3. 11. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 11. 2008

Kdo četl Zločin a trest, byl aspoň na chvíli Raskolnikovem

Použití slova "etický" je, Jane Čulíku, možná uhozením hřebíku na hlavičku. Ve filosofii se totiž toto slovo někdy překvapivě užívá v jiném, dokonce protikladném významu než slovo morální. Morálka se rodí jako odpověď na otázku Co je správné? Tedy jaké normy musíme respektovat ve vztahu k druhým lidem? Etika naproti tomu odpovídá na otázku Co je dobré? Co je dobrý život? A není snad třeba dodávat, že to, co považujeme za správné, má pro nás nakonec smysl především ve vztahu k tomu, co je dobré. Soužití katolíků a protestantů s ateisty je otázkou morálky, na které se musí shodnout; jejich etika se však bude radikálně lišit. A přesto mezi tou morálkou a etikou musí najít nějakou smysluplnou souvislost.

Kdyby např. autorka kritizovaného dokumentu byla radikální stoupenkyně Nietzschovy filosofie (což asi není) a byla by přesvědčena, že její babička v ní ničí všechno, co dělá život hodnotným, považovala by morální zábrany za normy průměrných lidí, vnucené jí zvnějšku davem. Její chování bychom pak sice stále hodnotili jako nemorální, ale museli bychom uznat alespoň možnost toho, že je hluboce etické - že totiž vychází z autenticky prožité odpovědi na otázku, co je to dobrý život. Do jisté míry to připomíná případ Raskolnikův (Raskolnikov ale selhal, protože žádné vznešené důvody ke svému činu ve skutečnosti neměl, jen si je namlouval; mohl je vůbec mít?).

Má teze tedy zní: i v demokracii lze legitimně zakázat umělecké dílo (resp. jeho prezentaci), jestliže je z hlediska přijaté konvence tak nemorální, že takzvaně ohrožuje společnost; je ale projevem totalitního smýšlení, pokud tato nemorálnost má být důvodem k tomu, abychom dílu upřeli status umění a tím i status závažné etické výpovědi.

K té vědě: já se neptám, zda poznatek získaný mučením je nepřijatelný; já se ptám, zda je nevědecký. A odpověď podle mne zní: nevědecký asi není, nepřijatelný zřejmě ano.

A k tomu Respektu: ne, nedostávám se na pozice Respektu. Když připustím možnost zákazu uvedení nějakého díla, nepřipouštím ještě pranýřování jeho autora. Na druhou stranu je jasné, že můj postoj s tím respekťáckým něco sdílí, ale to není nic překvapivého; právě proto, že je tu podobnost, je tu také nutnost se vymezovat. Něco nakonec sdílíme všichni. Kdo četl Zločin a trest, byl aspoň na chvíli Raskolnikovem...

Pozn. JČ: Jen jsem chtěl stručně připomenout, že jsem osobně nikdy nemluvil o zákazu nějakého díla, šlo mi o to, zda je pro mě to dílo osobně nepřijatelné.

                 
Obsah vydání       3. 11. 2008
3. 11. 2008 11 mezinárodních spisovatelů odsoudilo "pokus o pomluvu Milana Kundery"
3. 11. 2008 Naši darmodějové Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Může být mučení uměním? Jan  Čulík
3. 11. 2008 De Sade do čítanek?
3. 11. 2008 Estetizace vraždy je nepřijatelná
3. 11. 2008 Společensky nebezpečné postoje Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Umění má zřejmě pořád, kromě poznávací a estetické i etickou funkci Jan  Čulík
3. 11. 2008 Kdo četl Zločin a trest, byl aspoň na chvíli Raskolnikovem Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Devět procent Jindřich  Kalous
3. 11. 2008 Mezi bombami a čokoládami Bohumil  Kartous
2. 11. 2008 Americké volby ve stínu změny Miroslav  Polreich
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
3. 11. 2008 Finanční krize – systémový pohled Ilona  Švihlíková
3. 11. 2008 Na některých českých ambasádách bují korupce, vládu to nezajímá Zdeněk  Maršíček
1. 11. 2008 Vanity fair: Osudový zvrat
3. 11. 2008 Všechny preventivní války bez mandátu RB OSN představují porušení Charty OSN
3. 11. 2008 Defense News: Reformujte Pentagon, říkají poradci Karel  Dolejší
3. 11. 2008 Druhá korejská válka v roce 2024
3. 11. 2008 Elektronické volební přístroje v USA opět volí jinak než voliči Jana  Ridvanová
3. 11. 2008 Do teplých krajin s křižníkem, který nese letadla
3. 11. 2008 Hluboké ticho, aneb neviditelný holokaust v Kongu Daniel  Veselý
3. 11. 2008 Václav Moravec v Afghánistánu Daniel  Veselý
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Obtížné jednání o rakouské velké koalici Richard  Seemann
3. 11. 2008 Immanuel Wallerstein: Dramatické důsledky v Iráku? Immanuel  Wallerstein
31. 10. 2008 Energetická bezpečnost a zemní plyn – část I. Jaroslav  Ungerman
31. 10. 2008 USA plánují výměnu armádních karabin Karel  Dolejší
1. 11. 2008 Spiegel: Světovému hospodářství hrozí hluboká, chronická recese
1. 11. 2008 Nězavisimaja gazeta: Rubl ztrácí valutové zajištění
1. 11. 2008 Newsweek: Íránská jaderná zařízení jsou příliš hluboko
2. 11. 2008 Exotický Klaus Robert  Bartoš
2. 11. 2008 Polemika o užitečnosti obecní a městské policie Miloslav  Štěrba
31. 10. 2008 Nejednej, mluv! Slavoj  Žižek
31. 10. 2008 Argumentum ad ignorantiam John Michael Greer
3. 11. 2008 Rozsiřování“ NATO směrem na Kavkaz přes Brdy Karel  Košťál
3. 11. 2008 I prostitut by měl znát svoji cenu Jan  Keller
31. 10. 2008 Vláda nehodlá dát garance na důchodové a životní pojištění, pouze na vklady Petr  Braný
1. 11. 2008 Oheň a kapitál Tibor  Vaško
2. 11. 2008 Dušičky Boris  Cvek
17. 10. 2008 Hospodaření OSBL za září 2008