Článek z konzervativního Daily Telegraphu doplnila IDnes urážkami

10. 9. 2012 / Jan Čulík

Server IDnes převzal podstatnou část článku z britského konzervativního deníku Daily Telegraph s titulkem "Kim Jong-un v pchjongjanské posilovně radil, aby úředníci cvičili", avšak článek, napsaný v britském originále uměřeným, objektivním stylem, doplnil v článku "Macatý Kim zavítal do posilovny. Soudruhům radil, jak tužit svaly" ideologickými nadávkami. Srovnání obou verzí hovoří výmluvně o stavu českého tisku.

Článek oproti britskému originálu byl doplněn výrazy jako "mladý vůdce totalitní země", "obtloustlý diktátor" (v anglickém článku je jedinkrát použito výrazu "statný"), podle IDnes bylo fitko zřízeno pro "loajální poskoky Kimovy diktatury" (britský zdroj píše o "elitě režimu").

Kim Jogn-un je podle kreativního přepracování textu v IDnes "novopečený diktátor".

Věta v IDnes:

"Zbídačené Severokorejce mimo hlavní město ovšem trápí jiné starosti než vypracovaná muskulatura: nejdřív je postihla nejhorší sucha za posledních sto let a pak udeřily ničivé záplavy."

zní v původní angličtině takto:

"K úsilí udělat dojem na severokorejskou veřejnost dochází v době, kdy země zažila začátkem léta nejhorší sucho za posledních sto let a venkov ničí v posledních týdnech přívalové deště a povodně."

Čtenář dokáže pochopit ideologický zápal mladých novinářů v IDnes, kteří ale zřejmě netuší, že psaním jako někdejší Rudé právo čtenáře jedině naštvou. Škoda, že sice přebírají materiály ze západního tisku, nikoliv však už jejich jemný, pluralitní étos.

Článek v Daily Telegraphu dokáže být vůči Severní Koreji kritický, ale dělá to s jemnou ironií, nikoliv tupou palicí, jejíž užití na serveru IDnes čtenáře jen naštve.

0
Vytisknout
5795

Diskuse

Obsah vydání | 11. 9. 2012