Slavný britský novinář se omluvil, že kritizoval záběry z Trnopolje

23. 4. 2012

John Simpson, editor BBC pro zahraniční záležitosti, se omluvil, že svědčil proti novinářům, kteří byli neprávem obviněni z toho, že údajně zfalšovali svou reportáž o podmínkách v koncentračním táboře, který provozovali Srbové během bosenské války.

John Simpson napsal v neděli v týdeníku Observer, že lituje, že se podílel na obhajobě časopisu Living Marxism, který obvinil zpravodajský televizní tým televize ITN a novináře Eda Vulliamyho, že jejich reportáž byla vymyšlená a lživá. Televize ITN tehdy Living Marxism žalovala za pomluvu, za to že časopis vydal článek s titulem "Fotografie, která ošálila svět" od Thomase Deichmanna.

Deichmann v článku z r. 1997 tvrdil, že záběry vyhublého Bosňana Fikreta Alice, který stál bez košile za ostnatým drátem v srbském táboře v Trnopolje v severní Bosně byly zfalšované. Ve skutečnosti prý byl ostnatý drát kolem týmu televize ITN, nikoliv kolem vězněných Bosňanů.

V procesu zvítězila televize ITN. Soudce dospěl k závěru, že se stala od časopisu Living Marxism obětí pomluvy a že reportáž přesně zaznamenávala poměry v srbském koncentračním táboře, o čemž u soudu svědčl Idriz Merdžanič, bosensko-muslimský lékař, který vystoupil v původní reportáži a u soudu byl hlavním svědkem televize ITN. Merdžanič svědčil o tom, že Trnopolje byl tábor, kde byli muslimové věznění, biti, mučeni a znásilňováni srbskými vojáky.

Simpson nyní napsal v recenzi Vulliamyho nové knihy o bosenské válce, že to, k čemu docházelo v Trnopolje a v táboře Omarska a v Sarajevu bylo "zlo".

Simpson dodává: "Proti Vulliamyho líčení toho, co se v tom táboře dělo, se nedá vůbec nic namítnout a je mi líto, že jsem podporoval malý post-marxistický časopis Living Marxism. Zdálo se mi tehdy, že velká, dobře financovaná instituce jako ITN by neměla způsobovat bankrot malých časopisů, avšak teď je jasné, že šlo o daleko závažnější otázky.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
3427

Diskuse

Obsah vydání | 24. 4. 2012