15. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 9. 2003

Želary: Málčik znájet darógu!

Značným zklamáním je nový český film Ondřeje Trojana a scénáristy Petra Jarchovského, natočený na motivy próz zajímavé, ale obtížně čitelné autorky Květy Legátové, která nedávno literárně debutovala povídkami "z drsného (kopaničářského) hornatého kraje" ve věku více než osmdesáti let.

Jarchovský napsal na motivy prózy Květy Legátové Jozova Hanule scénář, který doplnil několika motivy z jejího předchozího, temného díla Želary, ale jeho realizace ve filmu, který trvá dost přes dvě hodiny, se nepovedla, přestože upoutávky, sestřihané ze záběrů dobově velmi pečlivě zrekonstruované reality, i dobré herecké obsazení slibovaly zajímavý film.

Herecké výkony všech hlavních protagonistů, ať je to hrdinka--nedostudovaná lékařka Aňa Geislerová, její drsný horalský manžel Józa, vnucený jí okolnostmi, kterého hrál Maďar Gyorgy Cserhalmi, Miroslav Donutil jako místní farář anebo Jaroslav Dušek jako místní učitel, jsou dobré (i když pohled na Jana Třísku, žárlivého zkřenčelého starce, chránícího svou mladou milenku a pobíhajícího s puškou kolem srubu, hraničil s karikaturou). To, že jsou Želary slabý film, je však především dílem scénáristy a režiséra.

Děj filmu je dost banální. Tímto PR ho shrnul před časem v rubrice avizovaných českých filmů měsíčník Cinema "Mladá městská dívka je pod tlakem nečekaných událostí nucena ze dne na den opustit svého úspěšného partnera a ukrýt se kdesi na venkově u cizího muže, který je jí fyzicky bytostně odporný (sic!) "Kráska a Zvíře" prožívají v horách na samém kraji civilizace svůj strhující příběh, (sic!), který přerůstá v silné citové pouto. První obrázky z jednoho z nejvýpravnějších a nejnáročnějších českých filmů současnosti (sic!) opravdu slibují velkolepou podívanou."

Příběh se odehrává za německé okupace. Studentka medicíny, která má poměr s kolegou-lékařem v nemocnici (sama nemůže dostudovat, protože Němci zavřeli vysoké školy, tak pracuje jako zdravotní sestra), se z lásky k němu podílí na jakési odbojové akci, je téměř odhalena, doktor-milenec zmizí a jeho kolegové zařídí, aby Geislerová byla za pomoci "prostého" horala, léčícího se v nemocnici po úrazu na pile, skryta kdesi v kopaničářské divočině. Protože by místní lidé prý nepřijali, že si stárnoucí horal přivezl z města mladou dívku a jen tak s ní žije v domácnosti, musí si Geislerová dřevaře okamžitě vzít. Nedostudovaná lékařka to na folklorním venkově nenávidí, ale postupně si zvyká.

První část příběhu, která je sice stereotypní (kolikrát jsme už viděli ve filmu, jak si hrdinka z města nešťastně zvyká na venkovské prostředí?), ale je víceméně přijatelná, se nevymyká z rámce obstojných, i když myšlenkově nijak zvlášť nevýbojných filmů a dá se na ni dívat zejména vzhledem k pečlivě zrekonstruovanému "chudému" dobovému prostředí, fotogenické horské krajině i slušnému výkonu herců. Jediná potíž je, že v kánonu světové kinematografie už existuje docela značná řádka parodií na filmy, které ukazují, jak vesničtí horalé žijí v drsné nouzi ("a neměli než jedinou sirku a byli tak chudí, že museli jíst své boty..."). Postavy jsou někdy až příliš přímočaré -- zlý otec, sadistický manžel, takže to působí komicky. I dialogy v této části filmu občas balancují na hranici nechtěné parodie.

Asi od poloviny filmu se však začne projevovat nesmírná doslovnost zpracování, styl jako při učení prvňáčků, a ta ten film zlikviduje. Jakoby režisér a scénárista měli strach, že co neřeknou pro jistotu několikrát, zůstane diváky nepochopeno. Je to únavné a z filmu to nakonec vytváří neživotnou parodii. Ve filmu je prostě nepřijatelné, když na plátně chlapec nese slunečnici, pak následuje detail záběru na slunečnici, pak si dívka ke slunečnici čichne a někdo objevně vykřikne: "To je slunečnice!" A takhle přehnaně didakticky, přehnaně explicitně, působí film Želary zejména ve své poslední třetině docela systematicky. V této části filmu to opravdu vypadá, že režisér a scénárista ztratili dech, anebo že ten film dotočil za ně někdo úplně jiný, ne tak zkušený jako oni.

Nedostudovaná lékařka to s Józou překlepe do jara 1945 (tedy, zamiluje se do něho), a pak následuje oněch "jiných", závěrečných cca třicet minut filmu, kdy se film - promění ve western: scénárista a režisér propadnou touze po střílečkách.

Do horské vesnice dorazí četa ruských vojáků, kteří nejprve s vesničany popíjejí u ohně a oslavují "vítězství", jenže pak -- hlavně v důsledku intriky výše zmíněného sadistického zhrzeného manžela - se pokusí jeden ruský voják jednu vesničanku znásilnit. Tak na sebe vesničané a Rusové začnou střílet a pan režisér nechá pozabíjet některé své hlavní postavy, (vhodně i hlavního hrdinu Józu, aby se nedostudovaná lékařka mohla po válce zase vrátit mezi své "inteligenty").

Tato pasáž je dlouhá, pracná a nesmírně explicitní. Tím se film už úplně mění v parodii. Nakonec se celá vesnice před Rusy skryje v místních bažinách podle instrukcí jednoho mladíka, vesnické "černé ovce se zlatým srdcem" (chodil sice za školu, ale miloval týraná zvířata a byl inteligentní!). Když se vyjasní nedorozumění se střílejícími Rusy, chlapec ruské vojáky do bažiny k ukrývajícím se vesničanům zavede, protože, jak jim vysvětlí jeho vesnický učitel: "Málčik znájet darógu." (Nebo tak nějak, cituju po paměti.)

Nekonečná střílečka končící smířením v bažinách uštědří filmu ránu, z níž se už nevzpamatuje: určitá míra přesvědčivosti, kterou vytvořil ve své první polovině, v důsledku přehnané explicitnosti vyprchá. Nesmyslná a nepochopitelná je i úplně závěrečná scéna, kdy se asi po patnácti letech (soudě podle automobilu Spartak, jímž přijede) hlavní hrdinka Geislerová vrací -- se svým nynějším manželem, oním původním milencem -- doktorem z války - do hor, kde prožila válku (proč tam nepřijela nikdy dřív?) a nalezne tam nejenom v ruině svého původního stavení modrý rendlíček ze své někdejší domácnosti, ale i prastarou kořenářku Lucku (Jaroslava Adamová, která ve filmu trochu divadelně přehrává), která -- překvapení! -- je stále ještě naživu.

Po několika opravdu dobrých českých filmech z poslední doby jsou Želary skutečným zklamáním, téměř učebnicovým příkladem, jak režisér nedokázal zvládnout svůj film. Přitom by se bývaly zřejmě Želary daly zachránit razantnějším střihem. Škoda, že si režisér nevzal příklad z Miloše Formana, který před premiérou svého Amadea kdysi propadl nervům, že ho Američané v rozvláčné verzi nepochopí, a ve srovnání s jeho původní delší verzí, nedávno uvedenou na trh, z filmu tím, že ho sestřihal až "na kost", udělal vynikající umělecké dílo. Mám dojem, že totéž se dalo dokázat i s Želary.

                 
Obsah vydání       15. 9. 2003
15. 9. 2003 Blair se prý rozhodl zaútočit na Irák už na jaře 2002
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
15. 9. 2003 Ve švédském referendu zvítězili odpůrci eura
15. 9. 2003 Dokážeme ještě žít vedle sebe ? Ladislav  Žák
12. 9. 2003 ČT: Ombudsmanova PR agentura nebo Goebbelsova propagandistická mašinérie? Štěpán  Kotrba
13. 9. 2003 Britské listy a Amaro Gendalos podaly stížnost generálnímu řediteli ČT na Události a Večerníky
15. 9. 2003 Paní Chalupové: Ta myšlenka vypadá hezky, ale.. Pavel  Urban
15. 9. 2003 Vládnou obavy, že Amerika bude torpédovat rozhovory v Cancúnu
15. 9. 2003 Proč zemřel korejský farmář Ri Kjong-che
15. 9. 2003 V tomhle státě něco hodně smrdí... Jan  Paul
15. 9. 2003 Zákonem neodstraníme prostituci fyzickou ani politickou Josef  Trnka
15. 9. 2003 V Karviné, v lázeňském městě zeleně, byla otevřena expozice Národní galerie Jaroslav  Hlaváček
15. 9. 2003 Za 80 miliónov sa to oplatí Ivan  Štefunko
12. 9. 2003 Česká republika je "plně oddána poslání a cílům WTO" Miroslav  Somol
12. 9. 2003 Zasedání WTO v Cancúnu: Jaký mandát dostala od vlády česká delegace
15. 9. 2003 Joschka Fischer a Centrum proti vyhánění Jitka  Fraňková
12. 9. 2003 Česká digitalizace u ledu (do ledna 2004) Zdeněk  Duspiva
15. 9. 2003 Soudní jednání ve věci nezletilého Jana K. se koná v pondělí 22. září
12. 9. 2003 Loupeživá společnost?
12. 9. 2003 Blaira varovala rozvědka, že útok na Irák zhorší hrozbu terorismu
12. 9. 2003 Leni Riefenstahlová: byla to skutečně nacistka nebo jen prostě Němka, typická pro svou dobu? Fabiano  Golgo
15. 9. 2003 Zapatisté: Globalizujme naději Subcommandante  Marcos
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
15. 9. 2003 Dokážeme ještě žít vedle sebe ? Ladislav  Žák
15. 9. 2003 V tomhle státě něco hodně smrdí... Jan  Paul
12. 9. 2003 Leni Riefenstahlová: byla to skutečně nacistka nebo jen prostě Němka, typická pro svou dobu? Fabiano  Golgo
12. 9. 2003 Loupeživá společnost?   
11. 9. 2003 Úřední šiml zuří proti studentům i v Německu a ve Francii   
11. 9. 2003 Je to divný svět: jak komunistická Čína financuje Spojené státy   
10. 9. 2003 Hysterie českého úředního šimla: jak musejí studenti z EU složitě žádat o české vízum Jan  Čulík
9. 9. 2003 A proč jsme napadli Irák, tatínku?   
9. 9. 2003 Vážený člověče v tísni... Jana  Chalupová
9. 9. 2003 Žádný sex - vždyť jsme Američané   
9. 9. 2003 Legenda a pravda životního příběhu Beatrice Cenci Stefan  Zweig
9. 9. 2003 Jak to bylo: Tragédie Beatrice Cenci Jiří  Nezval
9. 9. 2003 Zdrojem antiamerikanismu je závist   
8. 9. 2003 Česká média: Když rozhovor nepolemizuje s tvrzeními Štěpán  Kotrba

Český film RSS 2.0      Historie >
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
5. 8. 2003 LFŠ závěrem: Letošní Filmovka ve srovnání s loňskou Jan  Čulík
4. 8. 2003 Letní filmová škola: Lesní chodci a Nevěrné hry Jan  Čulík
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
8. 7. 2003 Co odhalil Český sen členu Rady České televize Štěpán  Kotrba
20. 6. 2003 Rozhovor z Karlem Vachkem: Hloupost je třeba napadat na "opevněných místech"... Petr  Šafařík
12. 6. 2003 'The Czech dream' - reality TV, Czech style Jan  Čulík
10. 6. 2003 Projekt Český sen poukázal i na nefunkčnost českých médií Jan  Čulík
9. 6. 2003 Český sen trochu jinak Vlastimil  Čich
2. 5. 2003 Nuda v Brně je vynikající film Jan  Čulík
7. 3. 2003 Zelenkovi Knoflíkáři a Rok ďábla: Filmy bez větší hloubky Edward  Allan
7. 3. 2003 Petr Zelenka's Buttoners and The Year of the Devil: Films without real depth Edward  Allan