29. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 6. 2006

Kvalita českého školství se rapidně zhoršila

Od roku 1992 učím na středních školách ekonomické předměty, píše Jaroslav Obermajer. Předtím jsem pracoval jako podnikový ekonom. Od roku 1992 se úroveň školství viditelně podstatně zhoršila. Není to vinou učitelů, i když někteří schopní kolegové odešli ze školství z důvodu nízkých příjmů, čímž se ještě zvýšila feminizace našeho školství, což není dobré, protože většina učitelek neučí děti myslet a navíc mají i více starostí o domácnost a tak škole věnují méně času než muži.

Hlavním nedostatkem, který zhoršuje kvalitu výuky (i výchovy), je to, že díky populismu politiků dnes studuje střední školu prakticky každý. Letos maturovalo 82 000 studentů, přičemž ročně se rodí okolo 100 000 dětí - maturují tedy téměř všichni.

Je to proti přírodě, protože prostě každý nemá ke studiu předpoklady a navíc již na základních školách chybí žákům motivace, protože dobře vědí, že na střední školu se dnes dostanou i s velmi špatným vysvědčením. Je velká škoda, že se do značné míry zlikvidovalo učňovské školství. Myslím, že dobrý řemeslník může být mnohem prospěšnější než studovaný pitomec (jednoho takového máme i na hradě). KVANTITA PROSTĚ NEZNAMENÁ VŽDY KVALITU.

To co jsem před deseti lety učil týden,dnes nelze žáky naučit ani za měsíc. Ti schopní se při neustálém omílání téhož pochopitelně nudí.

Druhým vážným problémem jsou přeplňované třídy (učíme i 33, navíc obtížně vzdělatelných, dětí v jedné třídě, což je opravdu mnoho). Tento problém vyplývá mimo jiné i z toho, že peníze školám jsou přidělovány takzvaně "na žáka". Čím více žáků, tím má škola více peněz. Myslím si, že by neměl být problém přidělovat peníze ne na žáka, ale na třídu (pokud by měla nějaký rozumný počet studentů, například 18 až 24).

Jako důchodce učím již jen na poloviční úvazek a vidím, oč lepší je díky tomu moje pedagogická práce. Snažil jsem se učit vždy co nejlépe, protože mám tuto práci rád, ale když jsem kvůli platu jsem učil více než 30 hodin týdně, pak se úroveň mé práce chtě nechtě snižovala. Pokud by se úvazky učitelů vrátily na úroveň z roku 1992, tedy na 19 hodin týdně, jsem přesvědčen, že by to úrovní školství také významně prospělo.

Zrušení matematiky jako maturitního předmětu je opět jen dílem populismu politiků (podobně jako zrušení základní vojenské služby, která by mladým chlapcům jen a jen prospěla).

Státní maturity jsou potřebné zejména proto, že většina soukromých škol má neuvěřitelně nízkou úroveň. Děti zbohatlíků si zde maturitu kupují za peníze svých bohatých tatínků (na jedné z těchto škol sem si trochu přivydělával, takže vím o čem mluvím). Právě proto bude ODS - ochránkyně zbohatlíků - usilovat o další odklad státních maturit.

                 
Obsah vydání       29. 6. 2006
29. 6. 2006 RRTV versus BBC: My se opravdu snažíme Václav  Žák
29. 6. 2006 Írán a jaderná bomba Milan  Valach
29. 6. 2006 Nikoli jen na okraj koaliční smlouvy; především však o vzdělávání Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 Rekviem za ÖGB Richard  Seemann
29. 6. 2006 O českém vysokém školství Jan  Čulík
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila
29. 6. 2006 Kdo by byl "dáma"? Lenka  Vytlačilová
29. 6. 2006 Má nás, čtenáře vlastních podpisů, někdo rád? Irena  Ryšánková
29. 6. 2006 Pracovní podmínky českých žen
29. 6. 2006 WTO: Léto 2006 ve Světové obchodní organizaci Ludmila  Štěrbová
30. 6. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -- 15. června 2006
28. 6. 2006 Proč jsme odvolali Borise Jirků
28. 6. 2006 Boris Jirků: Odhalil jsem nepravosti
28. 6. 2006 VŠUP - Spirála pádu Štěpán  Kotrba
28. 6. 2006 Lety CIA se v Evropě "nesmějí opakovat"
28. 6. 2006 Co když spojenec nemluví pravdu Oldřich  Průša
28. 6. 2006 Manipulativní MFDnes
28. 6. 2006 Co si myslí Michal Kocáb?
27. 6. 2006 "Test IQ" v pondělní MF Dnes
27. 6. 2006 Fénix, pták z popela povstavší Pavel  Kopecký
28. 6. 2006 Budeme se muset hodně změnit Michal Z. Čenko
28. 6. 2006 Záviš Kalandra Ondřej  Slačálek
28. 6. 2006 Záviš Kalandra ve stínu Pavel  Pečínka
28. 6. 2006 Sušáků na láhve bylo tisíce, neopakovatelný byl ale Duchampův čin Jan  Paul
28. 6. 2006 Ochrana před domácím násilím není protidemokratická Jan  Potměšil
28. 6. 2006 Sex s pětiletými dětmi je pedofilie Lenka  Vytlačilová
27. 6. 2006 Koaliční smlouva, aneb "Kdo si přeje víc?" Miloš  Dokulil
26. 6. 2006 Severní Korejci nejspíše rozhodnou, zda budou na českém území americké rakety Štěpán  Kotrba
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
29. 6. 2006 Nikoli jen na okraj koaliční smlouvy; především však o vzdělávání Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 O českém vysokém školství Jan  Čulík
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila   
27. 6. 2006 Studenti jsou proslulí flákačstvím, ať platí za školu!   
26. 6. 2006 Jak mohou fungovat přijímací zkoušky na VŠ Boris  Cvek
12. 6. 2006 O co jde ve volbách a po nich? František  Augusta
30. 5. 2006 Školné a ekonomické bariéry v přístupu ke vzdělávání Petr  Staněk
30. 5. 2006 Asociace školských odborů hodnotí 8 let vlády ČSSD Radek  Sárközi
17. 5. 2006 Vysokoškolská stávka: Je to jako sledování automobilové havárie ve zpomaleném filmu   
17. 5. 2006 Opravdu parodie   
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku   
15. 5. 2006 Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou Radek  Sárközi
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka
14. 5. 2006 Stávka hrozí kompletním uzavřením britských univerzit