30. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 7. 2006

Toyen a mladí kluci

S velkými pochybnostmi jsem zhlédl hodinový film Jana Němce o české surrealistické malířce Toyen a jejím partnerovi, surrealistickém malíři a básníkovi Jindřichu Heislerovi, židovi, kterého celou německou okupaci Toyen skrývala ve svém pražském bytě, aby neskončil v koncentračním táboře.

Jan Němec se rozhodl pojmout svůj film "umělecky", vytvořit vlastní, samostatný, umělecký "artefakt", jímž by pojednal životní historii i dílo obou umělců. Myslím, že je to už od samého začátku koncepčně chybně pojatá záležitost.

Rozhodnu-li se vytvořením vlastního uměleckého díla svědčit o díle klasických umělců, hrozí dvojí nebezpečí: buď bude můj umělecký artefakt lepší než původní dílo, o němž v něm pojednávám, a pak je trapné když to dílo zastíním – proč vytvářet umělecký artefakt o něčem, co je horší, než co dokážu vytvořit já?

Anebo – a to je daleko pravděpodobnější výsledek – můj umělecký artefakt bude chabější než dílo umělců, o nichž pojednávám – a pak je výsledek taky trapný. A to je právě případ Němcova filmu Toyen. Je lépe strukturovanější a méně zmatený než jeho předchozí filmy z devadesátých let (Noční hovory s matkou), ale co naplat, hodina je příliš velký prostor, který čeští dokumentaristé tradičně nezvládají. (Kromě toho, Němcům film je podivný hybrid, je to "hraný" dokument s vizuálně uměleckými aspiracemi).

Za dvacet minut zavládne při sledování filmu nuda – při karlovarském promítání lidé z publika odcházeli. Toyen a Heisler zažili snad nejdrastičtější období české historie dvacátého století – heydrichádu – a byli postiženi i padesátými léty, kdy sice už emigrovali do Francie, ale při stalinských procesech v komunistickém Československu byl justičně zavražděn jejich přítel, umělec Záviš Kalandra. Němcovi se však směsicí dokumentárních a "polodokumentárních" technik nedaří evokovat skutečnou hrůzu této doby.

Výmluvnou výpovědí o Němcově filmu je to, že daleko nejzajímavější na něm je sekvence těsně před závěrem, kdy Němec – bez komentáře – odpromítá na velké plátno barevné záběry nádherných obrazů Toyen. Jen pouhou, pasivní reprodukcí těchto děl se film rázem povýší na uměleckou rovinu, které přes hodinové režisérovo lopocení předtím nikdy nedosáhl.

Nová česká filmová komedie Panic je nanic je navzdory svému bulvárnímu názvu překvapivě přijatelnou, docela jemnou, mírně ironickou studií o zmatku, dospívání a neohrabaných touhách tří asi šestnáctiletých (?) chlapců. Je to v českém prostředí oblíbené téma: mezinárodní studenti se mě v Glasgow často ptají, proč se česká literatura a kultura tak často zabývá problémy dospívání mladých mužů: jak napsala jedna Američanka na Glasgow University v seminární práci: Proč pořád čteme díla o tom, jak mají mladí kluci problémy s erekcí? Že by to byla metafora hluboce zažitých postojů české společnosti?

Jako by existovaly pouze dvě polohy: čerstvost, neotřelost, nejistota a upřímná neohrabanost mládí, druhá pak usedlý hospodský cynismus pupkatých dědků (už tak od třicítky) vysedávajících v hospodě u cigarety a u piva. I film Panic je nanic znovu – možná nevědomě – tematizuje tyto dvě polohy. (I když v počátečních částech filmu se v rámci své mladické "bujnosti" i tito mladíci chovají tak, že to tak trochu připomíná vysoce sobecký individualismus cynismus dnešní české společnosti.) Odkaz na ejaculatio praecox v Ostře sledovaných vlacích je ve filmu přímo zmíněn. Jiným filmem, na nějž tato lyrizující komedie odkazuje, je Svěrákova Jízda z první poloviny devadesátých let, svou evokací příjemné letní pohody a latentního erotického napětí na "horkém" českém venkově. (V Jízdě to má samozřejmě hlubší význam – cestování obou hlavních protagonistů je únikem z nové, cizí, reality, kterou nezvládají. Ve filmu Panic je nanic tato hlubší dimenze chybí, ale to nevadí.)

Film Panic je nanic se navrací k oblíbenému českému mýtu letní prázdninové pohody. Touhy tří mladých chlapců po prvním erotickém zážitku líčí film s docela jemným, poloironickým, porozuměním. Nevadí, že všichni tři chlapci nakonec přijdou o své panictví na vesnici, kde tráví léto, s místní dívkou, která je možná poněkud volnějších mravů – a ani nejde asi ani o to, že to od žádných z nich nebyl žádný obří sexuální výkon. Film je překvapivě jemnou, zábavnou, ale docela inteligentní oddechovkou, kde nalezneme jako obvykle všechny typické české stereotypy: kouření, guláš, hospodu a pivo. Komickým protikladem je místní vesnický traktorista Dušín, taky kolem třicítky už obtloustlý, jehož postava – jistě za účelem humoru – je posunuta až do fraškovité karikatury. I tato karikovaná postava má však základ v české skutečnosti: Dušín je zuřivec a sprosťák – jak často potkáváme v dnešní české realitě typy, posedlé iracionálním černým hněvem – je to zvláštní druh sobectví.

Film Panic je nanic dělá komerční ústupky bulváru svým názvem a zbytečně obhroublými animovanými sekvencemi – je to bulvární úlitba očekávanému primitivismu veřejnosti. Celkově však obhroublé blbosti pokleslého komerčního prostředí v České republice myslím nepodlehl.

                 
Obsah vydání       30. 6. 2006
1. 7. 2006 Korejská umanutost a mezilidské vztahy Jan  Čulík
1. 7. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí Jan  Čulík
2. 7. 2006 Toyen a mladí kluci Jan  Čulík
1. 7. 2006 Užvaněnost a podivná čeština Jan  Čulík
30. 6. 2006 Dokážeme být svobodní? Jan  Čulík
2. 7. 2006 Žízeň po životě Zdeněk  Bárta
30. 6. 2006 Pane Topolánku, odmítat referendum je s demokracií neslučitelné Bohumil  Kartous
30. 6. 2006 Kdo a jak vyhrál volby? Miloš  Pick
30. 6. 2006 Šikana na vysokých školách
30. 6. 2006 Registrované partnerství pro gaye vstupuje v ČR v platnost Petr  Hlaďo
30. 6. 2006 ČTK: Rada žádá ředitele ČRo, aby zastavil přípravy dalších stanic
30. 6. 2006 Americké vojenské tribunály pro vězně z Guantánama jsou "protizákonné"
30. 6. 2006 Stav věcí a skutečnost je vždy složitější Milan  Dubský
30. 6. 2006 Nezodpovědnost
30. 6. 2006 Učinil ve středu Jiří Paroubek rozhodný krok? Miloš  Dokulil
2. 7. 2006 Světová obchodní organizace nepřekročila svůj stín Ludmila  Štěrbová
29. 6. 2006 RRTV versus BBC: My se opravdu snažíme Václav  Žák
30. 6. 2006 Jádrem sporu byla bagatelizace Jan  Paul
30. 6. 2006 Deportace rodin s dětmi prozatím odloženy Simone  Radačičová
30. 6. 2006 Jak jinak, než protiraketovými systémy s jadernými hlavicemi? Petr  Nachtmann
29. 6. 2006 Rekviem za ÖGB Richard  Seemann
30. 6. 2006 Filmaři skórovali v trapnostech Michal  Petřík
30. 6. 2006 Írán: Stav věcí a skutečnost je vždy složitější
30. 6. 2006 Dopr…. problém, anebo „Do pr….!“? Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 Má nás, čtenáře vlastních podpisů, někdo rád? Irena  Ryšánková
30. 6. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. – 15. června 2006
29. 6. 2006 WTO: Léto 2006 ve Světové obchodní organizaci Ludmila  Štěrbová
26. 6. 2006 Severní Korejci nejspíše rozhodnou, zda budou na českém území americké rakety Štěpán  Kotrba
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila
29. 6. 2006 Írán a jaderná bomba Milan  Valach
28. 6. 2006 Proč jsme odvolali Borise Jirků
28. 6. 2006 Boris Jirků: Odhalil jsem nepravosti
28. 6. 2006 VŠUP - Spirála pádu Štěpán  Kotrba
28. 6. 2006 Homosexualita "vzniká v důsledku pozice nenarozeného plodu v těle matky"
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Český film RSS 2.0      Historie >
2. 7. 2006 Toyen a mladí kluci Jan  Čulík
1. 7. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí Jan  Čulík
30. 6. 2006 Filmaři skórovali v trapnostech Michal  Petřík
9. 6. 2006 Jsme Šílení Bohumil  Kartous
30. 5. 2006 KSČM filmaře ve Sněmovně podpořila a podpoří znovu Ivana  Levá
30. 5. 2006 Dopis televizních ředitelů Klausovi, který Martin Krafl odmítl zveřejnit   
29. 5. 2006 Filmařská sprostota a 111 hlasů dobrých Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Princip veřejné mediální služby a meze Janečkova intelektu Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Cesta do hlubin filmařovy duše Filip  Rožánek
26. 5. 2006 Čeští filmaři z protestu stáhli filmy, na které dostali státní dotace Filip  Rožánek
15. 5. 2006 Prezident Veto Vít  Horák
9. 2. 2006 Nebýt dnešní, aneb nemá tady někdo dvojníka Patrik  Hronek
13. 1. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí – úvaha nad banalitou jednoho filmu Bohuslav  Binka
13. 12. 2005 Maria Procházková, Oldřich Kaiser a Žralok v hlavě Jan  Čulík
21. 11. 2005 Filosofický horor o kultuře Martin  Ondreját

Filmový festival Karlovy Vary 2006 RSS 2.0      Historie >
2. 7. 2006 Toyen a mladí kluci Jan  Čulík
1. 7. 2006 Korejská umanutost a mezilidské vztahy Jan  Čulík
1. 7. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí Jan  Čulík
1. 7. 2006 Užvaněnost a podivná čeština Jan  Čulík