28. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 7. 2006

Feliks Falk: Exekutor

Poctivost se nevyplácí?

Z Polska nepřicházejí zrovna často zajímavé filmy, avšak snímek Felikse Falka Exekutor (Komornik, 2005), který se ve středu promítal na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, určitě stojí za zmínku. Je to studie člověka, který se stane obětí aplikace přehnané ideologie, jak řekl v úvodu k filmu sám polský režisér, který varoval před podléháním ideologickým schématům, "ať je to v Afghánistánu, v Iráku, v USA, v Polsku nebo v České republice".

Jde o příběh nadšeneckého exekutora, který drsně, bez jediné známky lidskosti, konfiskuje nejrůznější majetek od lidí v polském městečku, kde žije. A případů má hodně, neboť působí v regionu se silnou nezaměstnaností -- lidé nemají peníze skoro na nic a exekutor jim odebírá předměty osobní, citové hodnoty -- anebo tak to alespoň zpočátku vypadá: devadesátileté důchodkyni zkonfiskuje starodávné hodiny, jedinou vzpomínku na jejího syna, jiným penzistům, kteří nejsou schopni zaplatit účet za spotřebu elektřiny, odebere sochu Panny Marie ze svatyně v zahradě před jejich domem. Svým jednáním připomíná Scrooge z Dickensovy Vánoční koledy.

Přestože film dostal v Polsku snad všechny ceny, jaké mohl dostat, a na filmovém festivalu v Berlíně ekumenickou cenu, existuje dosti podstatná potíž s exekutorovou motivací. Film totiž jasně nevysvětlí, proč exekutor provádí své exekuce naprosto tvrdě, bez citu a přes mrtvoly. Jeho argumentace, že "chce být nejlepší" je dost nepřesvědčivá. Proč lpět na byrokratické liteře zákona a trápit slabé prosté lidi, kteří se nemohou bránit? Přesvědčivější by bylo, kdyby pracoval exekutor v korupčním spiknutí se svými nadřízenými, ale ani toto není příliš jasné -- on prostě především trvá na liteře zákona a "chce mít dokumentaci v pořádku". Exekutor pracuje, je workaholic, nemá přátele, nemá rodinu, jen občasný sexuální poměr, a to všechno obětoval jen proto, že se mu líbí terorizovat chudé babičky? Poněkud nepřesvědčivé, myslím. I přesto, že jedna mladá právnička v úřadu prokurátora, odkud exekutor plánuje své nájezdy shledává jeho nekompromisnost sexuálně atraktivní.

Stejně nepřesvědčivá mi přišla jeho epifanie. Exekutor se náhodou sejde se svou bývalou spolužačkou, svou první dívkou. Nedlouho poté provádí exekuci v jednom dělnickém bytě a snaží se odebrat malé holčičce tahací harmoniku. Uprostřed scény do bytu přijde její matka a -- čirou náhodou -- je to ona exekutorova první dívka.

To -- a také to, že jiná jeho oběť, nadějný mladý fotbalista -- se po jeho exekuci oběsil -- na exekutora něho působí jako prozření. Exekutor použije větší finanční částky, která mu byla nabídnuta jako úplatek od jednoho podvodného podnikatele, a on ji přijal, "aby si s ním zahrál" , k tomu, aby osobám, poškozeným jeho předchozí urputnou činností, svůj útlak vynahradil. Rozdá jim podstatné peníze.

Jeho spolupracovníci u soudu si to ovšem nenechají líbit, nějakou dobročinnost. Na exekutora přijde udání, že přijal onen úplatek -- a teď dochází k překvapivému rozuzlení: nikdo z jeho obdarovaných obětí není ochoten svědčit, že "obrácený" exekutor udělal pro ně dobrý skutek a dal jim jen tak větší množství peněz. Všechny ty srdcervné předměty údajné osobní emocionální hodnoty, které exekutor původně krutě zkonfliskoval a pak po svém obrácení vrátil, z bytů původně postižených zase zmizely -- a vychází najevo, že to vůbec nebyly předměty cenné osobní emocionální hodnoty, ale věci cynicky nakradené. Postkomunistické Polsko žije ve znamení zlodějů a podvodníků.

Právní a exekutorský establishment však na vyšetřovaného exekutora nedá dopustit. Dobře vědí, že nejlépe se spolupracuje s někým, koho můžeme mafiánsky vydírat. Policejní vyšetřování úplatku je zastaveno a exekutorovi jeho spolupracovníci chtějí dát cenu za vynikající práci.

Jenže exekutor toho už má dost. Když jeden člen soudního establishmentu žvaní na pohřbu zemřelého kolegy o tom, že nejvyššími principy pro celý úřad je demokracie, morálka a slušnost -- exekutor ho přeruší a smetánce vmete do obličeje, že jsou to všechno mafiánští podvodníci. Ze hřbitova osamocen odchází. Film končí.

Takže nám Feliks Falk sděluje, nejenže že každá extrémní aplikace ideologie škodí, ale že komunismus po sobě v Polsku zanechal zcela rozloženou, korupční společnost -- a to nejen mezi vládnoucím establishmentem, ale i těmi sociálně nejdeprivovanějšími a nejchudšími lidmi. Není to zrovna povzbudivý závěr.

                 
Obsah vydání       28. 7. 2006
28. 7. 2006 Izraelský Irák v Libanonu, nebo širší konflikt? Karel  Dolejší
29. 7. 2006 Horko... Alex  Koenigsmark
28. 7. 2006 Reggio a Tarkovskij Jan  Čulík
29. 7. 2006 Nerušte mé kruhy!
28. 7. 2006 Brána pro nové myšlenky: Deset let Britských listů
28. 7. 2006 Britské listy -- a gateway of ideas
28. 7. 2006 Výročí 10 let: 29. 7.1996 - první vydání Britských listů
28. 7. 2006 Archiv od října 1996 do září 2001
28. 7. 2006 Prima: Vidiny Oldřich  Průša
28. 7. 2006 Poctivost se nevyplácí? Jan  Čulík
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
28. 7. 2006 Je kritika komunistického útlaku antikomunismus?
28. 7. 2006 Desatero Jiří  Jírovec
28. 7. 2006 Proč to stále nejde? Michael  Kroh
28. 7. 2006 K České televizi
28. 7. 2006 Izraelské bombardování Libanonu hrozí ekologickou katastrofou Miroslav  Šuta
28. 7. 2006 Hrozí vám, pane Čásenský, nějaký postih za to, kdybyste psal demokraticky? Tomáš  Franke
28. 7. 2006 WTO: přerušení obchodních jednání potvrzeno - odklad na neurčito Ludmila  Štěrbová
28. 7. 2006 O zapomenutých souvislostech 2. světové války Milan  Černý
28. 7. 2006 Sněmovna a Senát: přenášení odpovědnosti Lukáš  Jelínek
27. 7. 2006 Literární příběh ztrácí účinek a společenskou váhu, protože je pouze fabulovaný Miroslav  Vejlupek
27. 7. 2006 My ty lidi do ráje naženeme třeba bičem! Petr  Wagner
27. 7. 2006 Palestina a Libanon: součást globální války Thomas  Franke, Pavel  Ponomarev
27. 7. 2006 83% Čechů je hloupých -- nechtějí americké protiraketové základny Helena  Franke
27. 7. 2006 Světová obchodní organizace: co se vlastně děje Ludmila  Štěrbová
27. 7. 2006 Vepřová se šesti Bohumil  Kartous
27. 7. 2006 Vzdálený Blízký východ Martin  Hekrdla
22. 11. 2003 Adresy redakce
5. 6. 2006 Témata Britských listů

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
29. 7. 2006 Nerušte mé kruhy!   
28. 7. 2006 Poctivost se nevyplácí? Jan  Čulík
28. 7. 2006 Reggio a Tarkovskij Jan  Čulík
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
24. 7. 2006 A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík