16. 1. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 1. 2009

Chtěl se Jan Palach stát mučedníkem?

Josef Švéda se ve svém článku pokouší o destrukci palachovského mučednického kultu, ale argumentačně mě nepřesvědčil.

Švédovu interpretaci lze rozčlenit do několika otázek či tezí:

1. „Chtěl se [Palach] stát vskutku dalším českým mučedníkem?“ Mučedník je jinak řečeno trpitel, někdo, kdo se rozhodne trpět za své přesvědčení. Zároveň má potřebu své utrpení ukázat ostatním, aby mohl tímto způsobem sdělit své poselství. Funkce drastičnosti podání spočívá v dodání síly vlastnímu diskursu. Svědci hrají roli publika, které sdělení předá dál („Říkejte to všem“).

Palach chtěl bezpochyby trpět za svou pravdu. Podle historika Petra Blažka, jednoho ze spoluautorů aktuální publikace Jan Palach’69, zvažoval různé formy protestu (například obsazení rozhlasu) a „svůj čin neučinil v nějakém bezprostředním afektu“.

Pokud budeme o sebeupálení doprovozeném „vysvětlovacím“ dopisem uvažovat jako o jednom textu, otevírá se nám několik rovin problému. Je tu dimenze „autora“, jehož „záměr“ můžeme rekonstruovat pouze prostřednictvím uchovaných vyjádření. Hlouběji do psychiky Jana Palacha proniknout nemůžeme. Je tu „text“, který je z dnešního pohledu souhrnem několika skromných politických požadavků (okamžité zrušení cenzury a zákaz šíření propagandistického listu Zprávy). Jinou závažnost mu ovšem dává „kontext“, doba, reformistické a patetické naladění pražského jara. A pak jsou tu „čtenáři“, interpreti, kteří ze své perspektivy promýšlejí Palachův text a vztahují se k němu.

Je ovšem velký rozdíl mezi interpretací například Tomáše Halíka („Palachův čin nás zavazoval“) a Gustava Husáka („protest byl zneužit antisocialistickými silami“). Autor nemůže ovlivnit, jak jeho dílo bude vykládáno, dokonce ani jeho vlastní interpretace nemusí být upřednostňována. A už vůbec nemůže ovlivnit, zda a v jaké podobě text pronikne do národní mytologie. Švéda sám konstatuje, že i „pořady v dnešní televizi a články v tisku jdou mučednickému trendu vstříc“. Všechnu moc má interpret.

2. „Český národ definuje sám sebe skrze své mučedníky. Lze však pochybovat o tom, že v tom je něco výjimečně českého.“

Švédova polemika s tezí Roberta Pynsenta z knihy Questions of Identity není nijak věcně podložena. Přitom jde bezpochyby o zajímavý námět, o poukaz na možnost sledovat v daném ohledu mentality, mytologie a stereotypy různých národů. Srovnejme zkusmo evidentně rozdílnou reakci Čechů a Poláků na nacistický nátlak: Češi sice bojovat „chtěli“, ale nebylo jim to umožněno „zradou“ spojenců; „boží národ“ je takto donucen „trpět za jiné“. Poláci skutečně bojují, přestože střet má donkichotský charakter; „zrada“ hraje v tomto mýtu zcela jinou roli (hrdinou je tu Polák, který se aktivní prací v táboře nepřítele, jinak řečeno kolaborací, pokouší prospět zájmům svého národa – třeba takový kapitán Kloss).

Jistě, každý národ má své mučedníky, ale jejich funkce v národních mýtech není srovnatelná. Palachova sebevražda je podle mého názoru plně v souladu s českým „mučednickým komplexem“: je to oběť za kolektiv („probudit lid“) a je to oběť jedince, zcela dobrovolná a vědomá, oběť pro ideu, pro „pravdu“ (na rozdíl od Husa, který byl vržen do situace, v níž se musel rozhodnout mezi zapřením své víry a „životem v pravdě“, navíc Palacha žádné vnější okolnosti k podobné volbě netlačily, vždyť byl neznámým studentem).

3. „Mučednický kult úspěšně překrývá Palachův morální apel, a proto je potřeba shodit jeho barokní sochu z piedestalu.“

Švéda odlišuje „mučednictví“ a „morální apel“. Pokud mělo být Palachovo gesto „plamennou obžalobou“ vznikajícího většinového životního stylu normalizace, nejde přece o žádný rozpor s Havlovou opozicí mezi „životem ve lži“ a „životem v pravdě“. Palach protestoval proti podléhání lži a obětoval se za pravdu.

Nešlo však ve skutečnosti o únik ze života? V jakém smyslu může sebevražda sloužit jako morální apel? K čemu se zde vyzývá a jak má být Palachův příklad následován? Snad hromadnou sebevraždou? Pokud se Palach pohyboval v atmosféře „všeobecné defétistické apatie“, nebyl snad jeho čin příznačným plodem tohoto ovzduší? „Jeho čin teoreticky mohl vybudit dlouhotrvající masové nepokoje a podnítit celonárodní stávky.“ Ano, ovšem jedině v jiném kontextu a v jiném národě.

Ale není tu jen Palach, jsou tu třeba bratři Mašínové a jejich skutečný protirežimní čin. Vypadá to jako střet „romantického“ (či „dekadentního“) a „realistického“ („pragmatického“) jednání. Zůstává otázkou, proč se zrovna Palach těší takovému obdivu a odkaz Mašínů je vnímán jako přinejmenším sporný. Ale časy se možná mění, jak dosvědčuje pozorování Jakuba Jareše, dalšího ze spoluautorů palachovského sborníku: „Byl jsem teď na základní škole přednášet o Palachovi. Tam především nesouhlasili s tím, že jako prostředek protestu zvolil sebevraždu. Ptali se, proč nevymyslel jinou akci, proč si třeba nepořídil pistoli a nešel zastřelit nějaké normalizátory nebo proč nezapálil budovu ÚV KSČ? Já jsem jim říkal, že on se pokusil změnit vědomí čtrnácti milionů lidí a že to přeci jen mělo nějakou naději na úspěch.“

Švéda i Jareš by se zde zřejmě shodli, používají možná jiné argumentační strategie než Palachovi současníci, ale dle mého názoru zůstávají v rámci mýtu.

                 
Obsah vydání       16. 1. 2009
18. 1. 2009 Ukrajinsko ruská dohoda dosiahnutá – je kríza skutočne za nami? Juraj  Slabeycius
18. 1. 2009 Tymošenková obviňuje Firtaše, Bojka a Juščenka ze selhání plynových rozhovorů
18. 1. 2009 Ve Východní Evropě hrozí nepokoje
17. 1. 2009 Konec Bushovy éry v USA Robert  Bartoš
18. 1. 2009 Organizace Hamas "vyhlásila příměří v Gaze"; Izrael začal stahovat své jednotky
18. 1. 2009 Navzdory vyhlášenému zastavení palby boje pokračují
17. 1. 2009 Izrael oznámil přerušení palby v Gaze
17. 1. 2009 Izrael vyhlásil příměří v Gaze
17. 1. 2009 Zpackaná válka v Gaze William S. Lind
17. 1. 2009 Absurdistán se představil Entropou Zdeněk  Jemelík
17. 1. 2009 Washington Post: Je-li Bulharsko záchod, je na něm teď pěkně zima
17. 1. 2009 Jedná se o poměrně primitivní pravicovou až ultrapravicovou politickou propagandu
17. 1. 2009 Tak je vyloupněte Petr  Litoš
17. 1. 2009 Bulharsko František  Řezáč
16. 1. 2009 Palachova plamenná obžaloba Josef  Švéda
17. 1. 2009 Boj proti komunismu - lehčího soupeře si režim nemohl vybrat! Miloslav  Štěrba
17. 1. 2009 Jan Palach ve světle mučednictví?
17. 1. 2009 Chudák Palach!
17. 1. 2009 Chtěl se Jan Palach stát mučedníkem? Lukáš  Borovička
17. 1. 2009 Je Palach vzorem? Čeho? Štěpán  Kotrba
17. 1. 2009 Poserkové ve 21. století Jiří  Drašnar
17. 1. 2009 Anketa k 40. výročí smrti Jana Palacha a 20. výročí revoluce Tomáš  Franke
16. 1. 2009 Bushova vláda: "Mučili jsme Katáního"
16. 1. 2009 Strategie proti terorismu musí být všestranná. Včetně hospodářských investic
16. 1. 2009 Británie se oficiálně distancuje od politiky odcházejícího George Bushe
15. 1. 2009 "Válka proti terorismu" byla chyba
16. 1. 2009 Mannichl a chuligani... Tomáš  Krček
16. 1. 2009 Budoucnost, která nebyla John Michael Greer
16. 1. 2009 Letadlo havarovalo v New Yorku a spadlo do řeky
16. 1. 2009 Nejednota - státní tradice a státní idea na Ukrajině
17. 1. 2009 Entropa jako cesta vztyčeného prostředníčku
16. 1. 2009 Co s peřím na křídlech andělů? Ivo V. Fencl
15. 1. 2009 Co by se stalo, kdyby byly v Izraeli opravdu svobodné volby Štěpán  Kotrba
15. 1. 2009 Když slyšíte, jak ti lidi řvou bolestí v nemocnicích...
17. 1. 2009 Britští intelektuálové protestují proti masakrům v Gaze
17. 1. 2009 Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan chce vylúčiť Izrael z OSN
16. 1. 2009 Stínový ministr zahraničí Lubomír Zaorálek dnes přijal izraelského velvyslance v ČR Yaakova Levyho
16. 1. 2009 Immanuel Wallerstein: Kronika předpověděné sebevraždy - případ Izraele Immanuel  Wallerstein
15. 1. 2009 Gaza: zranění v nebezpečí – nemocnice Al-Quds zasažena
15. 1. 2009 Izrael zasáhl ústřední kancelář OSN pro uprchlíky v Gaze
16. 1. 2009 Za utrpením Palestinců i Židů stojí izraelská okupace Daniel  Veselý
16. 1. 2009 Prodaná svoboda, aneb Příkladná a nezmiňovaná zkorumpovanost novinářů Uwe  Ladwig
16. 1. 2009 No a co…?!? Ladislav  Žák
16. 1. 2009 Proč se státy malicherně urážejí?
16. 1. 2009 Putin o plynu v německé televizi
16. 1. 2009 Hospodárska kríza zasiahla už aj ruské vysoké školy
16. 1. 2009 Bielorusko a Ukrajina sa nelíšia iba o faktor priepustnosti plynu
16. 1. 2009 Petici proti vraždění v Gaze
15. 1. 2009 Smrt v Gaze
15. 1. 2009 Stratfor: Ruská plynová past
15. 1. 2009 Čtyřicet let starý stín, také Palachův... Miloš  Dokulil
15. 1. 2009 Na odporu postavená estetika není umění Štěpán  Kotrba
15. 1. 2009 Gaza: Jak to vidí Alan M. Dershowitz
15. 1. 2009 Společnost zakletá v politicko mediálním kódu Bohumil  Kartous
15. 1. 2009 David Černý zůstal svým uměním za branami Evropy Josef  Brož
15. 1. 2009 Země tam, země tady Oldřich  Adamec
15. 1. 2009 Euroskeptici na konci s argumenty Milan  Hamerský
1. 1. 2009 Hospodaření OSBL za prosinec 2008

Jan Palach RSS 2.0      Historie >
17. 1. 2009 Chudák Palach!   
17. 1. 2009 Anketa k 40. výročí smrti Jana Palacha a 20. výročí revoluce Tomáš  Franke
17. 1. 2009 Je Palach vzorem? Čeho? Štěpán  Kotrba
17. 1. 2009 Chtěl se Jan Palach stát mučedníkem? Lukáš  Borovička
17. 1. 2009 Jan Palach ve světle mučednictví?   
17. 1. 2009 Boj proti komunismu - lehčího soupeře si režim nemohl vybrat! Miloslav  Štěrba
17. 1. 2009 Poserkové ve 21. století Jiří  Drašnar
16. 1. 2009 Palachova plamenná obžaloba Josef  Švéda
15. 1. 2009 Čtyřicet let starý stín, také Palachův... Miloš  Dokulil
14. 1. 2009 Aby se nezapomnělo na hrdinu boje za svobodu   
11. 8. 2008 Smrt v plamenech Josef  Vít
26. 5. 2008 Jan Hus a Jan Palach byli taky vyděrači? Eliška  Svobodová
19. 5. 2008 Jan Tamáš naplňuje odkaz Jana Palacha? Jan  Prokeš
14. 1. 2008 Uctění památky Jana Palacha   
7. 2. 2005 Kultivujme tradici, nestavme pomníky Karel  Dolejší