Britští vědci uspořádali před parlamentem pohřeb vědeckého výzkumu

16. 5. 2012

Organizace Science for the Future varuje, že grantová politika britské vlády uvrhne britskou vědu a průmysl zpět do středověku.

Více než 100 vědců se v úterý ve Westminsteru účastnilo viktoriánského pohřebního průvodu na protest proti grantové politice britské vlády, která "smrtelně ohrožuje budoucnost britské vědy".

Vědci uspořádali shromáždění před parlamentem a pak doručili do sídla britského premiéra v Downing Street petici v rakvi. Asi 25 vědcl také jednalo se svými poslanci a požadovalo od nich, aby podepsali v této věci parlamentní interpelaci.

Většina demonstrantů byli organičtí chemikové, ale také fyzikové a matematikové. Argumentují, že nová grantová politika britské vlády zásadním způsobem postihuje základní výzkum, a trdí, že kdyby byly v platnosti současné podmínky pro žádosti o granty, podle nichž vědci v žádosti musejí předem určit, k čemu budou výsledky jejich výzkumu dobré, znamenalo by to, že by nebyl objeven penicilin a nebyl vynalezen laser.

Nová organizace na záchranu britské vědy Science for the Future má mezi svými členy devět nositelů Nobelovy ceny. Organizace v úterý zveřejnila protestní dopis v deníku Daily Telegraph, podle něhož grantová agentura pro výzkum ve strojírenství a ve fyzikálních vědách "plýtvá penězi britských daňových poplatníků".