4. 11. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 11. 2008

POLEMIKA:

Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité

Reakce na článek Dominiky Švecové "Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU"

Na Katedře dokumentární tvorby FAMU vedu Dílnu I. ročníku. Od Jihlavského festivalu jsme dostali nabídku na uvedení filmů všech studentů této Dílny - dramaturg festivalu je všechny viděl na klauzurních zkouškách, konkrétní filmy pak vybral. Festival tedy zaštítil název projekce názvem předmětu a jménem vedoucího pedagoga (Dílna Martina Marečka). Autoři programu nás nepožádali o podobný formát jako u zmiňovaného Wisemana či Seidla, píše Martin Mareček z FAMU.

V jejich případě se jedná o objednaný koncipovaný pořad z kratších ukázek, v našem případě o kompletní projekci filmů (cca hodina a půl až dvě), ke kterým jsou k dispozici tvůrci i jejich pedagog. Zde tedy došlo k nedorozumění ohledně názvu, rozumím výtce, primárně se však nejedná a nemá jednat o interaktivní workshop.

Přiznávám však, že především kvůli samotným studentům, mně tato jednodušší forma připadá velmi důležitá. Kompletní projekce je pro ně prvním velkým veřejným uvedením. Naberou zásadní zkušenost promítání svých filmů (v plné délce a bez přerušování) společně s publikem - vystaveni dotazům a hodnocením od diváků, kterým jsou pak individuálně k dispozici. Některá cvičení jsou zde mimo teritorium FAMU puštěna i naposled.

Kdyby se prezentovaly pouze ukázky, já bych filmy zastavoval, scény hodnotil, bylo by to sice možná zajímavé pro určitou skupinu diváků, ale pro samotné studenty by byl přínos malý.

Požadovaná analýza vznikajících filmů totiž probíhá uvnitř Dílny během celého roku. Každý nápad je podroben intenzivní výměně názorů a tak se pokračuje až k jednotlivým záběrům, návazným střihům či zvoleným zvukům. Vedle Dílny, která je založena spíše na dramaturgii, je v prvním ročníku i předmět Základy audovizuálního jazyka zaměřený na konkrétní jednotky filmové řeči a jejich technické zpracování.

Studenti jsou v prvním ročníku vybízeni (ne nuceni) k plnému autorství svých filmů (kamera i střih), od druhého ročníku mají na své cvičení štáby a spolupracují se všemi profesemi napříč celou FAMU. V příloze pro doplnění přikládám osnovu Dílny prvního ročníku.

Trochu nerozumím, proč jste některé ze svých otázek a úsečných poznámek, které v sobě chováte, nevznesla během diskuse, kterou jste zřejmě pouze sledovala. K různým tematickým reakcím jsem vybízel několikrát a myslím, že směrem k divákům velmi důrazně. Protože většina publika nebyla po jisté době příliš aktivní, debatu jsem ukončil a nabídnul jsem zájemcům pokračování v užším kroužku. S některými rozprava pokračovala mimo sál. Sám jsem byl k dispozici jednomu mladíkovi zhruba čtyřicet minut.

Je zvláštní, že jste jako studentka dokumentaristiky tuto výzvu asi nevyužila. Nedůsledné použití observační metody s hodnotícím komentářem je lakonicky zavádějící a má v sobě jen nepatrný zlomek možné dokumentární zkušenosti.

                 
Obsah vydání       4. 11. 2008
4. 11. 2008 Protiraketová obrana USA v Evropě – mezinárodní konference o zajíci v pytli Ivan  Větvička
4. 11. 2008 Jak by mohl vyhrát John McCain
4. 11. 2008 Povede finanční krize v Evropě k vzestupu extremní pravice?
4. 11. 2008 Terra Daily: Zničila finanční krize kapitalismus?
4. 11. 2008 Jak získat sestry, nebo body na volební kongres Petr  Wagner
4. 11. 2008 Devianti Jiří  Drašnar
4. 11. 2008 Krve jako na jatkách je plný Louvre Miloslav  Štěrba
4. 11. 2008 Umění a krása, neboli Život umělce v nehezkých dobách Uwe  Ladwig
4. 11. 2008 Číst Hitlera Milan  Valach
4. 11. 2008 Volební činitelé očekávají vysokou účast
4. 11. 2008 Jak se v ČR vyrábějí otroci
4. 11. 2008 Kritika čisté (r)evoluce Jiří  Beránek
4. 11. 2008 Zubová: Jednou z příčin propadu SZ ve volbách byl odklon od zeleného programu Matěj  Stropnický
3. 11. 2008 11 mezinárodních spisovatelů odsoudilo "pokus o pomluvu Milana Kundery"
3. 11. 2008 Naši darmodějové Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Umění má zřejmě pořád, kromě poznávací a estetické i etickou funkci Jan  Čulík
3. 11. 2008 Společensky nebezpečné postoje Martin  Škabraha
3. 11. 2008 De Sade do čítanek?
3. 11. 2008 Může být mučení uměním? Jan  Čulík
3. 11. 2008 Estetizace vraždy je nepřijatelná
3. 11. 2008 Kdo četl Zločin a trest, byl aspoň na chvíli Raskolnikovem Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Finanční krize – systémový pohled Ilona  Švihlíková
2. 11. 2008 Americké volby ve stínu změny Miroslav  Polreich
4. 11. 2008 Sametová revoluce: byli jsme naivní?
4. 11. 2008 Vrchní soud v Olomouci bude rozhodovat o odvolání nemocnice v případu protiprávní sterilizace
3. 11. 2008 Devět procent Jindřich  Kalous
3. 11. 2008 Mezi bombami a čokoládami Bohumil  Kartous
1. 11. 2008 Vanity fair: Osudový zvrat
17. 10. 2008 Hospodaření OSBL za září 2008

Český film RSS 2.0      Historie >
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité   
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
26. 10. 2008 Tajemství obrazu a vacátkovská Bathory Jan  Stern
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
2. 9. 2008 Brabcův Máj je opravdu špatný film Jan  Čulík
1. 9. 2008 Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý film Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík
28. 7. 2008 Překvapivě kvalitní filmy Pavla Kohouta Jan  Čulík
28. 7. 2008 Děs a bezstarostnost poúnorové doby Hana  Tomšů

Festival dokumentárního filmu Jihlava RSS 2.0      Historie >
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité   
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
27. 10. 2008 Festival v Jihlavě pro filmové profesionály Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
25. 10. 2008 People must be passionate about filmmaking Dominika  Švecová
25. 10. 2008 Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením Dominika  Švecová
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
8. 12. 2004 Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem Petr  Šafařík