29. 5. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 5. 2006

Media Tenor: Mezi "negativním popisem" a "poškozováním" je zásadní rozdíl

Štěpán Kotrba ve svém textu reagujícím na mou polemiku na jeho interpretaci mediální analýzy Media Tenoru o prezentaci politických stran tvrdí: „Marek Síbrt z této organizace se snaží interpretovat své výzkumy ještě jinak, než jak to učinil původně v komentáři ke grafům.“ Není to pravda.

Celý titulek, o němž je veden zásadní spor, v analýze zní: „Lidové noviny a MF Dnes vytvářely ČSSD a KSČM nejhorší mediální profil. Levicová orientace Práva byla naprosto zřetelná: kromě toho, že prezentovalo obě strany s nejmenším podílem negativity, přineslo o nich zároveň relativně nejvíce pozitivních zpráv.“ Což ovšem neříká vůbec nic o tom, které médium kterou stranu poškozovalo. Omlouvám se za svou profesionální deformaci vyplývající z lingvisticko-filozofického vzdělání, ale opravdu pociťuji zásadní významový rozdíl mezi „negativním POPISEM“ a „poškozováním“.

Deskripce není preskripce a striktně mezi nimi nerozlišovat vede k posouvání a dezinterpretaci významů v jednotlivých diskurzech (J.F. Lyotard, Le différend).

To, že O. Aust ve svém textu nezamlčel nic o středopravicové orientaci Lidových novin, která opravdu slovy Štěpána Kotrby by „překvapila jen naivky“, dokládá myslím naprosto zřetelně tato citace:

„Mladá fronta DNES, Lidové noviny a Hospodářské noviny prokázaly středopravou orientaci, Právo se jevilo jako výrazně levicové: občanské demokraty prezentovalo stejně negativně, jako MF DNES a LN sociální demokracii a komunistickou stranu.“

Nevím, proč nechce tyto argumenty Štěpán Kotrba slyšet a je mu za těžko udělat jednoduchou významovou přesmyčku v této větě.

Několik poznámek k racionálnějším argumentům Jana Čulíka v dotazu na mou osobu. Pan Čulík píše: „některé české noviny podstatně více kritizují pravicové strany, jiné zas podstatně více levicové strany, však nutně vyplývá, že tento tisk je zaujatý, i když míra subjektivního zkreslení informací o jednotlivých politických "aférách" není třeba měřitelná.“

Nevím, jak může po tomto racionálním argumentu následovat jako adekvátní citace teze pana Kotrby, že „média zkreslují skutečnost, a že hlavní média v ČR ji zkreslují v neprospěch levice“.

Z toho tedy vyplývá, že MF Dnes a LN považujete za hlavní média v ČR a Právo, které je naopak zaměřeno levicově, již nikoliv?*) A je adekvátní levicovost či pravicovost těchto médií popisovat jako zaujatost? Není to právě největší pozitivum mediálního světa a veřejného prostoru v demokratické zemi?

Obecně vzato, celá diskuze nad těmito tématy zakrývá základní poselství, které analýza nesla. A to takové, že mediální prezentace ovlivňuje volební rozhodování veřejnosti. A v tomto zjištění je třeba hledat hodnotu tohoto dokumentu. Zaměření jednotlivých médií, jejich potenciální zaujatost, důraz položený na nastolování, a naopak potlačování určitých témat a další sledovatelné faktory jsou možným tématem jiných analýz.

*)Pozn. JČ: Ano, zdá se nám, že Lidové noviny, MFD, Česká televize, Nova a Prima přinášejí jeden určitý pohled na svět, relativně shodný, jako "hlavní média" v České republice. Právo je sice zavedený deník, ale je jenom jedno. To samozřejmě neznamená, že jeho zaujatost ve prospěch levice není zaujatostí, ale její dopad je přece podstatně menší než dopad všech ostatních, tj. "pravicových", českých médií.

Pozn. ŠK:K poznámce na adresu Jana Čulíka. Ve svém článku vysvětluji, že jedním z nejzávažnějších mediálně reklamních ukazatelů je zásah cílové skupiny - prodaný náklad. Porovnáme-li prodaný náklad Práva s prodaným nákladem množin deníků MfD + LN+ Deníky Bohemia + Deníky Moravia (ty je nutno počítat mezi ona centrální "pravicová" média také, neboť mají centrální vnitropolitickou redakci), dojdeme k nesrovantelným počtům...

Analytik se nejlépe pozná podle toho, jaké volí prostředky k dokázání zkoumané teze. Teze páně Síbrta zní: mediální prezentace ovlivňuje volební rozhodování veřejnosti. Neexistuje jediná příčinná souvislost mezi tím, co Media Tenor ukázal v grafech, a tímto tvrzením. To by musela totiž agentura použít kombinovanou metodiku: kvantitativní analýzu (na časové ose), sadu frekvenčních analýz odpovídajích klíčových slov (na téže časové ose) a kvalitativní (třípravkové hodnocení na škále na téže časové ose) analýzu spolu s monitorem kauz (na téže časové ose) a porovnat tyto křivky s volebními preferencemi CVVM, Factum a STEM (na téže časové ose - podle data sběru). Ukázat vazby, jejichž korelace by byla jiná než náhodná... Moc práce... Ale kdyby se do analýzy dle takto pojaté metodiky Media Tenor pustil, udělal by kus dobré práce.

                 
Obsah vydání       29. 5. 2006
29. 5. 2006 Nejméně 1000 britských vojáků od začátku irácké války dezertovalo
29. 5. 2006 Témata Britských listů - nejen pro předvolební poučení
29. 5. 2006 Američané v Iráku "popravili" 24 neozbrojených civilistů
29. 5. 2006 Amnesty International proti útlaku na internetu
29. 5. 2006 ■ ■ ■ J. H. Krchovský
29. 5. 2006 Týdeník Euro: Čechům plány na americkou základnu v ČR nevadí
29. 5. 2006 Volební kampaň jako hledání nenulových součtů Michael  Kroh
29. 5. 2006 Volby dopadnou špatně Boris  Cvek
29. 5. 2006 Malé upřesnění k rovné dani Jan  Hošek
29. 5. 2006 Michael  Marčák
29. 5. 2006 Cesta do hlubin filmařovy duše Filip  Rožánek
29. 5. 2006 Proč Česká televize požádala Václava Klause, aby vetoval zákon o kinematografii
29. 5. 2006 Princip veřejné mediální služby a meze Janečkova intelektu Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Filmařská sprostota a 111 hlasů dobrých Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Dzurinda pred volbami: Strach pred Ficom Lubomír  Sedláčik
29. 5. 2006 Michael  Marčák
29. 5. 2006 United they fall Irena  Ryšánková
28. 5. 2006 Štěpán Kotrba dezinterpretoval analýzu Media Tenoru o politických stranách Marek  Síbrt
28. 5. 2006 Dotaz na Marka Síbrta Jan  Čulík
29. 5. 2006 Sovy nejsou tím, čím se zdají být Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Media Tenor: Mezi "negativním popisem" a "poškozováním" je zásadní rozdíl Marek  Síbrt
29. 5. 2006 Michael  Marčák
29. 5. 2006 Zdravotnictví: výhodně nízké mzdy, králíci a zajaci Ivan  David
28. 5. 2006 Zemřel spisovatel Viktor Fischl
27. 5. 2006 Koho volit Milan  Valach
28. 5. 2006 Koho volit? Jan  Čulík
28. 5. 2006 Bylo by zavedení rovné daně politickou sebevraždou? Jan  Čulík
27. 5. 2006 Více než 3000 mrtvých
26. 5. 2006 NYT: Spojené státy nabízejí Evropě deštník proti íránským střelám
24. 5. 2006 Proč neinformovala ČT o rozhodnutí českých politiků vyloučit z předvolební diskuse téma americké základny v ČR? Jan  Čulík
26. 5. 2006 Mladá fronta Dnes a Lidové noviny poškozovaly ČSSD a KSČM Štěpán  Kotrba
26. 5. 2006 Nejzávažnější volební téma, které politikové a média zametli pod koberec Jan  Čulík
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Media Tenor - obsahové analýzy médií RSS 2.0      Historie >
29. 5. 2006 Sovy nejsou tím, čím se zdají být Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Media Tenor: Mezi "negativním popisem" a "poškozováním" je zásadní rozdíl Marek  Síbrt
28. 5. 2006 Štěpán Kotrba dezinterpretoval analýzu Media Tenoru o politických stranách Marek  Síbrt
26. 5. 2006 Mladá fronta Dnes a Lidové noviny poškozovaly ČSSD a KSČM Štěpán  Kotrba
3. 1. 2006 Žánrový hybrid na obrazovce Jan  Čulík
23. 12. 2005 "ODS se opět uchýlila k účelovému lhaní" Jiří  Paroubek
24. 8. 2005 CzechTek 2005: Analýza vyváženosti televizního zpravodajství   
12. 8. 2005 Všichni jsme jen lidé, ale jsme nestranní Martin  Krafl
11. 11. 2003 Lze měřit počet andělů na špičce nože? Štěpán  Kotrba
17. 6. 2003 Media Tenor analyzuje televizní politickou diskusi Iveta  Havlíčková
29. 4. 2003 Česká média si umějí vybrat (co se jim hodí)   
28. 11. 2002 Dopis předsedovi Rady ČT Mrzenovi Jiří  Balvín
21. 11. 2002 InnoVatio: O bezpečnost summitu NATO se média zajímají více než o jeho program   
11. 11. 2002 Média veřejné služby: "intelektuálové" hledali smysl své další existence Štěpán  Kotrba
27. 3. 2002 Milan Šíma, ČT: "Desetkrát položená otázka by diváky nebavila"