7. 2. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 2. 2005

Kultivujme tradici, nestavme pomníky

Pan Línek se domnívá, že jsem jeho názory prezentované v palachovské diskusi dezinterpretoval. Tvrdí, že jsem mu podsunul, co nikdy nenapsal: "polistopadový vývoj nic nového nepřinesl" a obvinil ho z verbování sebevrahů. Věc je ovšem poněkud složitější.

Začněme metodou. Línek prý na Palacha pohlíží z etické a kulturní roviny, zatímco já se údajně omezil na perspektivu sociologickou, kterou doplňuji evolucionismem. Jenže vtip je v tom, že já prostě nepřistupuji na Línkovo (i v posledním článku ještě) abstraktní, ahistorické chápání "etického a kulturního". Zdá se mi obrazotvorecké a ve svých nezamýšlených důsledcích nebezpečné. Kdo dělá z Palacha symbol nabitý významy, chtě nechtě nese odpovědnost za takovou interpretaci, která v co největší míře předejde možným destruktivním účinkům tohoto symbolu.

Proto trvám na tom, že Palach sám je jedna věc, Palach-symbol věc druhá a jeho působení tady a teď věc třetí. Jestli mě mé chatrné vědomosti ohledně moderní teologie neklamou, pak dokonce i tam zčásti panuje snaha pochopit tradiční texty jako konkrétní příběhy konkrétních lidí a oddělit věci úzce svázané s již zmizelými historickými okolnostmi od toho, co promlouvá k současnému člověku. To, co Línek nazývá mým evolucionismem, já vidím jako pokus navrhnout určitou v současnosti funkční interpretaci. (Někdo se ovšem může domnívat, že je to cenzura...) Jestli snaha o zodpovědnou interpretaci symbolu neznamená zohlednění etické a kulturní perspektivy, pak věru netuším, co by to mělo být.

Diskuse vyprovokovaná původním článkem pana Sklenáře se mezitím změnila v hádanici o něco úplně jiného; té se účastnit nehodlám, protože od sporu mezi křesťanským tradicionalismem a osvícenstvím 18. století si mnoho neslibuji. Debata se však na začátku týkala právě interpretace palachovské tradice. V reakci na Sklenářovu kritiku "Palachova kultu" Línek opravdu položil otázku "Co se dnes změnilo?" a uvedl pouze výčet toho, co je podle jeho názoru v současné době stejné jako na počátku normalizace.

Já namítl, že se toho změnilo dost, ale nenapsal jsem "pan Línek zpochybňuje demokratizaci a polistopadový vývoj". (Výrazu "demokratizace" zásadně nepoužívám, protože na něm dosud visí pupeční šňůra, která jej spojuje s předlistopadovými poměry.) Jen jsem upozornil, že Línkův pohled je jednostranný a přehlíží závažné změny, k nimž v posledních letech došlo.

Diskuse o Palachovi se přece v minulosti vůbec vést nesměla -- co je tedy tak překvapujícího na tom, že si nyní někdo přes tuto věkovitou propast mlčení klade "kacířské" otázky? Navrhl jsem, abychom debatu na Britských listech chápali jako pokus dobrat se toho, co říká Jan Palach nám, dnes a tady -- pokus, jehož se účastní i lidé jako pan Sklenář, kteří se bohužel domnívají, že celá palachovská tradice je z gruntu zbytečná a škodlivá. Přirozeně riskujeme, že přitom Palacha odbudeme nějakou banalitou. Pokud bychom však na pochybnosti odpovídali přistavováním dalších pater k existujícím pomníkům, nebylo by to ani etické, ani kulturní.

                 
Obsah vydání       7. 2. 2005
7. 2. 2005 Američané bojují na Blízkém východě, budoucnost je v Indii a v Číně
7. 2. 2005 Útok na španělský konzulát
7. 2. 2005 Duch Pepy z Hongkongu aneb optimismus páchne blbostí Ivan  David
7. 2. 2005 Why I don't trust some newspapers Jan  Čulík
7. 2. 2005 Směnečné variace Zdeněk  Jemelík
7. 2. 2005 Česko na úrovni Velké Británie: loňský obchodní schodek byl nejnižší v historii Štěpán  Kotrba
7. 2. 2005 Komunikace banální pravdy o premiérovi a o židovi Ladislav  Žák
5. 2. 2005 Pohádka o dobrém strýci Vikovi a kouzelníku Rodovi Fabiano  Golgo
7. 2. 2005 Michael  Marčák
5. 2. 2005 Nevěřím novinářům ani politikům Jan  Čulík
4. 2. 2005 Grossovi půjčil na byt "bývalý akcionář podniku MAFRA" Jan  Čulík
5. 2. 2005 Stereotypní kolektivní soudy?
7. 2. 2005 Je Itálie synonymem korupce? Fabiano  Golgo
7. 2. 2005 Uhl Štětinovi: Vaše postoje nejsou postoji Strany zelených Petr  Uhl
7. 2. 2005 Michael  Marčák
7. 2. 2005 Pak teče i krev a jsou mrtví; a není "v tom" jen škola... Miloš  Dokulil
7. 2. 2005 Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev Ondřej  Slačálek
7. 2. 2005 Jak tomu bylo s Pannou Marií
7. 2. 2005 Vylučování křesťanství je koncem Evropy Jan  Rajlich
7. 2. 2005 Nesnesitelná lehkost českého ateismu Boris  Cvek
6. 2. 2005 Za článek o ateismu na Kubu! Filip  Sklenář
7. 2. 2005 Michael  Marčák
6. 2. 2005 Dva zámky plný prezidentů Jiří  Jírovec
7. 2. 2005 Oznámení o zrušení nezávislosti
7. 2. 2005 Kultivujme tradici, nestavme pomníky Karel  Dolejší
7. 2. 2005 K Janu Palachovi jsem kritický Aleš  Kozelský
7. 2. 2005 Zkaženost mládeže a malé dědictví Václav  Dušek
7. 2. 2005 Prašivá doba Václav  Dušek
7. 2. 2005 Co nám schází?! Přestaňme po sobě plivat Ladislav  Žák
5. 2. 2005 Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? Karel  Sýkora
7. 2. 2005 Význam médií a nových informačních a komunikačních technologií při utváření znalostní a informační společnosti Petr  Sak
7. 2. 2005 Kdo uhlídá hlídače
7. 2. 2005 Na české univerzitě v Brně se vyučuje rakouskému právu (a německy) Zdeněk  Moravčík
6. 2. 2005 Brit z Guantánama bude žalovat britskou vládu
22. 11. 2003 Adresy redakce
22. 1. 2005 Hospodaření OSBL za prosinec 2004

Jan Palach RSS 2.0      Historie >
7. 2. 2005 Kultivujme tradici, nestavme pomníky Karel  Dolejší
7. 2. 2005 K Janu Palachovi jsem kritický Aleš  Kozelský
4. 2. 2005 Spor o Palacha: Výzva, nebo návod? Karel  Dolejší
4. 2. 2005 Spor o Palacha: sebereflexe, nebo bagatelizace? Vladimír  Línek
2. 2. 2005 Ideál neospravedlňuje, motiv ano Vladimír  Línek
31. 1. 2005 Ideál neospravedlňuje nic Filip  Sklenář
28. 1. 2005 Největšími Čechy jsou Jan Palach a Jan Zajíc Petr  Jánský
28. 1. 2005 Dnes nepotřebujeme mučedníky, ale sebevědomé občany Karel  Dolejší
24. 1. 2005 Jan Palach: Kam až lze zajít v úsilí o vlastní fyzické přežití? Karel  Dolejší
20. 1. 2005 Palachova oběť byla velká a hrozná, dnes by možná stačilo jen trochu ochoty spálit si prsty Jiří  Škuba
20. 1. 2005 Šmelinářů bývá víc než partyzánů Ivan  David
19. 1. 2005 Je Palachova oběť hodná následování? Filip  Sklenář
13. 9. 2004 Definitívny koniec československej jari Peter  Greguš
20. 8. 2004 Pražské jaro 1968 z pohledu dnešního třicátníka Boris  Cvek
19. 8. 2004 Skandální cynismus Stanislava Grosse Martin  Mařák