29. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 9. 2003

Želary, mnoho povyku pro nic

Jan Čulík mě svoji kritikou filmu Želary (BL 15.9.2003) ZDE poslal po dlouhé době zase do kina.

Nechodím totiž ze zásady na produkce, které mají v médiích masově pozitivní recenze, podporované navíc chvalozpěvy samotných režisérů. "Krutý příběh něžné lásky jednoho z nejvýpravnějších a nejnáročnějších českých filmů současnosti slibuje velkolepou podívanou" - tolik přežvýkávané PR.

Nepochybuji, že změna měšťáckého prostředí za zcela neznámé musela být pro městské děvče opravdu krutá, když to navíc měla Eliška (Aňa Geislerová) tak pěkně rozjeté s chirurgem Richardem (Ivan Trojan). Velkou lásku jsem ale v předlouhém filmu bohužel nenašel, tedy pakliže ji měli ztělesňovat Gaislerová s Györgym Cserhalmim. Film hodně slibuje, ale nic z toho jsem nezažil. Nebýt to vlastivědná a národopisná procházka, poznáváme např.pletení proutěných košíků, sbírání bylinek a práci na pile, nesmírně bych se nudil.

Co naprosto ve filmu selhalo, byla velmi krkolomná dramaturgie, takže jsem jen stěží odhadoval, o co vlastně ve filmu běží. Že byli někteří ruští osvobozenečtí vojáci pěkná prasata, to víme, jestliže to chtěl režisér hodně zdůraznit, mohl to udělat několika záběry. Celá polovina filmu nemusela být trapnou kovbojkou, při níž chlapi neustále běhají s puškami kolem chalup a kamsi pálí. Místy jsem měl pocit, že jde o černou komedii, Třískova role odhodlaného mstitele byla na stará kolena opravdu nevděčná.

Režisér mu nechtěl dát zřejmě malou roli, jenomže tahle zápletka, ostatně jako řada dalších, nabourala onen inzerovaný silný příběh o něžné lásce. Láska, žárlivost a smrt je odvěké téma nejen v lidové tvorbě, ale i v každé uzavřené komunitě. Stohy knih a desítky filmů se tomu již věnovaly s větší či menší úspěšností, vybavuji si např. skvělý film Kozí roh, který jsem kdysi shlédl na školním promítání. V Želarech je toho všeho strašně moc, takže se intimní příběh dojemné lásky Elišky a Józy jaksi ztratil v dalších minipříbězích a v nepodstatnostech.

Jejich vztah tím nedostal příležitost k přesvědčivé emocionální psychologické kresbě a ulpěl v podstatě na povrchu. Není ani zřejmé, kdy vlastně došlo k onomu pro film zásadnímu obratu přijetí "barbara" křehkou duší městské slečinky. Stalo se to poté, co málem znásilněnou Elišku Józa "zachránil" před venkovským mladíkem, anebo tehdy, když jí vysílené vyndaval zapíchnuté trny z nohou? Režisér Trojan nám toho chtěl mnoho říci, scénárista se podřídil, dramaturg to celé rozmělnil, Petr Ostrouchov to hudbou už nestačil zachránit a snažící se kameraman zcela osiřel.

Krví navázané pouto nevyústilo, jak slibovali výrobci filmu, v nic zvláštního, rozhodně ne v neobyčejně silný milostný vztah. Onen barbarský, přírodní muž s dětskou duší -- Józa, byl v podstatě jen trochu primitivní trouba se smyslem pro spravedlnost. Pochybuji, že by to vzdělané ambiciózní Elišce mohlo stačit. Nakonec ona chtěla dostudovat, což se také po válce stalo a on chtěl chovat ovce, čehož se ale bohužel nedožil. Zápletka jako hrom. Ovšem i inteligence Elišky je sporná. Ve chvíli, kdy všichni diváci v kině už věděli, že Józa by mouše neublížil, ona si bere první noc do postele nůž! Jak dramatické!

Ani herecké výkony hlavních hrdinů nebyly nijak přesvědčivé. Režisér Trojan sice poslal svého bratra do postele s Eliškou, ale jejich výkon byl hodně slabý. Geislerová s Hrušínským a Trojanem v podstatě jen přehrávali, o Adamové nemá cenu ani psát, ta chodila v celém filmu po divadelním pódiu. Přírodní barbarství Józy se v milostné scéně s Eliškou vůbec neprojevilo, ba dokonce ani v dialozích.

Ona se svlékla a on jí dal pusu. Kam se ale ztratilo drama něhy, krutosti a vášně, drama lásky a nenávisti, jež obvykle doprovází vztah dvou mentálně odlišných lidí, spojených navíc životní náhodou? Kam se podělo ono vyjádření rozporu milostného střetu muže a ženy, jež jsou se svými pudy, zkušenostmi a ideály izolováni v nutnosti být spolu? Eliška i Joza prožívali líbánky, drama lásky se paradoxně odehrávalo v jiných chalupách.

Nejpřirozenější byla asi Bittová, Dušek se snažil dostat do role, ale pravděpodobně nejzajímavější postavou byl nakonec farář Donutil. Když už nám chtěl ale něco závažného říci při kázání v kostele, těsně před přepadením Němci, nebylo mu kvůli hudbě vůbec rozumět.

I přes prvoplánově jasnou symboliku lidského a duchovního zastřešení střetu mezi dobrem a zlem byla postava nejistého a téměř nerozhodného faráře ve filmu nakonec nejpřesvědčivější. Režisér nám chtěl sice říci, že ani sluha boží nemá patent na rozum, škoda jen, že ho nechal zemřít tak hloupě, a to ve chvíli kdy přiběhl na pomoc místnímu učiteli, kterého neměl moc rád.

Střílečky jsou v českém filmu stále trapnou záležitostí, kterou neumíme věrohodně udělat. Zvukově už ano, ale nutit českého herce k sehrání přesvědčivého pádu po zásahu dávkou ze samopalu, to je opravdu potíž. Józa byl samozřejmě, jak se sluší na drsného chlapa, statečnější, a tak ani skoro nepostřehl, že by nějakou kulku dostal. To se také nakonec stalo pointou: pomohl, kde se dalo, dokonce i mladíkovi, který chtěl jeho Elišku do postele a nakonec nepozorovaně umřel. To se bude americké filmové Akademii, která uděluje Oscara, jistě líbit, neboť film Želary byl českou porotou vybrán jako zástupce české kinematografie.

Pro Oscarové klání byly zřejmě natočeny i poslední dojemné (stejně jako u Kolji) sekvence filmu, v nichž se již dostudovaná lékařka vrací v 60. letech se svým chirurgem (zřejmě mu už odpustila, že zdrhnul) na místa, kde žila za války s Józou. Tato ale směšná a nesmyslná scéna ovšem smetla film do třetí kategorie: Kde se vzala, tu se vzala, zpoza rozbořené chalupy baba kořenářka (Jaroslava Adamová), oblečená dokonce ve stejných šatech jako na konci války, a žoviálně se vítá s lékařkou Eliškou. Film končí filozoficky jejich příliš nuceným a křečovitým smíchem: ony přece věděly své...

"Rozhodli jsme se pro velkorysou distribuci, jsme přesvědčeni, že Želary mohou oslovit každého," uvedl ředitel distribuční společnosti Falcon Jan Bradáč. Mě snímek neoslovil, alespoň rozhodně ne tím, co sliboval. "Kráska a zvíře" neprožili v horách na samém kraji civilizace svůj strhující příběh, který by přerostl v silné citové pouto. Ve směsici mnoha odvádějících situačních dějů a příběhů se zcela náhodou jen potkali dva odlišní lidé (kteří to vlastně nakonec byli?) a usoudili, že bude užitečné, když budou spolu. Geislerová dostala příležitost zbavit se postavy pihovaté holky a vytvořit novou. Moc se jí to nepovedlo a nebyla to jen její vina.

                 
Obsah vydání       29. 9. 2003
28. 9. 2003 Kuřivody 2003: Policisté rozpustili "nepovolenou" technoparty ve vojenském prostoru Ralsko Štěpán  Kotrba
29. 9. 2003 Most: ODS chce stůj co stůj prosadit oplocený a střežený tábor pro neplatiče Štěpán  Kotrba
29. 9. 2003 Želary, mnoho povyku pro nic Jan  Paul
29. 9. 2003 Právo ve Slaném: porušení zásad slušné žurnalistiky Štěpán  Kotrba
29. 9. 2003 Český rozhlas 3 Vltava k česko-(sudeto)německému tématu Jiří  Černý
29. 9. 2003 K širšímu smyslu pěstování českého "sudetoněmeckého komplexu" Jiří  Černý
29. 9. 2003 Topolánek chtěl nahradit druhou ligu krajským přeborem Josef  Trnka
29. 9. 2003 Kouzelné zrcadlo literatury Radek  Sárközi
29. 9. 2003 Paradox: Opuštěné důlní areály nemohou a bývalá kasárna mohou být komerčně využívány Jaroslav  Hlaváček
29. 9. 2003 Rušení malých škol z finančních důvodů je velmi krátkozraké Michal  Rusek
29. 9. 2003 Bohatí musí být bohatší (a Špidla silnější) Darius  Nosreti
29. 9. 2003 Jak se Praha rozloučila s básníkem Zdeněk  Jemelík
29. 9. 2003 "Kubánský socialismus přežil, protože je nezávislý" Zdeněk  Jemelík
29. 9. 2003 Kubánské velvyslanectví: "Policie selhala - záměrně?"
29. 9. 2003 Jerusalem Post: "Musíme zabít teroristy i Arafata"
27. 9. 2003 Evropský parlament: Malá zpráva o velkém dosahu
27. 9. 2003 "Lhal jsi, oni zemřeli," vyčítají američtí rodiče Bushovi
27. 9. 2003 Labourističtí poslanci jsou s Blairem nespokojeni
29. 9. 2003 Koniec významu sociálnej demokracie: privatizácia sociálnych mechanizmov sa šíri rýchlosťou epidémie Egon  Matzner
25. 9. 2003 Slaný: Předběžné opatření proti předběžnému opatření Štěpán  Kotrba
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
29. 9. 2003 K širšímu smyslu pěstování českého "sudetoněmeckého komplexu" Jiří  Černý
29. 9. 2003 Český rozhlas 3 Vltava k česko-(sudeto)německému tématu Jiří  Černý
29. 9. 2003 Želary, mnoho povyku pro nic Jan  Paul
28. 9. 2003 Kuřivody 2003: Policisté rozpustili "nepovolenou" technoparty ve vojenském prostoru Ralsko Štěpán  Kotrba
25. 9. 2003 11. září 2001 a čeští novináři a publicisté - opravdová katastrofa Jiří  Černý
25. 9. 2003 Musím večeřet s ďáblem   
25. 9. 2003 Británie v otroctví   
25. 9. 2003 Zemřel Hugo Young, "dlouholetý obránce pravdy a slušnosti"   
25. 9. 2003 Most a Slaný: Obecní "koncentráčky" - volební program ODS ? Štěpán  Kotrba
24. 9. 2003 Jeden Hitler a jeden Žid Štěpán  Kotrba
24. 9. 2003 "Krása" a "styl" Hitlerovy pracovny a problematika mezinárodního copyrightu   
24. 9. 2003 Ještě jednou Riefenstahlová: co je podstatou a funkcí umění? Fabiano  Golgo
24. 9. 2003 MFD jako hlas Pentagonu? Jan  Čulík
24. 9. 2003 Bagdád odňal akreditaci dvěma arabským televizním stanicím   
24. 9. 2003 Ředitel zpravodajství ČT: Premisa Vaší stížnosti je nepřesná ! Štěpán  Kotrba

Český film RSS 2.0      Historie >
29. 9. 2003 Želary, mnoho povyku pro nic Jan  Paul
16. 9. 2003 Želarům by nepomohl seberazantnější sestřih   
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
5. 8. 2003 LFŠ závěrem: Letošní Filmovka ve srovnání s loňskou Jan  Čulík
4. 8. 2003 Letní filmová škola: Lesní chodci a Nevěrné hry Jan  Čulík
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
8. 7. 2003 Co odhalil Český sen členu Rady České televize Štěpán  Kotrba
20. 6. 2003 Rozhovor z Karlem Vachkem: Hloupost je třeba napadat na "opevněných místech"... Petr  Šafařík
12. 6. 2003 'The Czech dream' - reality TV, Czech style Jan  Čulík
10. 6. 2003 Projekt Český sen poukázal i na nefunkčnost českých médií Jan  Čulík
9. 6. 2003 Český sen trochu jinak Vlastimil  Čich
2. 5. 2003 Nuda v Brně je vynikající film Jan  Čulík