7. 4. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 4. 2003

Zákon o učitelích je naprostý paskvil

Brzy po nástupu do funkce slíbila nová ministryně školství Petra Buzková učitelům nový školský zákon a kariérní řád. Původně měly jít oba zákony do vlády v březnu 2003. Už tato „rychlost“ mě zarazila. Podle mého názoru nemohly vzniknout kvalitní dokumenty takového rozsahu a dosahu za několik měsíců. Co však lze tomuto zbytečnému spěchu vytknout především, je absence široké diskuze samotných učitelů, kterých se zákony dotknou nejvíce. Tento „útěk před pedagogy“ způsobil, že namísto kvalitního zákona o učitelích vznikl naprostý paskvil.

Kariérní řád

Učitelé očekávali, že Zákon o pracovnících ve školství (tak zní jeho oficiální název) bude řešit jejich kariérní růst, jak opakovaně slibovali lidé z ministerstva školství. V tomto bodě je ale čekalo zklamání. Zákon kariérní řád vůbec neřeší, pouze odkazuje na případnou vyhlášku: „Ministerstvo stanoví vyhláškou druh, rozsah a způsoby prokázání specializačních předpokladů pro jednotlivé skupiny pedagogických pracovníků a kariérní stupně.“ Nutno připomenout, že vyhlášky nemusejí projít parlamentem a jejich vymáhání je velmi pochybné, neboť rozhodující je litera zákona.

Výše platu

Základem pro stanovení výše platu tedy zůstává tarifní tabulka. Zákon předpokládá, že nedojde k opakovanému odložení platnosti 16 tarifní stupnice, protože výslovně uvádí: „Platový tarif v pracovní skupině „učitel“ v prvním kariérním stupni a prvním platovém stupni nesmí být nižší, než platový tarif v 11. platové třídě a prvním platovém stupni v 16-ti třídním katalogu prací. Podrobnosti stanoví prováděcí předpis.“ Otázkou zůstává přesná výše tarifního platu a problematické je i navázání zákona na prováděcí předpis. V budoucnu tedy zákon neumožní změnu počtu tarifních tříd a případnou změnu bude muset doprovázet i změna tohoto zákona.

O navyšování platu v souvislosti s kariérním růstem se nedozvíme nic. Jediné, co v zákoně najdeme, jsou procentní výměry přesčasové práce (ty ale obsahuje platný Zákoník práce) a tabulku příplatků za vedení, která kupodivu nepracuje s procenty, ale s absolutními částkami. Tyto cifry se pohybují od 300 u učitelů do 12 000 korun u ředitelů.

Příspěvek na bydlení

Novinkou v zákoně je příspěvek na bydlení. Ten je ale postaven zcela na hlavu. Jeho výše se neodvíjí od životních nákladů, ale od velikosti měst – pokud učitel pracuje v Praze, dostane navíc 0,1 minimální mzdy, když bydlí v obci do 5 000 obyvatel, je to 0,4. V Praze, kde jsou životní náklady několikrát vyšší, tedy učitel dostane 4krát méně peněz…

Veřejný činitel

Další absurdní novinkou je, že učitel bude podle nového zákona veřejným činitelem. Nevím, zda čeští pedagogové chtějí kontrolovat rodičům občanské průkazy, ale ocenil bych, kdyby stejně jako policisté, dostávali 25% příplatek k platovému tarifu. Jakékoliv slovní nebo nedej bože fyzické napadení učitele, bude posuzováno jako útok na veřejného činitele, tedy přísněji než dosud. Další absurdní důsledky této změny zjistíme co nevidět...

Zákoník práce

Jiné závažné body v tomto zákoně jsem nenašel. Většina paragrafů opakuje platný Zákoník práce nebo supluje kolektivní smlouvu uzavíranou mezi odbory a zaměstnavatelem. Jsou tedy naprosto zbytečné. Přesto se této problematice věnují velice podrobně.

Pracovní poměr na dobu určitou

Zákon se snaží vyřešit velmi rozšířený nešvar – zaměstnávání učitelů na dobu určitou (většinou do 30.6. s možností obnovení pracovního poměru od 1.9.). Učitelé tím přicházejí o cenné měsíce praxe a jsou vydáni na milost a nemilost ředitelům škol. I tento problém lze ošetřit v kolektivní smlouvě a bude to nutné i po přijetí daného zákona, protože ten sice deklaruje, že mají být učitelé přijímáni na dobu neurčitou, neobsahuje ale žádné sankce při nedodržení tohoto postupu a umožňuje řadu výjimek, kdy může být zaměstnanec přijat na dobu určitou. Pokud budou ředitelé chtít, určitě je bohatě využijí…

Kvalifikace

Podobně je to i s kvalifikací učitele. Zákon stanoví velmi tvrdé podmínky, kdy může být pedagog považován za kvalifikovaného. Ředitel ale opět může díky výjimkám přijmout prakticky kohokoliv a nehrozí mu za to žádné sankce. Oproti současnému stavu se tedy nic nezmění…

Praxe

I délka uznávané praxe zůstává nedořešena. V současnosti je velmi problematické, aby se učitel všeobecně vzdělávacích předmětů vrátil po určité době do školství. Práce v jiném zaměstnání mu totiž není uznána jako praxe, takže skončí v nižším platovém stupni než učitel, který vydržel ve škole, nebo učitel, který se rozhodl vynechat studium na pedagogické fakultě a rovnou po maturitě nastoupil do školství…

Sexuální harašení

Ano, i tento bod zákon o učitelích řeší! Zřejmě jde o velmi palčivý problém, i když mně tento bod připadá spíše jako úsměvný. Pochybuji, že ve sborovnách a kabinetech, kde je „99%“ učitelek, dochází k vzájemnému sexuálnímu obtěžování. Že by byla 4% menšina zastoupena ve školství silněji než v jiných oborech?

Závěrem

Myslím, že už z výčtu témat, která Zákon o pracovnících ve školství řeší, je evidentní, že jde o naprostý paskvil. Já osobně ho považuji za nejhorší zákon, který kdy z útrob ministerstva školství vzešel. Jeho přijetí nikomu nic prospěšného nepřinese a učitelé i jejich organizace by se měli proti takovému zákonu postavit. Je na něm totiž velmi dobře vidět, že vznikal narychlo a hlavně bez velmi potřebné veřejné diskuze, kde by se ukázalo, co vlastně učitelé chtějí. Možná by šlo o zřízení funkce asistenta učitele, bezplatné zdravotní prohlídky, konzultace s psychology a očkování proti chřipce a dalším chorobám, přijetí kvalitního kariérního řádu, roční placenou dovolenou po 10 letech obětovaných školství a další vymoženosti běžné v civilizovaných zemích Evropské unie.

(celé znění návrhu zákona je k dispozici na adrese www.eucebnice.cz)

                 
Obsah vydání       7. 4. 2003
7. 4. 2003 Pondělní boj o Bagdád úporný, k poledni se začali Iráčané chovat sebevědoměji
7. 4. 2003 O pondělních bojích v Bagdádě na základě informací americké armády
6. 4. 2003 Simpson: "Ticho, vysílám...!"
7. 4. 2003 Arabské listy - co všechno je nepravda?
6. 4. 2003 "Američané stříleli na ruskou kolonu, aby zabránili odvozu tajné koaliční vojenské techniky"
7. 4. 2003 Včera, dnes a zítra
6. 4. 2003 Celkové ztráty irácké armády od začátku války nepřevyšují 5- 8 %
5. 4. 2003 Ruská vojenská rozvědka o aktuální situaci v Iráku
6. 4. 2003 Včera, dnes a zítra
6. 4. 2003 Irák: informace ze západních zdrojů
7. 4. 2003 Co bude po této válce? Přehled názorů ze světového tisku
7. 4. 2003 Vidíme příliš mnoho z této války. To je naší nejlepší obranou
7. 4. 2003 Arabský tisk pevně podporuje irácký režim
7. 4. 2003 Fisk: "Ministerstvo lží opět v ofenzívě"
7. 4. 2003 "Předměstí se poznenáhlu proměňují v bojiště"
7. 4. 2003 V rozpore s právom je útok na Irak i jeho taktika Martin  Kunštek
7. 4. 2003 Provokativní úvaha o seznamech StB Vladimír  Bernard
7. 4. 2003 Honeywell - obchodníci se smrtí míří do Brna
7. 4. 2003 Mráz přichází z Lidového domu Josef  Trnka
7. 4. 2003 O válce v kolébce civilizací Ivo V. Fencl
7. 4. 2003 Zákon o učitelích je naprostý paskvil Radek  Sárközi
7. 4. 2003 Pyrrhovo víťazstvo, či morálna prehra? Karol  Dučák jr.
7. 4. 2003 Monitor Jana Paula : Další živé pochodně jako devalvace mýtu obětní smrti Jan  Paul
7. 4. 2003 Současná situace po sjezdu ČSSD: Dobrý každý den Radim  Valenčík
7. 4. 2003 Bohatier Pittner opäť tiahne do boja Peter  Takáč
7. 4. 2003 Mandát našej jednotky je nejasný Marián  Repa, Radovan  Geist
7. 4. 2003 Sladký spánok ľavice: slovenské think-tanky a ovplyvňovanie verejnej mienky Robert  Žanony
7. 4. 2003 Varšava: Problémy treba riešiť, nemožno ich bombardovať Juraj  Marušiak
4. 4. 2003 Bída analýzy aneb co překroutili analytici ČSSD Josef  Heller
5. 4. 2003 Jaké je město Umm Qasr
4. 4. 2003 O dni, kdy tříštivé bomby padaly na Babylon
4. 4. 2003 Geoff Hoon, Robert Fisk a informování o pravdě
7. 4. 2003 Vyvrhnuté z Internetu Peter  Greguš
5. 3. 2003 Hospodaření OSBL za únor 2003 Jaroslav  Štemberk
5. 2. 2003 Pošta redakci
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Školství RSS 2.0      Historie >
7. 4. 2003 Zákon o učitelích je naprostý paskvil Radek  Sárközi
2. 4. 2003 Jak Petra Buzková reaguje na petici "Počítejte s námi"   
2. 4. 2003 Petra Buzková o problémech ve školství Radek  Sárközi
12. 3. 2003 Maturity bez „matiky“ Miloš  Dokulil
12. 3. 2003 Počítejte s námi! Petr  Bilík
10. 3. 2003 Tabu, tabula rasa a ta buranská povaha Ondřej  Hausenblas
27. 2. 2003 Za co se udělují zápočty na škole, kde učí Jan Sokol a Zdeněk Pinc Jan  Čulík
26. 2. 2003 Hejtman Moravskoslezského kraje považuje slova Jaroslava Rösslera za urážlivá Jaroslav  Hlaváček
12. 2. 2003 Nemyslím, že by byl Jan Sokol špatným prezidentem Vojtěch  Polák
1. 2. 2003 Schůzka nespokojených pedagogů - výsledky z jednání Radek  Sárközi
27. 1. 2003 Čeští učitelé jsou na tom špatně, ale ani nevíme jak Ivo V. Fencl
17. 1. 2003 ŠKOLSTVÍ: Nízké platy učitelů odnesou především žáci Radek  Sárközi
14. 1. 2003 České a britské školství: Stačí srovnávat Jaroslav  Vávra
14. 1. 2003 České školství versus Charta učitelů z roku 1966 Radek  Sárközi
8. 1. 2003 O čekání na důstojné učitelské platy, na důstojné hodnocení učitelů, ale nejen o tom Jaroslav  Vávra