Zajímavé řešení: server jako wafky

5. 5. 2009

Problém s rostoucím příkonem serverů má jedno zajímavé řešení, píše Pavel Hudeček:

Na jedné straně jsou provozovatelé serverů, kteří by rádi ušetřili, neb z tepla produkovaného počítači jim neplyne žádný užitek, dokonce ještě musí platit za jeho odvod ven (15-30 % spotřeby je klimatizace). Na druhé straně jsou miliony lidí, kteří platí za to, aby získali teplo. Z tohoto pohledu je počítač obyčejné topné těleso, které má, samozřejmě, jako každé jiné elektrické topné těleso, 100% účinnost. Jde jen o to, jak teplo ze serverů dostat do jejich domácností.

Před několika lety mě napadlo, že většina serverů nemusí být nutně nahromaděna na jednom místě. Dají se umístit do menších bloků, tak, aby příkon každého z nich byl v řádu 2-4 kW, jako běžná topidla. Bloky by na pohled mohly vypadat asi jako wafky. Servery uvnitř trvale poběží a podle teploty v místnosti se budou chladit buď dovnitř, nebo komínkem ven.

Např. v cenových relacích Pražské energetiky by to vypadalo takhle:

V datovém centru:

3,5-6 Kč/kWh + 20 % za chlazení, tedy řekněme 4-7 Kč

V domácnosti, která topí elektřinou:

1,8-2,5 Kč/kWh bez chlazení

Jen je nutno vyřešit komplikaci v podobě přepínání tarifů. Levná elektřina je k dispozici jen tehdy, pokud dodavatel elektřiny může topení dálkově zapínat a vypínat, s pomocí HDO. Přiměřeným kompromisem by mohlo být snížení frekvence procesorů v době špičky (to je u "přímotopného" tarifu 4 hod. denně) tak, aby příkon klesl třeba na čtvrtinu. Jelikož servery bývají stejně vzájemně zálohované, není problém, aby snížený výkon serverů v oblasti se špičkou byl kompenzován servery jinde. U velkých věcí, jako je Gůgl, nebo Youtube by navíc asi nebyl problém s celosvětovou diverzifikací, aby aktivní servery byly vždy převážně v oblastech, kde je zrovna zima.

Pokud se provozovatel serverů podělí s uživatelem jeho tepla o náklady na elektřinu 1:1, může se 470 milionů zcvrknout na 100. Otázka je, kolik by stálo zavedení dostatečně rychlého internetu do např. několika milionů domácností a jaké budou další provozní náklady.

Poznámka: Původní myšlenka směřovala do jiné části trhu - výpočetně náročné, distribuované úlohy, jako vědecké výpočty a simulace, či renderování filmů a grafiky - tam by to bylo ještě snažší, neb nebude potřeba tak silné internetové připojení a změny výpočetního výkonu také nevadí.

Ekologům by se takové řešení také určitě líbilo - jedná se o faktické zmizení většiny příkonu serverů po celém světě.

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 5.5. 2009