Bohužel, i oběť Ježíše Krista Vykupitele je z dnešního hlediska šílená

22. 4. 2019 / Jan Čulík

čas čtení 2 minuty

Ve svém obhajobném textu Boris Cvek píše:

"Příběh obětování Izáka se čte o Velikonocích právě kvůli důrazu na vývoj v pojetí Boha, který nyní, v Novém zákoně, dává na Golgotě za nás vlastního Syna, zatímco tehdy požadoval vraždu syna Abrahámova."

 


No, církev tohle tedy při té bohoslužbě nijak nevysvětlila.

Jenže problematičnost celého konceptu "oběti", i když se jí v Novém zákoně stává děsivá oběť umučeného Krista, zůstává.


I Kristovo ukřižování, jeho umučení, aby tím odstranil "hříchy lidstva" je také šílené.

Zkusme si to předtransportovat do současnosti.


Představte si, že jste soudce. Máte dvě děti, patnáctiletou dceru a třiatřicetiletého syna.  Váš soused (=lidstvo) se opije a v opilosti usmrtí při nezřízené jízdě automobilem vaši patnáctiletou dceru (=hříchy lidstva).


Soused je zatčen a vy ho jako soudce za jeho trestný čin zabití máte soudit.


Rozhodnete se, že jestliže bude za nesmírných bolestí umučen k smrti váš třiatřicetiletý syn, tím se celá věc anuluje a muž, který zabil vaši dcerku, k soudu jít nebude muset.


Je to normální?

Proč v teologii křesťanství hraje tak obrovskou roli mučení a smrt? Proč je zapotřebí, aby Bůh-sadista byl uspokojen libým pocitem, který má z umučení svého syna?

A nepomůže ani vysvětlení, s nímž se vytasí katoličtí apologeti, že důležité na té věci je, že v důsledku boží trojjedinnosti za lidské hříchy Bůh  vlastně mučí sám sebe. Ale proč sakra je zapotřebí toho mučení? Proč se musí Bůh uspokojit libým pocitem z mučení a ze smrti?

Bůh je údajně nekonečně dobrotivý. Proč vyžaduje nesmyslné, kruté oběti?

Boris Cvek argumentuje, že tento obraz Boha stvořili lidé na základě své kruté zkušenosti před mnoha staletími. To by znamenalo, že si obraz Boha antropomorfizovali, konstruovali ho sami podle vlastních životních zkušeností. Znamenalo by to tedy, že je Bůh jen lidská chiméra...

Stejně podivné a bizarní je svaté přijímání, kdy věřící požírají tělo a krev svého Boha. Není-li tohle šílená pohanská zvyklost z jakési dávné minulosti, nevím tedy, co je.

0
Vytisknout
10393

Diskuse

Obsah vydání | 24. 4. 2019