KOUTEK REKLAMNÍ TUPOSTI:

Souložíme s Rexona, tou smradlavá vodička

28. 5. 2012 / Štefan Švec

V každém druhém marketingovém oddělení sedí idiot, který si v příručce přečetl, že značka je nedotknutelná, a tak odmítá přirozeně skloňovat názvy výrobků. Proto si teď v pražském metru můžeme přečíst pozvánku k soutěži "s Rexona". Je divné, že stejnému marketérovi nepřijde divné skloňovat Facebook ("použij kód XXX na Facebooku a vyhraj"), který je značkou mnohem cennější. Je to důkaz, že hloupost je málokdy systematická.

Neskloňovat trademarky s přirozenou českou koncovkou není žádný marketingový příkaz. Některé firmy to dělají, jiné ne. Spíš je to rozlišovací znaménko: firma, která neskloňuje, se neumí přizpůsobit jazyku, a tedy ani zákazníkovi. Je hloupá, arogantní, pozor na ni. Tak kdysi po pražských kancelářích běhal e-mail s paradoxním nařízením jakéhosi chrabrého strážce značky: "Nokii neskloňujeme". A tak si bohužel pořád můžeme přečíst na českých sušenkách nápis "Zlaté kolečka", o kterém jsme tu už psali. Na sušenkách je jistě jenom proto, že firma si kdesi nechala zaregistrovat značku "Zlaté". Nápis Rexona je stejně jako nápis Zlaté graficky vyveden jako logo, to ho ale nevyvazuje z textu, navíc tak zřetelně větného. Možná by stálo za to vykašlat se na logo ve větě, zvlášť když je na poměrně malém plakátku použité ještě jednou.

V marketingovém oddělení Rexony naštěstí nesedí jenom idioti. Stačí se podívat na stránky Rexona.cz, kde se běžně píše o "historii Rexony" nebo o "převratné inovaci Rexony Women". Je to česky, čtenář si text přečte s mnohem větší libostí a značce to jedině pomůže.

PS: Doufáme, že toto upozornění povede k profackování toho správného z obou marketingových specialistů v Rexoně. V Česku nikdy nevíte.

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

0
Vytisknout
7775

Diskuse

Obsah vydání | 30. 5. 2012