28. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 11. 2003

Velké zvíře, Miloš Forman, Milan Kundera, Jerzy Stuhr a současné Polsko

V rámci krátké přehlídky polských filmů v glasgowském kinu filmového umění Glasgow Film Theatre jsme včera zhlédli snímek polského herce a režiséra Jerzyho Stuhra Duże zwierzę (Velké zvíře), 2000. Stuhr byl přítomen a po promítání besedoval s diváky. Film i jeho odpovědi byly zajímavým svědectvím o současné polské společnosti:

Stuhrův snímek Velké zvíře byl technickým provedením, hereckým stylem i námětem velmi staromódní: připomínal rozmělněnější Formanovy začátky z Československa šedesátých let a některé motivy z Kunderova Žertu. Připomněl mi některými rysy i film Pavla Juráčka Josef Kilián s absurdními konotacemi o půjčovně koček, která zmizela, takže hrdina nemůže půjčenou kočku vrátit, ale účet za ni mu nezadržitelně narůstá. Polská televize sice vybavila Stuhrovo Velké zvíře dolby stereo zvukem, (což podle Stuhra v Polsku pro televizní účely není zapotřebí, protože televize tam nevysílá stereofonně) a režisér i kameraman se rozhodli, že film bude černobílý: to polské veřejnoprávní televizi činilo určité technické problémy, neboť už vůbec ani nemá laboratoře na zpracování černobílého filmu. Vazba na kritickorealistické formanovské filmy z poloviny šedesátých let byla tím o to zjevnější. Paradoxně, Jerzy Stuhr konstatoval, že film natočil černobíle, aby prý vypadal méně realisticky - ve skutečnosti proto vypadá realisticky víc, protože akcentuje vazbu na podobné kritickorealistické filmy z formanovské stáje z šedesátých let.

Film bojuje za snášenlivost a nekonformitu. Bezdětná stárnoucí dvojice manželů Sawických, žijících v městečku v polských Tatrách, se ujme (nádherného) velblouda, kterého ve městě opustí kočovný cirkus. Manželé Sawičtí s ním - k podivení veškerých obyvatel městečka - nechtějí nic dělat, nechtějí na něm vydělávat, chtějí ho prostě jen mít a těšit se z tohoto nádherného zvířete. Postaví mu - k šoku spoluobčanů - u svého domu na zahradě stáj. Svou nekonformností vyvolají s velbloudem Sawičtí ve městě strach a agresivitu. Spoluobčané jim kvůli velbloudovi začnou dělat systematicky ze života peklo. Nesnesitelná situace se stupňuje, až jedné noci Sawickým velblouda někdo ukradne. Policie samozřejmě nepomůže, "má důležitější věci na práci" - a vůbec, "pane Sawický, ono vám bude ku prospěchu, že ten velbloud zmizel."

Jakmile je velbloud pryč, obyvatelé bigotního městečka se začnou k Sawickým zase chovat přátelsky, jako by se nic nestalo. Jenže ti už překročili Rubikon, do konformního prostředí už nezapadnou. Sawický zná nyní své Pappeheimské. Prohlédl. Jeho vědoucí pohled, když se straní svých spoluobčanů, kteří se s ním chtějí znovu přátelit, připomíná pohled Ludvíka Jahna z Kunderova románu Žert, kterého v padesátých letech na vrcholu stalinismu vyloučili spolužáci a učitelé aklamativním hlasováním ze strany, z fakulty a z univerzity a poslali ho do dolů za to, že napsal své dívce provokativní pohlednici. Jahn je tím postižen na celý život: v každé nové situaci se ptá sám sebe, když někoho potká: "Co tenhle, ten by tehdy taky hlasoval pro mé vyloučení?" a neochotně dospívá k závěru, že by to udělali všichni lidi které zná. Podobně vědoucí a zhnusený je v závěru Stuhrova filmu i Sawický.

Film Velké zvíře, který, opakuji, byl natočen až v roce 2000, a zachycuje tedy polskou současnost, vznikl na základě námětu režiséra Kieslowského z roku 1973, jehož původní treatment Stuhr posléze rozpracoval.

Považuji za značně šokující, že se v Polsku dnes točí filmy na základě scénáře z doby hlubokého komunismu, a za ještě víc šokující, že jsou tam takové filmy dodnes - čtrnáct let po pádu komunismu - považovány za aktuální. (Co to vypovídá o postkomunistické společnosti...?) Všiml jsem si v závěrečných titulcích Stuhrova filmu jediné změny oproti raným šedesátých létům: autorská práva na hudbu ve filmu vlastní korporace Sony Music Poland :). Jinými slovy: všechno zůstalo při starém, zvyky, způsob jednání lidí, stádovitost, nenávist, ostrakizace, jedinou změnou je snad to, že zatímco za komunismu (kdy se lidi chovali stejně jako dnes) západní korporace do středovýchodní Evropy v podstatě nemohly, dnes tam mohou a vlastní tam skoro všechno.

V diskusi po promítání filmu jsem se mj. Jerzyho Stuhra zeptal, zda mu nepřipadá podivné, že více než deset let po pádu komunismu natáčí film o agresivní netoleranci a stádovitosti, podle scénáře z doby hlubokého komunismu, z roku 1973. Stuhr mi začal vysvětlovat (jako bych to nevěděl) do jaké míry lidi omezovala komunistická totalita, ale přímé odpovědi na mou otázku, co to znamená, že dnes Stuhr točí filmy na formanovské/kunderovské náměty ze doby před třiceti lety, se vyhnul. Řekl jen, že je to film o toleranci. Později v diskusi, v odpovědi na jinou otázku, dodal, že se jeho film snaží analyzovat zárodky fašizující společnosti. Uvedl také, že film Velké zvíře shlédlo v Polsku mnoho lidí a byl populární zejména mezi mládeží.

Jsou nějaká témata, o nichž by Stuhr v současném Polsku nemohl natočit film? Stuhr přiznal, že by bylo velmi obtížné natočit v Polsku v současnosti kritický film o polské katolické církvi (v sále přítomní Poláci se tomu hrozně smáli, jdou jim zřejmě mocní polští kněží hodně na nervy). Taky by asi těžko směl natočit komedii na motivy z holocaustu během druhé světové války.

Co do budoucna? Z toho jak Jerzy Stuhr hovořil, bylo vidět, že i Poláci se bojí vstupu do Evropské unie, že se jejich "malá kultura" rozpustí v obávaném "celoevropském moři". Zjevně nestačí opakování, že si Evropská unie vůbec nečiní žádné nároky na glajchšaltování místních kultur a že do toho, jak si dále povedou na svém písečku jednotlivé členské země, v podstatě vůbec zasahovat nebude. I Jerzy Stuhr má nyní, zdá se, téměř tentýž pocit jako měli čeští obrozenci z devatenáctého století a který mají někteří současní čeští nacionalisté, že vstupem Polska do EU se může jeho země octnout kulturně v ohrožení a on ji chce od nynějška hájit svými díly, vystupujícími "v evropském moři" na ochranu polské kulturní totožnosti. Zda se to dá dělat filmy, rozmělňujícími o třicet let později raného Formana, těžko říct.

                 
Obsah vydání       28. 11. 2003
29. 11. 2003 Británie: generální prokurátor "bude vyšetřovat ministra vnitra"
28. 11. 2003 Britská charitativní organizace umlčena z USA
28. 11. 2003 Cenzura v Itálii: zakázána televizní satira
28. 11. 2003 Čí je IPB?! Naše…..!!! Ladislav  Žák
28. 11. 2003 Není dostatek lidí? Michal  Giboda
28. 11. 2003 Velké zvíře, Miloš Forman, Milan Kundera, Jerzy Stuhr a současné Polsko Jan  Čulík
28. 11. 2003 K volbám v Ulsteru: Rozvět či rozklad? Jan  Čulík
28. 11. 2003 Investiční přístav premiéra Špidly Štěpán  Kotrba
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
27. 11. 2003 The privatisation of North Bohemian coalmines may have been corrupt, but will we ever know?
28. 11. 2003 Čemu mám věřit, pane ministře? Chcete velryby chránit nebo lovit? Miroslav  Šuta
27. 11. 2003 S Jaklem se nemluví - aneb jeden proti všem Štěpán  Kotrba
28. 11. 2003 Diskuse nad bývalým vládnoucím komunismem je zbytečná Pavel  Urban
28. 11. 2003 Eduard Zeman: S ultrapravicovou filozofií nesouhlasím ani jako sociální demokrat, ani jako člověk Ivan  David
27. 11. 2003 Státní dluh, reforma a životní úroveň Valtr  Komárek
28. 11. 2003 Americké ropné koncerny a případ Michaila Chodorkovského Jiří G. Müller
27. 11. 2003 Skandál u Evropského soudu pro lidská práva? Zdeněk  Jemelík
28. 11. 2003 Evropský soud pro lidská práva
27. 11. 2003 Nesnesitelná lehkost informování: ČTK a Appian Ivan  Feranec
27. 11. 2003 Svobodné názory + "svobodné názory" = podivné souvislosti Jiří  Koubek
26. 11. 2003 Podnikatelská univerzita - po česku Robin  Healey
27. 11. 2003 The Enterpreneurial University - Czech Style Robin  Healey
27. 11. 2003 Oč nám asi ve škole taky jde (i běží) Miloš  Dokulil
27. 11. 2003 Je přípustný potrat kvůli rozštěpu patra?
27. 11. 2003 Kdo se bojí Karla Marxe? Milan  Valach
30. 11. 2003 Hospodaření OSBL za listopad 2003
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
28. 11. 2003 K volbám v Ulsteru: Rozvět či rozklad? Jan  Čulík
28. 11. 2003 Není dostatek lidí? Michal  Giboda
28. 11. 2003 Velké zvíře, Miloš Forman, Milan Kundera, Jerzy Stuhr a současné Polsko Jan  Čulík
28. 11. 2003 Cenzura v Itálii: zakázána televizní satira   
28. 11. 2003 Čí je IPB?! Naše…..!!! Ladislav  Žák
27. 11. 2003 Státní dluh, reforma a životní úroveň Valtr  Komárek
27. 11. 2003 Nesnesitelná lehkost informování: ČTK a Appian Ivan  Feranec
27. 11. 2003 Skandál u Evropského soudu pro lidská práva? Zdeněk  Jemelík
27. 11. 2003 Je přípustný potrat kvůli rozštěpu patra?   
27. 11. 2003 Svobodné názory + "svobodné názory" = podivné souvislosti Jiří  Koubek
27. 11. 2003 Kdo se bojí Karla Marxe? Milan  Valach
27. 11. 2003 Oč nám asi ve škole taky jde (i běží) Miloš  Dokulil
26. 11. 2003 Podnikatelská univerzita - po česku Robin  Healey
26. 11. 2003 Žádám veřejnou omluvu od Pavla Pečínky Darius  Nosreti
26. 11. 2003 Vysoký britský soudce odsoudil "protizákonné" zadržování vězňů v zálivu Guantánamo   

Evropská unie RSS 2.0      Historie >
28. 11. 2003 Velké zvíře, Miloš Forman, Milan Kundera, Jerzy Stuhr a současné Polsko Jan  Čulík
22. 10. 2003 Je sociálny model EÚ prekážkou konkurencieschopnosti? Brigita  Schmögnerová
15. 10. 2003 Ústava EU neboli debata o prázdnu Ondřej  Čapek
10. 10. 2003 Proč zaostáváme za Evropou, do které vstupujeme Štěpán  Kotrba
10. 10. 2003 Olomoucká diskuse o EU: České strachy jsou zbytečné Martin  Myant
10. 10. 2003 Olomouc debate on the European Union: The Czech fears are groundless Martin  Myant
9. 10. 2003 Co nejmenší role státu v informatice a telekomunikacích Mirek  Topolánek
23. 9. 2003 Prodi versus Giscard: Dva kohouti na evropském smetišti Josef  Brož
2. 9. 2003 Proč podporuje EU Jásira Arafata? Milan  Krčmář
12. 8. 2003 Nová agenda - silnejšia Európa Martin  Kugla
3. 7. 2003 Co psal Toni Negri před rokem:
Obnova italské levice mimo rámec sociáldemokratismu
Toni  Negri
30. 6. 2003 EU vs. Rakousko-Uhersko Petr  Homoláč
30. 6. 2003 Pozadu o 38 rokov? Andrej  Sablič
25. 6. 2003 Evropská ústava: smlouva, která ukrývá občany Josef  Brož
25. 6. 2003 Optimistická „řecká“ ozvěna a její možná falešná echa Miloš  Dokulil

Český film RSS 2.0      Historie >
28. 11. 2003 Velké zvíře, Miloš Forman, Milan Kundera, Jerzy Stuhr a současné Polsko Jan  Čulík
3. 11. 2003 F. A. Brabec v Edinburku Jan  Čulík
29. 10. 2003 Zajímavá dramaturgie: Božská Ema pro sváteční večer na ČT 1 Jan  Čulík
21. 10. 2003 V Praze o slovenské plovárně a o cestě za tmou i světlem... Markéta  Sulovská
29. 9. 2003 Želary, mnoho povyku pro nic Jan  Paul
16. 9. 2003 Želarům by nepomohl seberazantnější sestřih   
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
5. 8. 2003 LFŠ závěrem: Letošní Filmovka ve srovnání s loňskou Jan  Čulík
4. 8. 2003 Letní filmová škola: Lesní chodci a Nevěrné hry Jan  Čulík
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
8. 7. 2003 Co odhalil Český sen členu Rady České televize Štěpán  Kotrba
20. 6. 2003 Rozhovor z Karlem Vachkem: Hloupost je třeba napadat na „opevněných místech“... Petr  Šafařík