaci vztahů v řadě oblastí, k žádné vše řešící dohodě se nejspíše neschyluje. Zatím se tedy zdá nejpravděpodobnější varianta, podle níž v Iráku nakonec přece jen zůstanou americké reziduální síly.

2. Afghánistán

To ovšem zkomplikuje řešení druhého úkolu, totiž vítězství v Afghánistánu a polapení Usámy bin Ládina, k němuž se Obama výslovně zavázal. Aby na něco takového mohl vůbec pomýšlet, aniž bude čekat na plánované nové jednotky, musí maximum sil z Iráku přesunout na afghánské území. Strategie "afghanizace" konfliktu, dlouho nedoceňovaná, totiž vzhledem k masivním dezercím z poslední doby aktuálně nic neřeší a situace si žádá zvýšenou přítomnost západních jednotek. (Jak už jsem napsal jinde, Afghánci zpravidla prokazují loajalitu vítězi − a z otevřených zdrojů lze získat odhady, podle nichž jsou příjmy Tálibánu z obchodu s drogami možná až dvacetkrát větší než příjem kábulské vlády. Bez rozšíření operací na pákistánské území a zničení ekonomického základu tálibánské moci je patrně vítězství v této válce již nemožné.)

Americká armáda je po sedmi letech války vyčerpaná a kompletní odchod z Iráku se jí zřejmě nezdaří. Ke zvýšení západní vojenské přítomnosti v Afghánistánu bude tedy Obama potřebovat pomoc evropských členů NATO. Nějaké jednotky patrně dostane, jako výraz dobré vůle a vděčnosti za to, že skončí s Bushovou politikou dělení Evropy. Evropa ale nemá mnoho rezervních expedičních jednotek, prochází finanční krizí a recesí a veřejné mínění bude většinou proti zvýšení angažovanosti v Afghánistánu. Obama bude tedy na jaře 2009 konfrontován se skutečností, že Evropa mu nedá vše, co by chtěl. Pak se musí rozhodnout, zda bude pokračovat ve válce bez vyhlídky na úspěch (Friedman se domnívá, že ani celé NATO dohromady nemá dost jednotek, aby tuto válku vyhrálo), stáhne se a umožní návrat Tálibánu k moci, nebo se pokusí s Tálibánem jednat o podmínkách odchodu ze země. Dodejme, že ať už se Obama rozhodne pro kteroukoliv variantu, islamistům stačí prostě čekat a zdržovat, protože jejich postavení dominantní síly v zemi se dezercemi z vládního tábora postupně zlepšuje.

3. Rusko

Co se týče Ruska, Friedman očekává, že na Ukrajině zvítězí proruská orientace a Moskva v postsovětském prostoru (neboli "blízkém zahraničí") vytvoří sféru vlivu dříve, než Obama vybředne z Bushových dobrodružství jižněji a bude moci účinně oponovat. Pokus angažovat Evropu do zadržování Rusů podle analytika Stratforu nedopadne dobře, zejména Německo je totiž na Moskvě energeticky závislé a nechce se stát znova bojištěm studené války. Británie a možná Francie by se mohly zachovat jinak, ale k revitalizaci NATO jakožto aliance zaměřené proti Moskvě to zřejmě nepostačí. Friedman navíc nesleduje vzájemné vztahy jednotlivých Obamových výzev, takže ještě dodejme, že k řešení íránského problému − ve vztahu k Iráku a zejména k jadernému programu − Obama potřebuje diplomatickou spolupráci Moskvy, zatímco NATO je zase na Rusech závislé kvůli logistice afghánského tažení.

Rusko je ovšem ochotno jednat. Chystá se od Obamy žádat něco na způsob nové Jalty. Mezi evropskými spojenci USA dnes nejradikálnější protiruský kurs zastávají země, které ke skutečnému zadržování ruského postupu mohou přispět velmi málo, zatímco vojensky silné státy tak radikální být nechtějí nebo ani nemohou. A čím bude Evropa roztříštěnější a z perspektivy Bílého domu nepřehlednější − také kvůli sporu o protiraketovou základnu − tím vyšší je pravděpodobnost, že Obama tísněný závazky jinde nakonec přistoupí na dvoustrannou dohodu s Moskvou a vykáže protentokrát rozhádaným spojencům místo kdesi v druhé řadě nového evropského uspořádání.

Rusko bez ukrajinských zdrojů a zbrojního průmyslu může jen těžko aspirovat na návrat k plnohodnotnému statusu velmoci. Jestliže ale Moskva obnoví svůj vliv na Ukrajině, USA ztratí nejdůležitější geopolitický zisk studené války − fatálně oslabené Rusko. Kontrolovat postup Kremlu v mezinárodních záležitostech pak bude mnohem těžší než dosud, dokonce i kdyby evropská aliance začala znova fungovat. Obama však v důsledku dědictví po Bushovi nemá prakticky šanci návratu Rusů na Ukrajinu zabránit.

Tři výzvy v dekádě

Kromě úkolů, které bude muset nový prezident řešit prakticky ihned po nástupu do úřadu, existují ovšem i další, jež bude zapotřebí zvládnout v bezprostředně následujících letech. Tři hlavní defi nuje Center for Strategic and Budgetary Assessments (CSBA) následovně:

  • Za prvé: Bude třeba v globálním měřítku porazit islámské militanty, sunnitské i šíitské. Tyto skupiny využívají metod nepravidelné války a volí asymetrické strategie. Postupně přecházejí k využití moderních komunikačních a informačních technologií, raket delšího doletu, řízených střel a bezpilotních prostředků (UAV), ale také pokročilých protitankových zbraní. Lze předpokládat, že během jedné až dvou dekád tato uskupení získají rakety, dělostřelectvo, minomety a řízené střely se zdokonaleným naváděním (guidance-rockets, artillery, mortars and missiles, G-RAMM). Obrana klíčových statických cílů v nepravidelných konfliktech pak bude velmi ztížena, CSBA navrhuje klást poté větší důraz na prevenci a řešení konfliktů místními prostředky. Úvahy o možnosti přímého boje s podobnou "superguerrillou" v dokumentech CSBA nenalezneme; snad by jím případně mohl být "difúzní boj" izraelských autorů Groll-Yaariho a Assy.
  • Za druhé: Čína sílí a v důsledku toho roste riziko jejího hostilního jednání, zejména kvůli Tchajwanu. Přitom se nechová jako primárně pozemní mocnost, ale usiluje o získání prostředků sloužících ke kontrole globálních prostorů, jako je vzduch, oběžná dráha, kybernetický prostor, moře, mořské hlubiny. Kapacity, které ČLR získává modernizací a zbrojením, pak označuje CSBA jako kapacity k zabránění vstupu do prostorů (Anti-access/area-denial, A2/AD). Jedná se o systémy, jejichž smyslem je zbrzdit příchod amerických jednotek do oblasti, udržet je mimo jejich efektivní dosah či dostřel, a pokud se snaží do cílového prostoru proniknout, zničit je. Jde především o balistické střely a střely s plochou dráhou letu zasahující předsunuté základny a koncentrace vojsk, ponorky, protilodní střely, pozemní protilodní systémy včetně balistických raket určených k útokům na bojová uskupení letadlových lodí. Dále Čína vyvíjí zbraně určené proti řídícím a informačním zařízením protivníka (counter-command, control, communications, computers, intelligence, surveillance and reconnaisance, C4ISR), jako jsou protidružicové zbraně, cyberzbraně, případně EMP generátory a podobně. Již současný arzenál by podle analýzy CSBA v případě invaze na Tchajwan zabránil včasnému přísunu amerických posil, zatímco preventivní umístění jednotek na ostrově nepřichází v úvahu z politických důvodů. A2/AD i C4ISR kapacity Říše středu přitom stále rostou a vzhledem k lidnatosti ČLR nepřichází v úvahu ani preventivní zásah proti nim formou pozemní operace na pevnině.
  • Za třetí: V příštích letech se objeví regionální mocnosti druhého nebo třetího řádu s jadernými zbraněmi, jako je již dnes KLDR nebo potenciálně Írán. Tyto státy se kromě ZHN orientují na jednotky zvláštního určení a v případě Íránu také na nepravidelné jednotky. Postupně získávají kapacity G-RAMM a také A2/AD − ponorky, pokročilé protilodní miny atp. CSBA vymezuje úkol amerických ozbrojených sil v tomto případě jako schopnost dosáhnout změny režimu a kontrolovat zařízení spojená se ZHN.

Žádná z uvedených výzev sice jednotlivě nesnese srovnání s výzvami studené války, na druhé straně však z nich pro americkou armádu plynou úkoly složitější než jaké dostávala v době "unipolárního momentu" (1990−2001). Nejde již o střet s mocností stavící podobnou armádu jako USA, ani o krátké konvenční tažení proti regionálním mocnostem jako v "unipolárním momentu". Potenciální protivníci plně uznávají americkou převahu v metodách vševojskového boje (combined arms) a orientují se proto na asymetrické strategie. Tomu ovšem neodpovídá příprava ani design současných amerických jednotek, a dokonce ani jednotek právě budovaných. CSBA podrobně rozebírá stávající program výstavby jednotek schopných čelit "celospektrálním" úkolům (klasické vševojskové operace, podpůrné operace v nepravidelném konfl iktu vedeném primárně místními silami, stabilizační operace, změna režimu a zabezpečení ZHN), který počítá s rozšířením stávajících ozbrojených sil o 65 000 mužů. Konstatuje přitom, že dovednosti pro pravidelné a nepravidelné operace se velmi liší, jejich získání je náročné, stávající zkušenosti nijak nenasvědčují rychlému přeorientování jednotek mezi úkoly − a zvýšení nároků přichází ve chvíli, kdy kvality důstojníků i poddůstojníků klesají a snižují se rekrutační standardy pro mužstvo. Otázkou samozřejmě je, zda nepravidelné operace nesvěřit specializovaným jednotkám, jak to navrhují experti sdružení ve Straus Military Reform Project. Groll-Yaari a Assa jsou ovšem přesvědčeni, že ekonomické a politické náklady na budování "dvoukolejných" ozbrojených sil si dnes žádná země prostě nemůže dovolit.

Rozpočtové výzvy

Otázku rozpočtových omezení a neúnosného růstu nákladů na výzkum, vývoj a akvizici nové výzbroje zmínil už stávající ministr obrany Robert M. Gates. V zářijovém proslovu na washingtonské Národní univerzitě obrany zmínil problém, který plyne z drahých technologických inovací způsobujících strukturální odzbrojování − pokles počtu jednotek výzbroje v důsledku neúnosného nárůstu jejich ceny. V samém úvodu zmíněný Norman R. Augustine si v 80. letech poprvé všiml, že jednotková cena technologicky vyspělého vybavení se za dekádu až zečtyřnásobí, zatímco "jiné relevantní parametry" jako hrubý domácí produkt zdaleka tak rychle nerostou. Tento proces pokračuje dodnes, Gates však nyní konstatuje, že "výměna kvantity za kvalitu" už zřejmě překročila rozumné meze a stala se kontraproduktivní. (Goll-Yaari a Assa zase například konstatují, že letoun F-22 v ceně 100 miliónů dolarů představuje "konceptuální a ekonomickou hranici", kterou by nebylo rozumné překonat.) Vznikají drahé a specializované zbraňové systémy, jejichž použitelnost v nynějších konfliktech je často omezená, zatímco nutné vybavení pro válčící jednotky je dnes často vyvíjeno vlastně na koleně. V následném interview Gates sice vyjádřil uspokojení nad skutečností, že bylo indikativně stanoveno rozpočtové "dno" pro obranné výdaje na úrovni 4 % HDP, zároveň ale řekl, že v příštích letech bude Pentagon rád, pokud rozpočet vůbec udrží krok s inflací.

Studie Defense Business Board nazvaná příznačně "Rozhodování ve fiskálně omezeném prostředí" formulující doporučení pro příští vládu je podstatně opatrnější než ministr. Konstatuje, že dlouhodobé programy Pentagonu jsou bez výrazného zvýšení příjmů, které ovšem nepřichází v úvahu, neudržitelné. DBB doporučuje, aby namísto opatrného škrtání ve všech programech došlo ke kvalifikovanému přesměrování fondů do programů skutečně perspektivních. Jen mezi lety 2000 až 2007 totiž vzrostly náklady na hlavní výzbrojní programy ze 783 miliard dolarů na 1,2 biliónu dolarů, tj. o více jak 150 %. Racionalizace výzkumu a vývoje spolu s úsporou provozních nákladů (tvoří až 42 % celkových nákladů ministerstva) má tak podle DDB umožnit splnění nových úkolů při omezených fondech.

A právě tak bude teď nadlouho znít úkol Pentagonu -- a dost možná, že už napořád. Kosiak ve studii CSBA věnované dlouhodobým rozpočtovým trendům konstatuje, že při stávající politice by státní rozpočtový defi cit USA v roce 2050 dosáhl až 20 % celkových příjmů. Rostoucí náklady na výzkum a vývoj, rostoucí pořizovací a provozní náklady ministerstva obrany se střetávají s rostoucím tlakem na sociální výdaje a především s nepříznivým demografi ckým vývojem americké společnosti. Generace poválečného baby-boomu totiž odchází do penze a porodnost je už dlouho nízká, klesá tedy podíl ekonomicky aktivního obyvatelstva. Proto Kosiak v zásadě předpokládá, že obranný rozpočet na rok 2009 představuje dlouhodobý strop možností americké ekonomiky a zůstanou- li všechny ostatní parametry konstantní, přinejmenším v nejbližších dvou dekádách se výrazněji nezvýší. Dlouhodobý fi nanční výhled státního rozpočtu USA je označován jako problematický a neudržitelný. Toto hodnocení přitom vzniklo ještě před nástupem fi nanční krize, která nepochybně dále zvýší existující tlak na omezování obranných výdajů, a zohledňuje proto pouze dopad dlouhodobých strukturálních faktorů (snižování daní za Bushe, růst sociálních a obranných výdajů).

Protože současné plány Pentagonu se výrazně rozcházejí s jeho fi nančními možnostmi, Kosiak zmiňuje následující strategie úspor: Zmenšení ozbrojených sil (to ale, jak jsme viděli výše, protiřečí plánům i potřebám), zvolnění tempa výměny starší výzbroje za novou, smíření se se stárnoucím arsenálem, snížení ceny výzbroje, transformace ozbrojených sil s použitím skutečně revolučních technologií (bezosádková bojová vozidla a letadla, přesné zbraně dlouhého dosahu atp.) s ohledem na lepší plnění nových úkolů, které by umožnilo úsporu nákladů.

Globální a civilizační výzvy

Nejnovější zpráva americké Národní zpravodajské rady (National Intelligence Council, NIC) "Globální trendy 2025: Změněný svět" je ještě méně optimistická než Kosiak. Podle ní bude vliv USA ve světě postupně, ale setrvale klesat, zúží se jejich manévrovací prostor a země bude nucena činit mnohá bolestná rozhodnutí, zda investovat do globálních ambicí, nebo spíše do domácích záležitostí. Vzroste vliv událostí v Číně nebo v Rusku na americkou politiku. Zpráva zmiňuje trvající roli Spojených států v Asii a na Středním východě, o roli v Evropě však nehovoří.

Vznikající multipolární svět bude podle autorů méně stabilní než býval svět bipolární nebo multipolární. Kolem roku 2025 by měla být nejsilnější vojenskou mocností světa Čína, velmi slibnou budoucnost zpráva předpovídá také Indii, Rusku a Brazílii. Vzrůst by měl vliv Indonésie, Íránu, Turecka. Vznikne ovšem nedostatek zdrojů; kromě již nyní klesající těžby ropy dojde i ke zhoršení zásobování vodou a potravinami, mimo jiné v důsledku změn klimatu (viz dále článek na str. 10--11). Všechny stávající energetické technologie dohromady nebudou s to nahradit výpadek neobnovitelných zdrojů a přechod na nové zdroje bude pomalý a obtížný. Rychlé a levné změny lze očekávat pouze při využívání větrné a sluneční energie. Vše dohromady vyvolá velký tlak na zdroje, který se může promítnout do vážných bezpečnostních hrozeb, zejména do mezinárodních ozbrojených konfliktů.

Hrozba terorismu podle NIC potrvá, šíření nových technologií zvýší nebezpečí útoku s použitím ZHN. V Pákistánu, Afghánistánu, Jemenu a Nigérii budou vznikat skupiny mladých islámských radikálů. Íránský jaderný program může být následován dalšími mocnostmi Středního východu (to už se fakticky děje dnes, dokonce i v Severní Africe) a důsledky takového vývoje mohou být nebezpečné; mírně vzroste aktuálně nevelké riziko použití jaderné zbraně. Stávající mezinárodní instituce typu OSN vytvořené pro geopolitický pořádek s vedoucí rolí USA budou mít problémy s adaptací, vzroste naopak vliv regionálních organizací v Asii, Evropě a Severní Americe.

V době "unipolárního momentu" a v letech bezprostředně následujících si Spojené státy zbavené strategického protivníka mohly v bezpečnostní sféře dovolit poměrně bezstarostné utrácení. Toto období však nyní končí. Obamova administrativa bude muset starostlivě přehodnotit řadu superdrahých technologických projektů zahájených během úřadování Rumsfelda a Bushe, aby mohla se stávajícími prostředky čelit reálným bezpečnostním výzvám. "V mnoha částech světa jsme znovu a znovu vynakládali nesmírnou námahu a nesmírně mnoho peněz ani ne tak pro svou velikost, jako pro její stín", napsal v roce 1966 senátor James William Fulbright. Jeho slova znějí po dvaačtyřiceti letech mnohem osudověji než v okamžiku, kdy byla poprvé vyřčena.

Prameny

Psáno pro prosincové číslo odborného armádního měsíčníku ATM 12/2008, které vyšlo 7.12. 2008

   

                 
Obsah vydání       19. 1. 2009
19. 1. 2009 Válka není dobrá k ničemu Pavel  Skácel
19. 1. 2009 Informace o stovkách mrtvých dětí a desítkách žen a tisících raněných v Gaze v českých médiích chybí -- Proč?
19. 1. 2009 Organizace Hamas se zapřísáhla, že se znovu vyzbrojí
19. 1. 2009 Respekt a Fleet Sheet: Armády bude možná nutno použít proti vlastnímu obyvatelstvu
19. 1. 2009 Obama má čtyři roky na to, aby zachránil planetu
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
19. 1. 2009 Jak to dopadne v Gaze s příměřím?
19. 1. 2009 Obamova éra: Bude to triumf pragmatismu nad ideologií?
19. 1. 2009 G. W. Bush: Nejhorší prezident USA Oskar  Krejčí
19. 1. 2009 Stavba "mešity" v Karlových Varech zakázána Lukáš  Lhoťan
19. 1. 2009 Pohroma Julínek odchází, modrá kára zdravotnictví jede dál Vladimír  Tupáček
19. 1. 2009 Michael  Marčák
19. 1. 2009 Špatné je nevědět - ale tragické je nechtít vědět! Jan  Neoral
18. 1. 2009 Ve Východní Evropě hrozí nepokoje
17. 1. 2009 Konec Bushovy éry v USA Robert  Bartoš
18. 1. 2009 Ukrajinsko ruská dohoda dosiahnutá -- je kríza skutočne za nami? Juraj  Slabeycius
19. 1. 2009 Vytvářejí všichni akademici falešný obraz ? Milan  Hlobil
19. 1. 2009 Cikrt má jasno: Antikomunismus je odpovědí na všechno
17. 1. 2009 Washington Post: Je-li Bulharsko záchod, je na něm teď pěkně zima
19. 1. 2009 Michael  Marčák
19. 1. 2009 O neštěstí a neporozumění II. Alex  Koenigsmark
17. 1. 2009 Zpackaná válka v Gaze William S. Lind
16. 1. 2009 Immanuel Wallerstein: Kronika předpověděné sebevraždy - případ Izraele Immanuel  Wallerstein
19. 1. 2009 Izraelci obvinili Írán, že pašuje do Gazy zbraně
19. 1. 2009 Vláda zbrkle přijala návrh zákona o registrech, který může ohrozit občany
19. 1. 2009 Akvarely 18 Petr  Litoš
19. 1. 2009 Obama a Gaza Štěpán  Steiger
16. 1. 2009 Budoucnost, která nebyla John Michael Greer
17. 1. 2009 Jan Palach ve světle mučednictví?
16. 1. 2009 Co s peřím na křídlech andělů? Ivo V. Fencl
17. 1. 2009 Boj proti komunismu - lehčího soupeře si režim nemohl vybrat! Miloslav  Štěrba
17. 1. 2009 Chtěl se Jan Palach stát mučedníkem? Lukáš  Borovička
17. 1. 2009 Jedná se o poměrně primitivní pravicovou až ultrapravicovou politickou propagandu
20. 1. 2009 "Podobám se pelikánu v poušti" -- Palachova oběť David J. Šorm
17. 1. 2009 Je Palach vzorem? Čeho? Štěpán  Kotrba
17. 1. 2009 Poserkové ve 21. století Jiří  Drašnar
17. 1. 2009 Chudák Palach!
19. 1. 2009 Německá veřejnoprávní televize připomíná von Stauffenberga Richard  Seemann
19. 1. 2009 Když někdo bezmezně a doslovně věří Starému zákonu, je to jeho věc, ale neměl by to míchat do politiky 21. století
19. 1. 2009 Francie: Euroskeptický proletariát, eurooptimističtí majitelé tisku - dvě čísla
18. 1. 2009 Slovesnký minister hospodárstva Jahnátek: Kríza bola pripravená
18. 1. 2009 Zástupce vedoucího Juščenkovy kanceláře obviňuje Tymošenkovou z vazeb na ruskou tajnou službu
18. 1. 2009 Tymošenková obviňuje Firtaše, Bojka a Juščenka ze selhání plynových rozhovorů
19. 1. 2009 V zajetí spravedlnosti
18. 1. 2009 NATO: afganská vláda odpovedná rovnako ako Taliban
19. 1. 2009 Nová publikace Eurydice
19. 1. 2009 Jan Kaplický očima Čechů
18. 1. 2009 Organizace Hamas "vyhlásila příměří v Gaze"; Izrael začal stahovat své jednotky
17. 1. 2009 Absurdistán se představil Entropou Zdeněk  Jemelík
18. 1. 2009 V Európskom parlamente hladali vinníka
1. 1. 2009 Hospodaření OSBL za prosinec 2008

Útok na USA, Afghánistán, Irák RSS 2.0      Historie >
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
17. 1. 2009 Konec Bushovy éry v USA Robert  Bartoš
14. 1. 2009 Kdo je čí spojenec -- ve válce nebo v míru? Mojmír  Babáček
26. 12. 2008 CIA získává afghánské válečné magnáty rozdáváním viagry   
24. 12. 2008 Přeji si stažení vojsk z Afghánistánu   
23. 12. 2008 Dialog, nikoliv válka může Afghánistán postavit na nohy Daniel  Veselý
22. 12. 2008 Hrrr do Afghánistánu! Štěpán  Steiger
22. 12. 2008 Jediným problémem s Afghánistánem je... Jan  Čulík
22. 12. 2008 Ženy, Afghánistán a lidská práva Petr  Wagner
22. 12. 2008 České jednotky "by měly být vyslány i do Saúdské Arábie"   
2. 12. 2008 Immanuel Wallerstein: Irák: třináctá hodina Immanuel  Wallerstein
1. 12. 2008 Afghánistán: Jaká je definice vítězství?   
27. 11. 2008 Irácký parlament schválil odchod amerických vojsk   
19. 11. 2008 Američané, ropa a Irák   
18. 11. 2008 Jeden z nejvýznačnějších britských soudců odsoudil válku v Iráku jako protizákonnou   

Globalizace RSS 2.0      Historie >
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
29. 12. 2008 Bylo, je a bude - aneb šťastný nový rok Josef  Mikovec
21. 12. 2008 Současné Rusko: Ano konzumu, ne moderně Karel  Dolejší
11. 11. 2008 Rozpory globálního kapitalismu: analýza, kritika a náprava Martin  Brabec
28. 8. 2008 Gruzií skončil unipolární svět   
3. 4. 2008 Immanuel Wallerstein: "Wall Street je opravdu založen na chamtivosti" Immanuel  Wallerstein
14. 10. 2007 Čulíkova potřeba poučovat, aneb globální politikum paniky Štěpán  Kotrba
10. 8. 2007 Jak důležitá je pro ČR ochrana práv k duševnímu vlastnictví? Ludmila  Štěrbová
9. 8. 2007 Čína hospodářsky hrozí Spojeným státům   
6. 8. 2007 Zjednodušená víza do USA - kdo o ně stojí? Štěpán  Kotrba
2. 8. 2007 Základna USA a výpověď smlouvy o důvěře Ruskem Miroslav  Polreich
24. 2. 2007 Putin: "Systém vztahů, to je jako matematika - nemá osobnostní rozměr" Vladimír Vladimirovič Putin
17. 1. 2007 Rusko a globalizace Georgij  Veljaminov
16. 1. 2007 Vějička evropské lidskoprávní politiky a vějička boje proti terorismu Štěpán  Kotrba
12. 12. 2006 Paradigma o civilizaci jako velkém rozcestí Josef  Skála

Izrael, Palestina, Blízký a Střední východ RSS 2.0      Historie >
19. 1. 2009 Když někdo bezmezně a doslovně věří Starému zákonu, je to jeho věc, ale neměl by to míchat do politiky 21. století   
19. 1. 2009 O neštěstí a neporozumění II. Alex  Koenigsmark
19. 1. 2009 Izraelci obvinili Írán, že pašuje do Gazy zbraně   
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
19. 1. 2009 Informace o stovkách mrtvých dětí a desítkách žen a tisících raněných v Gaze v českých médiích chybí -- Proč?   
19. 1. 2009 Organizace Hamas se zapřísáhla, že se znovu vyzbrojí   
18. 1. 2009 Navzdory vyhlášenému zastavení palby boje pokračují   
18. 1. 2009 Organizace Hamas "vyhlásila příměří v Gaze"; Izrael začal stahovat své jednotky   
17. 1. 2009 Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan chce vylúčiť Izrael z OSN   
17. 1. 2009 Zpackaná válka v Gaze William S. Lind
17. 1. 2009 Izrael vyhlásil příměří v Gaze   
17. 1. 2009 Britští intelektuálové protestují proti masakrům v Gaze   
17. 1. 2009 Izrael oznámil přerušení palby v Gaze   
16. 1. 2009 Immanuel Wallerstein: Kronika předpověděné sebevraždy - případ Izraele Immanuel  Wallerstein
16. 1. 2009 Strategie proti terorismu musí být všestranná. Včetně hospodářských investic   

Ropa - Peak oil a energetická bezpečnost RSS 2.0      Historie >
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
19. 1. 2009 Komu prospívá plynová krize v Evropě? Pavel  Rott, Štěpán Kotrba
16. 1. 2009 Budoucnost, která nebyla John Michael Greer
15. 1. 2009 Stratfor: Ruská plynová past   
14. 1. 2009 Jak přežít širokospektrální "blackout" Jaroslav  Boudný
9. 1. 2009 Ruský spor o cenu zemního plynu a jeho tranzit s Ukrajinou se vyostřuje   
9. 1. 2009 S gustem čekám, kdy se ozvou bojovníci proti Lukašenkovi... Štěpán  Kotrba
25. 12. 2008 Rusko podepsalo se Srbskem strategické energetické dohody - válka o ropu skončila   
16. 12. 2008 Ropa ze zdrojů OPEC začne docházet za 11 let, z ostatních ropných polí za 3-4 roky   
9. 12. 2008 Bezradní ekonomové   
23. 11. 2008 Náš svět je konečný   
18. 11. 2008 O vlivu ekonomické "vědy" na globální energetické prognózy a jak z toho ven Jindřich  Kalous
14. 11. 2008 Žít, nebo těžit?!? Ladislav  Žák
13. 11. 2008 Mezinárodní úřad pro energii varuje před novým nedostatkem ropy   

Ruská varování před studenou válkou a asymetrické odpovědi RSS 2.0      Historie >
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
15. 1. 2009 Stratfor: Ruská plynová past   
13. 1. 2009 Pustili nám plyn aneb sebevražda ukrajinského snu Štěpán  Kotrba
3. 12. 2008 Specialisté chápou, že i kdyby šlo o jakýkoli scénář, pak alespoň jedna hlavice doletí do USA...   
24. 11. 2008 Rusko-ukrajinské spory o plyn začínají   
9. 11. 2008 Rusko dostavělo atomovou ponorku pro Indii, při poruše zabil plyn 20 lidí   
5. 11. 2008 Michail Chazin: USA budú čoskoro čeliť novej Veľkej depresii   
31. 10. 2008 A už je to tady: Rusko staví ropovod do Číny   
14. 10. 2008 Ohňostroj nad Ruskem   
10. 10. 2008 Operace Lepra: Ukrajina dodávala tanky Keni, platila je vláda Jižního Sudánu Štěpán  Kotrba
7. 10. 2008 Co by se stalo, kdyby Západ rozpoutal válku s Východem   
27. 9. 2008 Gamardžobat! Gagimardžot! Štěpán  Kotrba
16. 9. 2008 Immanuel Wallerstein: Nový světový geopolitický řád: konec prvního dějství Immanuel  Wallerstein
13. 9. 2008 Gazprom získal klíčový srbský petrokomplex   
12. 9. 2008 9/11 a bilance sedmileté asymetrické války proti terorismu Štěpán  Kotrba

USA 2009: Obama a očekávání RSS 2.0      Historie >
19. 1. 2009 Barack Obama a meze americké moci Karel  Dolejší
31. 10. 2008 Na čínském obzoru jsou přece jen nakonec "josefínské" reformy? Miloš  Dokulil
31. 10. 2008 Sukkaríja jako cíl preventivního zásahu proti normalizaci vztahů Sýrie-USA Robert  Jarkovský