Železniční dopravu nenahradí elektrobusy
31. 5. 2014
čas čtení
4 minuty
Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje
RSDr. Václavu Šlajsovi ve věci železniční dopravy
Vážený pane hejtmane,
dovoluji si reagovat na Váš článek "Železnici časem nahradí elektrobusy" zveřejněný v Plzeňském
deníku1 dne 26. 5. 2014, kde prezentujete svůj pohled na regionální železniční dopravu v Plzeňském
kraji. Jsem přesvědčen, že Váš názor je zcela mylný a poplatný dávno překonaným názorům na roli
regionální železnice. Samozřejmě, že každý má právo na svůj názor, ale zároveň za svá rozhodnutí nese
osobní zodpovědnost. Zodpovědnost je o to vyšší -- jak velké důsledky jeho rozhodnutí mají.
Hejtman kraje zastává vysokou manažerskou pozici. Rozhodnutí z této pozice ovlivňuje statisíce občanů
kraje -- zvlášť, pokud se jedná o tak zásadní, dlouhodobé a obtížně vratné rozhodnutí jako je snižování
rozsahu dopravní obslužnosti kraje kolejovou dopravou. Promiňte mi, ale politická zodpovědnost je pro
mě zcela prázdný pojem. Důsledky politické zodpovědnosti za devastaci veřejné dopravy již byly
v uplynulých letech prakticky ověřeny v Pardubickém kraji a kromě milionových škod na uzavřených
tratích to byl jen výsměch občanům.
Vážený pane hejtmane, Váš názor na železniční dopravu je zcela mylný. Infrastrukturní síť regionálních
tratí je bohatstvím vašeho kraje. Je to dílo, které vybudovali Vaši předci a které by současná generace
nedokázala vytvořit. Ale mnohem horší je, že jej nedokáže ve svůj prospěch ani využít.
Doporučuji Vám, pane hejtmane, navštívit některou ze zemí za západní hranicí Vašeho kraje a podívat se,
jakým způsobem může moderní regionální železnice sloužit občanům. Není to samozřejmě železnice, o
které mluvíte - je to moderní rychlá pohodlná doprava a proto občany hojně využívaná veřejná služba. Je
to železnice, která je hlavní osou dopravy regionů, a tím výrazně napomáhá řešit problémy regionální
nezaměstnanosti, stejně jako problémy mezi bohatým centrem a chudou periferií, které vyvolávají čím
dál větší sociální tenze. Je to moderní dopravní prostředek, který ve spádových centrech snižuje dopravní
kongesci i zábory veřejného prostoru pro další parkovací místa, které naopak individuální automobilová
doprava potřebuje.
Moderní regionální železnice dokáže -- na rozdíl od dopravy silniční -- zajistit dopravní, sociální,
ekonomickou i environmentální udržitelnost regionu a zvýšit energetickou bezpečnost. Není to zastaralá
"socka" za kterou jí považujete Vy, vážený pane hejtmane, ale je to moderní dopravní systém
rekonstruovaný z prostředků EU - z prostředků, které naše politická reprezentace nedokáže využít a
raději je bude vracet zpět do Bruselu.
Vážený pane hejtmane, Váš názor rozhoduje o postoji nejen Vašich úředníků ale i cestujících k veřejné
dopravě - zda ji budou považovat za "socku" nebo za celoplošný rozvojový prvek kraje, ale také o tom,
jaký tlak bude vyvíjen na dopravce, na vlastníka infrastruktury a na související subjekty, které rozhodují
o tom, jestli regionální železnice ve Vašem kraji půjde do útlumu nebo se bude rozvíjet ve prospěch
občanů.
To že Vám tento systém, koleje ani vlaky nepatří, je jen pouhopouhý alibismus. Tím, že systém platíte,
tak o něm rozhodujete a máte dostatečné politické páky, abyste jej ovlivnil žádoucím směrem. S tímto
Vaším postojem je jasné, že železnice kraje půjde do trvalého a ve většině případů zřejmě do nevratného
útlumu. Je a bude to jen na škodu kraje a jeho občanů. V konkurenčním prostředí současné společnosti a
jejich socioekonomických trendech to bude jen další slabina pro Váš kraj a jeho občany.
S úctou
Miroslav Vyka
prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě
9807
Diskuse