31. 10. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 10. 2008

Ohlédnutí za jihlavským festivalem dokumentárních filmů:

Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU

Škoda, že nebyly jako Wisemanovy a Seidlovy masterclasses

Pod pojmem Dílny -- Workshops se divákům v Jihlavě představily práce studentů Katedry dokumentární tvorby FAMU.

Nejsou to dílny v pravém slova smyslu. S filmy se tam nijak nepracuje, ani se podrobněji nerozbírají. Pedagogové z FAMU prostě jen uvádějí snímky svých studentů. Učitelé nijak nerozbírají, proč je film zaujal, neanalyzují, zda je dobrý, nebo špatný, nic, co si o něm myslí, neřeknou. Jen studentům dávají doplňující otázky. Po promítnutí filmu mají studenti možnost říct pár slov a odpovědět na dotazy. Tím se projekce neliší od většiny filmů uváděných na festivalu, kdy se režisér -- pokud je přítomen -- účastní debaty po skončení filmu. Nebylo jasné, zda jsou filmy z jednotlivých ročníků FAMU pro předvedení v Jihlavě podrobovány výběru. Měla jsem pocit, že se v Jihlavě promítají snad úplně všechny studentské práce.

Tyto Dílny začaly předváděním dokumentárních cvičení prvního ročníku. Tato cvičení představoval jejich vedoucí Martin Mareček. Jedním z úkolů, který na Katedře dokumentární tvorby musejí studenti v prvním ročnímu splnit, je natočit cvičení na téma "Můj pohled", druhé je na téma "Autorská reportáž". První cvičení musí být natočeno na 16mm film a u druhého si mohou formát vybrat.

Autorky -- všechno to byly ženy, si vybraly zajímavá témata. Líbil se mi "Film o chmelu obyčejném" od Mariky Pecháčkové. Cvičení začíná ukázkou ze "Starců na chmelu". Pak nám představuje brigádníky na chmelu a další pracovníky. Vidíme chmelnici, jak chmel roste i místní vesnici. Materiál byl dobrý sám o sobě; úvod ze "Starců na chmelu" nebyl potřeba.

Snímek "Zážitky na prodej" od Terezy Reichové zaznamenává čtyři zážitky, které si opravdu můžete koupit. Pastva ovcí v Beskydech, bagrování, řízení tanku a drbání jsou uvedeny i s cenou. Film humorně líčí i nejrůznější úskalí, s nimiž se zákazníci musí poprat.

Cvičení "Kláry letní tábor" nám představilo dívku Kláru a její rozhodnutí stát se jeptiškou. Viděli jsme to ze dvou různých pohledů - z pohledu Klářiny sestry a pak z hlediska kněze, který nám sděloval, že vlastní uspokojení přichází skrze obětování se pro druhé. Klářino rozhodnutí jít do kláštera kněz velmi chválil.

Jistě je velmi důležité, aby si filmový tvůrce "osahal" kameru a zvládl technicky natáčení na 16 mm film. Jak studentky ale přiznaly, svá cvičení si natáčely samy. Některé z nich si ani nedovedou představit, jak by dávaly pokyny kameramanovi. Avšak film, ať už hraný, nebo dokumentární, je týmová práce. Pro pozdější tvorbu je mnohem důležitější umět komunikovat se štábem a vyjádřit svým spolupracovníkům svou tvůrčí vizi než vědět, jak se natáčí zrovna touto či jinou kamerou -- od toho je přece kameraman.

V rámci druhé dílny představoval Karel Vachek studentské práce z druhého a třetího ročníku. Tam jsem se nedostala.

Třetí a závěrečnou dílnou byla dílna Centra audiovizuálních studií pod vedením Víta Janečka. Janeček vysvětlil, že Centrum audiovizuálních studií je filmový ateliér nových médií, video artu. V publiku byla přítomna jedna jeho studentka, která odpovídala na dotazy. Janeček dodával informace o předváděných krátkých filmech, jako např. na jaký motiv podnět film vznikl, nebo co bylo zadáním pro studenta. V závěru promítli film "O mediální realitě" od Vladimíra Turnera -- o skupině Ztohoven a jejím pokusu otevřít debatu o údajné mediální manipulaci odpromítnutím atomového hřibu ve vysílání České televize. Film zachycuje přípravy, instalaci, akci a důsledky akce.

Vazba pražské FAMU na jihlavský festival je zřejmě přímá. Studenti Katedry dokumentární tvorby mají, zdá se, přímé privilegium prezentovat v Jihlavě své filmy, které vyrobili pro klauzury. Mezinárodní filmový festival v Jihlavě se tak pro ně stává předváděcí plochou. Studentským filmům z FAMU jsou věnovány tři bloky. Kromě toho, závěrečné filmy třetího a pátého ročníku, které čerstvě opustily klauzury, jsou rovněž zahrnuty do programu festivalu i do soutěžní sekce.

Daleko zajímavější než tzv. Dílny z FAMU byly master classes Fredericka Wisemana a Ulricha Seidla. Tito autoři v nich své filmy podrobně rozebírali. Frederick Wiseman po promítnutí ukázek dával publiku otázky a snažil se spolu s přítomnými diváky přijít na to, proč jsou jednotlivé scény zajímavé. Zjišťovali jsme, proč právě tyto scény zahrnul Wiseman do svého filmu. Tím Wiseman velmi užitečně poodkryl metody své práce a zpřístupnil divákům i techniku, jíž pracuje.

Na master class Ulricha Seidla se promítala velká spousta ukázek a autor nám vyprávěl o své práci s filmovými postavami. Tím nám vysvětlil, jak pracuje on. Jeho postavy jsou zinscenované, ale nečiní nic víc ani nic míň, než co by nedělaly ve skutečnosti.

Bylo by velmi plodné, kdyby festivalové dílny z ročníků z FAMU měly obdobnou strukturu jako Wisemanovy a Seidlovy masterclasses. Je přece nesmírně zajímavé analyzovat podrobně metodu práce se studenty, zkoumat, proč jsou ty či ony záběry atraktivní či nosné a jak pedagogové vedou studenta během natáčení jeho filmu. Dosud na dílnách FAMU poskytované stručné informace o tom, jak vznikal námět či jaká byla použita technika, přece nejsou tak důležité jako skutečná analýza filmové práce.

                 
Obsah vydání       31. 10. 2008
31. 10. 2008 Kongo: Jak přiléváme - koupí mobilních telefonů - oleje do ohně nejkrvavější války v Africe
2. 11. 2008 Dušičky Boris  Cvek
1. 11. 2008 Vanity fair: Osudový zvrat
1. 11. 2008 Spiegel: Světovému hospodářství hrozí hluboká, chronická recese
1. 11. 2008 Nězavisimaja gazeta: Rubl ztrácí valutové zajištění
1. 11. 2008 Newsweek: Íránská jaderná zařízení jsou příliš hluboko
31. 10. 2008 OSN hromadně hlasuje pro Smlouvu o obchodu se zbraněmi (ATT)
31. 10. 2008 USA plánují výměnu armádních karabin Karel  Dolejší
1. 11. 2008 Jak udělat ze Zbrojovky dojnou krávu aneb Strmiskovou konečně odsoudili. Ke směšnému trestu Štěpán  Kotrba
1. 11. 2008 Digitální pozemní vysílání České televize a Českého rozhlas nyní může přijímat 57,2 % obyvatel
31. 10. 2008 Nejednej, mluv! Slavoj  Žižek
31. 10. 2008 Michael  Marčák
31. 10. 2008 Co řekly volby 2008? Soňa  Hromátková
31. 10. 2008 Michael  Marčák
31. 10. 2008 Udělat si čas Jan  Paul
31. 10. 2008 Respekt se Kunderovi neomluví
31. 10. 2008 A už je to tady: Rusko staví ropovod do Číny
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
31. 10. 2008 Argumentum ad ignorantiam John Michael Greer
31. 10. 2008 Happy Halloween!
31. 10. 2008 Konference o protiraketové obraně: zastánci radaru odmítají diskutovat
31. 10. 2008 Kde byla ochranka? Antonín  Hubený
31. 10. 2008 Špatné časy pro dobrý byznys
31. 10. 2008 Strana, která odrazuje voliče Milan  Daniel
31. 10. 2008 Na čínském obzoru jsou přece jen nakonec "josefínské" reformy? Miloš  Dokulil
31. 10. 2008 Vláda nehodlá dát garance na důchodové a životní pojištění, pouze na vklady Petr  Braný
31. 10. 2008 Sukkaríja jako cíl preventivního zásahu proti normalizaci vztahů Sýrie-USA Robert  Jarkovský
31. 10. 2008 Příběh jednoho pátku Michal  Giboda
31. 10. 2008 BBC: Otřesena od základů trapnou dětinskou výtržností dvou bavičů
31. 10. 2008 Vrchol drzosti, neboli Když stát vyplácí dividenty akcionářům krachujících bank Uwe  Ladwig
31. 10. 2008 Válka 08.08.08 aneb "Umění zrady"
31. 10. 2008 Ochrana přírody, nebo šikana? Pavel  Křivka
31. 10. 2008 Multiplex veřejné služby z vysílače Praha - město - Žižkov spuštěn
30. 10. 2008 Smlouvy o základnách - Češi proti proudu? Michal  Brož
30. 10. 2008 Rozbitý stát, pobití lidé a vojenská přehlídka Štěpán  Kotrba
30. 10. 2008 Proč jsme drželi hladovku
31. 10. 2008 Vy, kulturní protagonisté včerejška, odejděte včas
30. 10. 2008 Rusko sa čoraz viac orientuje na šanghajskú skupinu
31. 10. 2008 Občané, růstu bude dost..., ale ne pro všechny Ladislav  Žák
31. 10. 2008 To zapeklité české nebe! Miloslav  Štěrba
30. 10. 2008 Hledání ztraceného času Ladislav  Žák
30. 10. 2008 Chystá se ČSSD (znovu) zradit voliče? Luděk  Toman
30. 10. 2008 Nahnědlý říjen Karel  Dolejší
30. 10. 2008 Víza za víza: Krásná, nová, elektronická Karel  Dolejší
30. 10. 2008 Barack Obama mezi koštětem a hadicí Karel  Dolejší
30. 10. 2008 Volby v USA Karol  Krpala
29. 10. 2008 Umělci reagují na skandální výrok programového ředitele Českého rozhlasu Štěpán  Kotrba
29. 10. 2008 Společnost lidských bytostí a společnost idiotů Tomáš  Koloc
29. 10. 2008 O prázdných rukou na špičce civilizace Hana  Tomšů
29. 10. 2008 Vicky Cristina Barcelona -- únik do vysněného ráje Darina  Martykánová
17. 10. 2008 Hospodaření OSBL za září 2008

Český film RSS 2.0      Historie >
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
26. 10. 2008 Tajemství obrazu a vacátkovská Bathory Jan  Stern
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
2. 9. 2008 Brabcův Máj je opravdu špatný film Jan  Čulík
1. 9. 2008 Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý film Jan  Čulík
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík
28. 7. 2008 Překvapivě kvalitní filmy Pavla Kohouta Jan  Čulík
28. 7. 2008 Děs a bezstarostnost poúnorové doby Hana  Tomšů
28. 7. 2008 Znovu o filmu Sedm zabitých Tereza  Chrástová
26. 7. 2008 Kohoutovy a Jasného Zářijové noci: pozoruhodně zralý a promyšlený film Jan  Čulík
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík

Festival dokumentárního filmu Jihlava RSS 2.0      Historie >
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
27. 10. 2008 Festival v Jihlavě pro filmové profesionály Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
25. 10. 2008 People must be passionate about filmmaking Dominika  Švecová
25. 10. 2008 Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením Dominika  Švecová
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
8. 12. 2004 Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem Petr  Šafařík