9. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 7. 2008

Západ zjišťuje, že na třetí svět nemá

Zajímavé nové téma se v Karlových Varech shodou okolností objevilo hned ve dvou filmech, belgicko-francouzském Vzdálená chvění (2008, režie Manuel Poutte) a německém Dr. Alemán (2008, režie Tom Schreiber). Oba filmy se zabývají kulturním rozhraním mezi Evropou a jiným světem. V obou filmech vstupují středostavovští Evropané do jiné kultury, do kultury neevropské země, a zjišťují, že situaci v jiném prostředí absolutně nezvládají. Jiné prostředí je svými zvyky pohltí, vítězí nad nimi.

Je to velmi aktuální a závažné globalizační téma v době, kdy je euroatlantická civilizace na ústupu a celosvětově se prosazuje jiný svět; především obrovská tvůrčí a modernizační energie Dálného východu, ale třeba i podnikatelská a tvůrčí energie Ruska. V těchto dvou filmech však Evropané nezvládají ani pasivnější kulturu africkou a vražedně mafiánskou jihoamerickou.

Ve filmu Vzdálená chvění čeká v jednom senegalském městě tamější vesnický mladík Bandiougu na dopis od své dívky v Pařiži, která mu měla obstarat vízum do Francie, aby tam za ní přijel. Dopis skutečně dorazí, ale šarmantní Bandiougu je negramotný, a tak požádá místní mladou Francouzku Marii, aby mu ho přečetla. Marie je do velmi atraktivního Bandiougua zamilována a při čtení dopisu zalže -- předstírá, že Bandiouguova dívka v dopise píše, že mu vízum neobstarala a že se musejí rozejít.

Pro senegalského mladíka je to obrovská rána: chce se stůj co stůj dostat do Francie, mj. proto, že utekl ze své vesnice, protože chtěl jiný život; ve vesnici se ovšem měl starat o místní bůžky, tento úkol zradil a bojí se pomsty místních duchů. Naskytne se zoufalé řešení, právě přicestovavší přítel Mariina otce -- lékaře, francouzský, zjevně nepříliš poctivý obchodník, chce, aby mu Bandiougu ve vesnici ukradl jeden ze starobylých místních posvátných fetišů -- za to mu francouzský obchodník slíbí peníze a vytoužené vízum do Paříže.

Bandiougu tedy zorganizuje cestu člunem proti proudu místních řek a potoků do džungle směrem k jeho vesnici. Cesty se účastní kromě obchodníka (který v lodi onemocní) i Francouzka Marie a její starostlivý otec -- lékař, vedoucí nemocnice v africkém městečku.

Hlavním tématem filmu je "jinakost" afrického světa, který je opředen mýty, žijí v něm démoni a duchové a člověk se před nimi musí chránit složitými rituály. Poevropštěný Bandiougu zpola věří nevěří moci místních duchů, ale jak loď pokračuje proti proudu stále do větší a větší pustiny, situace se stává tajemnější a nepřehlednější. Dějí se různé nepředvídatelné věci a různá neštěstí, která mohly být pouhou náhodou, nebo taky ne. Francouzský obchodník vážně onemocní a musí být poslán zpět. V hlubině džungle pak téměř zešílí Mariin otec. I Marie se nakonec pod tlakem intenzivně magické atmosféry Bandiouguovipřizná k svému podvodu. Zrazený Bandiougu se mlčky s Francouzi lodí vrací, všichni jsou naprosto otřeseni.

Ve filmu Dr. Alemán přijíždí mladý, středostavovský německý lékař Marc na pracovní stáž do nemocnice v kolumbijském městě Cali. Je plný ideálů a snaží se žít a pracovat podle nich. Velmi brzo zjistí, že to není možné. Chudinským čtvrtim města Cali, kde Marc často pobývá poté, co si tam našel přátele a partnerku, naprosto dominuje vražedná kriminální mafie -- většina Marcovy práce v místní nemocnici spočívá v odstraňování kulek z těl obětí, které postřelili právě tito zločinci.

Vraždění mafie je tak všudypřítomné, že je to jak osudová rána, s níž se nedá nic dělat. Lidé jsou bezmocní. Marc se brzo dostane do soukolí mezi dva soupeřící gangy. Nakonec se mu podaří o vlásek vyváznout životem. I tento dramatický film je varováním, že běžné civilizační středostavovské zvyklosti jsou prostě jinde ve světě neuplatnitelné, Evropa nemá neřeší a s ostatním světem si neporadí -- a ten ji dříve nebo později proto převálcuje.

                 
Obsah vydání       9. 7. 2008
9. 7. 2008 Film není mrtvý. A mrtvý není ani formát VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Film's not dead. And neither is VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Západ zjišťuje, že na třetí svět nemá Jan  Čulík
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hrůza! Ema  Čulík
8. 7. 2008 The Horror! Ema  Čulík
8. 7. 2008 ČR není samostatným a suverénním státem
9. 7. 2008 Missile defense deal Štěpán  Kotrba
9. 7. 2008 Martin Bursík věří protiraketovému štítu více než americký Kongres Ivan  Větvička
9. 7. 2008 Zrození politika je smrtí šaška Bohumil  Kartous
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
9. 7. 2008 8.7. 2008 = Den hanby Miroslav  Pořízek
9. 7. 2008 Paní Riceová, už víte, kdo 11. září 2001 zaminoval a odstřelil "sedmičku"? Martin  Gřeš
9. 7. 2008 Pro světový mír není nebezpečnější program Vojtěch  Filip
9. 7. 2008 Mám doma...?!? Ladislav  Žák
9. 7. 2008 Nesmyslné stíhání Libuše Bryndové za samoléčbu konopím Anna  Čurdová
8. 7. 2008 Zhulení křesťané: vědci objevili psychoaktivní účinky starověkého kadidla
9. 7. 2008 Kolik vám za to Rusko platí?
9. 7. 2008 Když kvetly hlohy Petr  Hrbáč
9. 7. 2008 Spolčení burzovních hlupců Petr  Baubín
8. 7. 2008 Ondřej Neff neprosazuje americký radar v ČR ze zlé vůle Jan  Čulík
9. 7. 2008 Stydím se za představitele své země Pavel  Novotný
9. 7. 2008 Condoleezza Riceová vlídně přijala jednoho z afrických kanibalů Daniel  Veselý
9. 7. 2008 Demokracie vs. bezpečnost? Ladislav  Žák
7. 7. 2008 Nový Zéland -- země netušených krás a neuvěřitelných paradoxů Miroslav  Paleček
9. 7. 2008 Jdi a otevři dveře...aspoň průvan bude
8. 7. 2008 Šokující zážitek
8. 7. 2008 Společně proti základně Jan  Keller, Oskar  Krejčí, Rudolf  Převrátil, Michael  Marčák, Jiří  Maštálka, Kateřina  Konečná, Jan  Neoral
8. 7. 2008 Majitelka penzionu v Karlových Varech proti raketové obraně Jan  Čulík
8. 7. 2008 Opakuji, že jste lhář, pane Topolánku, a ohrožujete občany -- a tady je další důkaz Jan  Neoral
7. 7. 2008 Američtí intelektuálové: "Protestujeme proti americkému radaru v České republice"
7. 7. 2008 US Intellectuals: "We Protest against the U.S. Radar in the Czech Republic"
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Nesvoboda na úvěr Linda  Sokačová, Ondřej  Slačálek
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Filmový festival Karlovy Vary 2008 RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
9. 7. 2008 Západ zjišťuje, že na třetí svět nemá Jan  Čulík
9. 7. 2008 Film není mrtvý. A mrtvý není ani formát VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Film's not dead. And neither is VHS Ema  Čulík
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hrůza! Ema  Čulík
8. 7. 2008 The Horror! Ema  Čulík
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Dva filmy, které se moc nepovedly, a jedna dobrá francouzská "komedie" Jan  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík