28. 2. 2011
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 2. 2011

Komunismus je přijatelné náboženství moderní doby

Jiří Stránský a únor 1948. Tím je téma vyčerpané, nemyslíte? Stačí sledovat kroky jednoho z nejpublikovanějších českých autorů. A přitom s ním nemusíte navštěvovat školy, kam je zván, aby suploval nedostatečně aktivní učitele občanské nauky.

Nebo učitelky, jak je obvyklejší. Docela by mě zajímalo, zda se předem informuje u pana ředitele (paní ředitelky), zda na škole učí bývalí členové KSČ? Proč? Protože v posledním větším textu na výše zmíněné téma v MfDNES ze dne 25.února 2011 označil komunismus za nákazu, lepru, která "jako první napadne intelektuály". A mezi ně se kantoři obvykle sami zařazují. Nákaza -- komunismus -- zachvátí, podle J.S., všechny orgány, včetně mozku, a od nich nakazí ostatní. Bože, jak musí to české školství vypadat, jestliže bývalí a i současní komunisté stále působí na děti a mládež, a v integrální čistotě svých osobností vychovávají mladou generaci k obrazu svému!

Naštěstí pro J.S. byla řada učitelů nikoli komunisty, ale u komunistů. Tento "nepatrný" rozdíl v ideové průpravě jim nyní umožňuje klidně vstupovat po ránu do školních prostor, aniž by se museli červenat. Lepra z nich sestoupila, zvláště opustila mozky, jakoby pod zázračným vlivem svěcené vody.

Jiří Stránský si však musí dávat pozor, jestliže v této "zdivočelé" zemi chce vnášet do hlav nezletilců své pochybnosti o nakažených korifejích české literární klasiky, která zůstává i nadále součástí aktuálních osnov státních maturit. Dokázal by vysvětlit nezasvěceným a jen v omezeném čase, proč se nechali dobrovolně nakazit levicovou leprou kumštýři jakými byli Vladislav Vančura, S.K.Neumann, Jiří Wolker, František Halas, Jaroslav Seifert, Vladimír Holan či Vítězslav Nezval? A to už vůbec nemusí jít do detailů, kdyby musel školákům objasnit, jak je možné, že Eduard Goldstücker, který "vrátil do české literatury Franze Kafku", vstoupil do KSČ v roce 1936, za války dokončil studia v Oxfordu, byl zatčen v r.1951 a čtyři roky vězněn, se "svého komunismu nikdy nezbavil", jak nechápavě píše J.Stránský.

A přitom není nic nepochopitelného, jestliže vnímáme historii v její komplexnosti, jestliže náboženství jakéhokoli druhu ( a komunismus je jen variantou k filosofiím, jimiž se člověk ve své nedokonalosti obklopuje, aby alespoň na omezenou dobu svého života našel smysl své existence ) vnímáme se vší rozporuplností, zvláště když je součástí historického vývoje a tudíž bezprostředně spjatý s lidským chováním.

Komunismus jako náboženství je určitě zcela přirozený pro člověka moderní doby, neboť nepotřebuje mezi používané rekvizity přidávat zázraky, ba přímo nesmyslnosti, slibovat nemožné pro nanebevzaté, a navíc se opírá nikoli i bajky a pohádky, ale o Marxovu politickou ekonomii. A jestliže zde po staletí bylo zacházeno s lidmi jako s otroky, s dobytkem hnaným na jatka světových válek, co jiného by měly opravové osobnosti své doby vnímat jako osvobození člověka od tyranií všeho druhu než náboženství komunismu? Že se v řadách nových "církevních" funkcionářů ocitly bestie stejného druhu, jakými v průběhu dvou tisíc let oplývalo i křesťanství, na tom přece pane Stránský není nic takového, abychom museli používat výrazu "lepra". Jestliže naši věřící spoluobčané, a jsou rovněž mezi nimi rozdíly v poslušnosti vůči "božím" zákonům, neproklejí křesťanství kvůli nějakým historickým "přehmatům" své vrchnosti, nechejme našim občanům právo žít s komunismem, jako ideální cestou k "světlé budoucnosti".

                 
Obsah vydání       28. 2. 2011
28. 2. 2011 Proč učit o holocaustu Arnošt  Lustig
28. 2. 2011 Arnošt Lustig: Vydržet to mohli jen vyšinutý Tomáš  Koloc
27. 2. 2011 Zemřel Arnošt Lustig Jan  Čulík
27. 2. 2011 Michael  Marčák
28. 2. 2011 Pohled na Libyi skrze německá media: stav nouze nebo manipulace? Petr  Schnur
28. 2. 2011 Relativně velké davy v městě nedaleko Tripolisu Jan  Čulík
28. 2. 2011 PONDĚLÍ
Den zúčtování
28. 2. 2011 Arabské revoluce - vzpoury frustrovaných
27. 2. 2011 Arabské revoluce jsou sociální
26. 2. 2011 Živé vysílání televize Al Džazíra
28. 2. 2011 OIL NEWS Ilona  Švihlíková
26. 2. 2011 SOBOTA-NEDĚLE
Tuniský premiér odstoupil
28. 2. 2011 Otazníky nejen kolem OBSE Ladislav  Žák
28. 2. 2011 ■ ■ ■ Filip  Špecián
27. 2. 2011 Proč má smysl, aby česká vláda podporovala studium češtiny a českých záležitostí v zahraničí Jan  Čulík
26. 2. 2011 Profesoři Glasgow University protestují Jan  Čulík
25. 2. 2011 Semínka, senioři a legalizace Jiří  Nussberger
28. 2. 2011 Omyly Erazima Koháka Stanislav  Křeček
28. 2. 2011 Myslím, že bychom měli sedět doma Alex  Koenigsmark
28. 2. 2011 Prohrát jak lékaři u Hegera - lékaři to prohráli i nelékařům Ivan  David
28. 2. 2011 Spekulace o čem by mohla kauza ProMoPro opravdu být a o Kalouskovi v roli vesmírného Vetřelce Petr  "Vlk"
28. 2. 2011 Česká televize neuspokojivě o Lybii a o nákupu zdravotnických přístrojů Petr  Wagner
28. 2. 2011 Sarkozyho štrikování Josef  Brož
28. 2. 2011 Rozdal stotisícové odměny a nestydí se za to
28. 2. 2011 Brýle zcela zdarma, jen za 3990 Kč
28. 2. 2011 Komunismus je přijatelné náboženství moderní doby Miloslav  Štěrba
28. 2. 2011 Zrychlený popis situace Milan  Kozelka
28. 2. 2011 Chtít americký háro je docela důvodné
26. 2. 2011 Boj o Bojiště
25. 2. 2011 Vládní mateníky kolem údajné důchodové reformy I. Stanislav A. Hošek
24. 2. 2011 Kapitalismus na rozcestí? Jaroslav  Ungerman
19. 2. 2011 Hospodaření OSBL za leden 2011