7. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 7. 2008

Amatérský film

Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti

Piro Milkani (nar. 1939), který vystudoval v letech 1959-1965 pražskou FAMU, tedy v době, kdy z ní vyšli nejvýznamnější čeští filmoví tvůrci všech dob, dokázal svým nejnovějším filmem Smutek paní Šnajderové (Česká republika, Albánie, 2008), že se na pražské FAMU nic nenaučil. Katalog karlovarského festivalu o Milkanim praví, že natočil "24 hraných filmů a desítky dokumentů". Možná to vypovídá o celkové úrovni albánského filmu, nevím. Třeba jsou všechny jeho předchozí filmy dobré a jen toto se mu "nepovedlo". Nepovedlo se to však zcela spektakulárním způsobem.

Smutek paní Šnajderové je neuvěřitelná esence trapnosti. Je to režisérův pokus vrátit se do let svého studia v liberálním Československu šedesátých let, kdy se s dvěma kolegy -- studenty FAMU -- vydal do Českého Šternberka natočit dokumentární film o výrobě motocyklů v místní továrničce. Na maloměstě se hlavní hrdina, pohledný albánský student, seznámí s manželkou místního postaršího policisty a prožije s ní asi dvoudenní "velkou lásku". Manželka (hraje ji Aňa Geislerová a je s podivem, že souhlasila s účastí v takto amatérském filmu) je v manželství nešťastná, protože se "narození našeho syna manžel změnil". "Vysedává v hospodě, opíjí se", manželku bije. Policista je typickým, v současném českém filmu už asi tisícím příkladem brutálního muže-sobce a slabocha.

Dialogy jsou nesmírně banální a dřevěné, stejně jako výkony herců, kteří všichni děsivě přehrávají. Erotické scény jsou trapnost nad trapnost. Film obsahuje občasné pokusy o humor. Ale jaký to obrovský rozdíl, srovnáme-li tento film například s Formanovými filmy ze šedesátých let, třeba s Černým Petrem. To, co se albánský režisér v roce 2008 pokusil natočit, vzniklo už před půl stoletím, a je to tisíckrát lepší.

Autor se ve Smutku paní Šnajderové - jako obvykle - pokouší vyvolat atmosféru doby populárními písněmi ze šedesátých let. Podobně jako ve filmu Rebelové jsou však tyto písně daleko sofistikovanější než plochý stereotyp, který se podařilo vytvořit albánskému režisérovi. Postavy studentů filmařiny jsou trapné, nejpřesvědčivější je snad jen hlavní albánský hrdina, neboť je to atraktivní, charismatický mladý muž.

Kromě studentů je ve filmu ještě několik stereotypních, papírových typů: socialistický ředitel továrničky na motocykly ve fialovém saku (ta však nosili raní "kapitalističtí" podnikatelé začátkem devadesátých let, ne v šedsátých letech), který má plná ústa agresivních ideologických řečí, ale nakonec je "hodný" a "měkký" -- neudělá studentům průšvih za to, že si bokem natočili pár záběrů místních dívek, jak se koupaly nahé. Jinou stereotypní postavou je ve Šternberku je stárnoucí žena - vedoucí místní restaurace, která studenty ubytuje a nepokrytě po nich sexuálně touží, i poněkud vyzývavé dívky. Těm nejde o nic jiného než o sex. ("Prázdniny už končí a pořád žádný kluci.") Ve filmu samozřejmě musí být také oběť komunistického režimu, starší zničený člověk, který namítne v hostinci mladému Albánci, že režim v šedesátých letech v Československu není tak liberální, jak se mu zdá, neboť muž strávil osm let v Jáchymově na uranu -- skutečnost, že v zemi "vycházejí zajímavé knížky" pro tuto trosku se špatnými zuby a cigaretou v ústech neznamená nic.

Mladý Albánec manželku šternberského policisty po těch dvou dnech milování opustí, protože mu poradí kastelán místního hradu (je to jeho původní majitel), aby se vrátil do Albánie, protože "každý musí zůstat tam, kam patří." Rozhovor s kastelánem patří k nejdřevěnějším, jeho řeč je plná výrazů jako "nuže" či "vskutku", které působí jako pěst na oko. Je jasné, že se určitými idiosynkratickými rysy režisér snaží vytvářet jisté charakteristické typy, ale vůbec to nefunguje. Snímek je zoufale slabý. Je zajímavým svědectvím o tom, co všechno se v Čechách dá natočit a asi i uvést do kin.

Filmu se nepodařilo přesvědčivě a autenticky sdělit svědectví o zjevně intenzivním erotickém zážitku mladého muže před mnoha lety -- vznikla zoufalá karikatura.

                 
Obsah vydání       7. 7. 2008
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
5. 7. 2008 Lidská společnost není k žití? Jan  Čulík
7. 7. 2008 Kvůli radaru 20 hektarů lesa padne, 85 hektarů prořídne, přiznal Bursík Štěpán  Kotrba
7. 7. 2008 Týden.cz: Studie o radaru jsou nepřesné, přiznal Bursík
7. 7. 2008 Setká se ministryně Riceová se zástupci iniciativy Ne základnám? Vladislav  Černík
7. 7. 2008 8. 7.: Podpis smlouvy, kterou občané nechtějí
7. 7. 2008 Od úžerníků k nadnárodním firmám Jakub  Polák
7. 7. 2008 Nesvoboda na úvěr Linda  Sokačová, Ondřej  Slačálek
7. 7. 2008 Dva filmy, které se moc nepovedly, a jedna dobrá francouzská "komedie" Jan  Čulík
7. 7. 2008 ČSSD: Stavba amerického radaru v Brdech je krokem nelegitimním a nebezpečným
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
7. 7. 2008 Letní motiv Petr  Hrbáč
7. 7. 2008 Bez komentáře
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
5. 7. 2008 Agresivní politika hotelu Thermal je zaměřena proti ženám
5. 7. 2008 Stručný pozdrav z Karlových Varů Jan  Čulík
4. 7. 2008 Jsou za odporem české veřejnosti proti radaru v Brdech ruské a arabské peníze? Jakub  Rolčík
7. 7. 2008 Kursk - 65 let od bitvy, která rozhodla o porážce Německa Richard  Seemann
7. 7. 2008 Prosazení Václava Klause byl moudrý krok Štěpán  Kotrba
7. 7. 2008 Je Amerika darebácký stát? Štěpán  Steiger
4. 7. 2008 Immanuel Wallerstein: Když se tvrdí hoši rozhodnou být diplomaty Immanuel  Wallerstein
4. 7. 2008 Polsko odmítlo nabídku USA na raketovou základnu
4. 7. 2008 Jak Cizinecká policie v Praze bojuje proti cizincům
4. 7. 2008 Imigrační politika státu není věcí Cizinecké policie Milan  Daniel
4. 7. 2008 Fronty před cizineckou policií jako odvrácená strana otevřené náruče Štěpán  Kotrba
5. 7. 2008 Tato xenofobie není přijatelná - ale dělejte si, co chcete, ovšem otevřeně Jan  Čulík
6. 7. 2008 Imigrace Petr  Wagner
7. 7. 2008 Triumf stredovekej mysle Philip  Ball
7. 7. 2008 Prognóza Gazpromu: Evropa bude kupovat plyn za 500 USD
7. 7. 2008 Věcně o nevěcnosti: když se kýč schovává za morální imperativ Zdeněk  Vyšohlíd
7. 7. 2008 Znovu o Palestincích a Izraelcích Pavel  Urban
7. 7. 2008 Vzdělaní a lopaty
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Český film RSS 2.0      Historie >
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
17. 6. 2008 Vzpomínkový optimismus Jan  Čulík
11. 4. 2008 Pražské jaro 1968 v českém postkomunistickém filmu Jan  Čulík
11. 4. 2008 The Prague Spring as reflected in Czech postcommunist cinema Jan  Čulík
3. 4. 2008 Bohdan Sláma: "Buďme na sebe hodní, nic jiného nemáme" Jan  Čulík
18. 3. 2008 O rodičích a dětech: Dobrý film, ale zase o tomtéž Jan  Čulík
26. 2. 2008 Mučení jako důkaz, aneb Jiří Křižan byl věštec Boris  Cvek, Jan Čulík
23. 2. 2008 How to resist death Jan  Čulík
22. 2. 2008 Czech Cinematography 1989 - 2007   
11. 2. 2008 Britské listy ukazují, že tudy cesta nevede   
19. 1. 2008 Čtěte "disidentskou" knihu Jana Čulíka o současném českém filmu Jan  Čulík
30. 11. 2007 Jací jsme   

Filmový festival Karlovy Vary 2008 RSS 2.0      Historie >
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Dva filmy, které se moc nepovedly, a jedna dobrá francouzská "komedie" Jan  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
5. 7. 2008 Stručný pozdrav z Karlových Varů Jan  Čulík
5. 7. 2008 Lidská společnost není k žití? Jan  Čulík
5. 7. 2008 Agresivní politika hotelu Thermal je zaměřena proti ženám