Údajné znásilnění v Berlíně: Ruské televize obviňují uprchlíky s pomocí zfalšovaného videozáznamu

28. 1. 2016


Jeden z hlavních ruských televizních kanálů - a po něm nejméně dva další - použil falešné video k rozdmýchávání dohadů, že migranti počátkem ledna v Berlíně unesli a znásilnili německou dívku, jejíž rodiče přišli z Ruska. Německá policie označuje tuto verzi zmizení dívky za nepodloženou.


O údajném zločinu nejprve informoval ruský zpravodajský web zaměřený na publikum, které označuje za "Sověty v Německu" ZDE. Podle zde publikovaného článku byla třináctiletá dívka rusko-německého původu 11. ledna unesena na déle než 30 hodin třemi muži "arabského původu" v berlínské čtvrti Marzahn.

Policejní vyšetřování potvrdilo, že dívka v uvedený den na několik hodin zmizela, ale podle policistů o události sděluje "protichůdná tvrzení" a na základě vyšetřování byly únos a znásilnění vyloučeny ZDE.

Toto oznámení rozhněvalo mnohé příznivce krajní pravice, zejména když zpráva přišla v průběhu vyšetřování sexuálních útoků v Kolíně nad Rýnem a dalších městech, které podle policie byly spáchány migranty.

Ruská stanice Pěrvij kanal, jedna z hlavních televizí, pokračuje ve zpravodajství o údajném únosu a znásilnění, odvysílala také rozhovor s rodiči údajné oběti. Rodiče tvrdí, že policisté vyvíjeli na dceru nátlak, aby změnila výpověď. Po odvysílání reportáže ZDE vyšli do ulic německých měst protestující z řad ruskoněmecké komunity a vyjadřovali hněv nad nálezem policie. V neděli demonstranti volali po spravedlnosti v bavorském Ingolstadtu.

(Podrobnosti o protestech ruských Němců ZDE.)

V jedné z mnoha reportáží televize použila videozáznam, který převzala z facebookové stránky nazvané "Anonymous Berlin" ZDE.

Popisek na webu tvrdí, že záznam ukazuje skupinu "čtyř mužů arabského původu hovořících německy o tom, jak znásilnili mladou pannu". Cituje jednoho z nich, který měl prohlásit, že "plakala a plivali jsme na ni jako na prasata".

Video bylo publikováno na Facebooku 14. ledna a mezitím bylo odstraněno, ale dosud je archivován snímek stránky.

Facebooková stránka označila muže na videu za berlínské únosce. Žádala také svědky, aby volali policii, a zahrnovala telefonní čísla. Ruská televize video převzala a odvysílala ruskou verzi. (Stopáž 3:30 ZDE)

(Zatímco třináctiletá Líza z Berlína hovoří o únosu třemi pachateli, muž na videu hovoří o sedmi pachatelích - pozn. BL.)

Video nemá nic společného se současným berlínským případem. Ukrajinská skupina StopFake.org ZDE, která se zaměřuje na ověřování ruské propagandy, zjistila, že záznam pochází z roku 2009 ZDE. Poprvé byl publikován s titulem "Turci otevřeně hovoří o znásilnění" a zahrnoval odkaz na neoficiální německé armádní fórum.

Bogdan Borodijčuk ze skupiny StopFake.org se vyjádřil k videozáznamu následovně:

"Je nemožné říci, zda k incidentu popisovanému protagonisty videa vůbec došlo. Může jít o pouhou provokaci. Nevíme ani, zda záznam byl natočen v Německu. [Francouzský editor doplňuje: Ve videu muž zmiňuje "Reutigen", což je švýcarské město v bernském kantonu.] Facebooková skupina "Anonymous Berlin" video ze své stránky odstranila. Mělo by být zaznamenáno, že tato skupina nemá nic společného se sítí "Anonymous", což je skupina známá jako odhodlaní obránci svobody projevu na internetu. Místo toho jde o otevřeně antiislámský web."

"Navzdory pokusu podvést publikum šířením falešného videozáznamu žádné z ruských médií, které jej vysílají [francouzský editor: také Ria Novosti ZDE a Ren-TV ZDE], se ani nesnaží dodatečně objasnit, že šlo o starý záznam. Zprávy jsou na jejich webech stále k dispozici."

"Ruská média využívají jakékoliv příležitosti ukázat Evropu ve špatném světle, aby odvrátila pozornost od ekonomické krize, která nyní probíhá. Za šokujícími a neověřenými záběry je jasné sdělení: "Takové věci, jako být znásilněna přistěhovalci, se v Rusku nemohou stát"."

Ačkoliv policie odmítá verzi o znásilnění a chybějí pro ni důkazy, údajné znásilnění dál vyvolává problémy. V úterý ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov prohlásil, že dívka "nemohla zmizet na 30 hodin bez důvodu". Vyzval německý justiční systém, aby "na záležitost vrhl světlo".

V Německu mezitím právník Martin Luithle podal trestní oznámení na novináře ruské televize, který zprávu produkoval. Obvinil jej z jednostranného přístupu s cílem "záměrně" vyvolávat nenávist proti přistěhovalcům.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2590

Diskuse

Obsah vydání | 29. 1. 2016