Má Západ za sebou vrchol rozvoje dopravy?

11. 1. 2011

Nedávno zveřejněná studie ukazuje, že počet ujetých kilometrů na jednotku HDP v USA a sedmi dalších vyspělých zemích začal klesat - a stalo se tak ještě před recesí.

Možné důvody zahrnují špatnou dopravní situaci, problémy s parkováním, stárnoucí populaci, vysoké ceny benzínu a hypotetický stav, kdy už obyvatelstvo vlastní tolik vozidel, kolik jich ještě vůbec může využít.

Jeden z autorů, Lee Schipper z University of California v Berkeley a ze Stanford University, tvrdí, že tento trend může znamenat, že změna je definitivní a dosud kalkulované projekce úrovně uhlíkových emisí z dopravy pro rozvinuté země jsou příliš vysoké.

Studie se ovšem netýká těch oblastí ve světě, které dosud nejsou vozidly saturovány. Schipper však tvrdí, že doprava je paralyzována všude, a už tento samotný fakt bude brzdit další motorizaci ve rozvojových zemích.

Jenže ani šílené dopravní problémy třeba v Pekingu neznamenají, že by v Číně klesala poptávka po soukromých motorových vozidlech. Dosud ji dokázala zastavit pouze státní regulace.

A z krátkodobého hlediska platí, že menší města v Číně a dalších rozvíjejících se zemích dosud absorbují auta neuvěřitelně rychle - i když už ne ročním tempem 25%, jako v minulosti.

Západ možná dosáhl svých mezí v rozvoji dopravy, nicméně životní styl, který vytvořil a prosazoval, a který zahrnuje masivní rozvoj automobilismu, se v rozvíjejících zemích prosadil s ohromnou razancí. Je otázka, jak dlouho to potrvá, než i zde dojde k saturaci - a jaké úrovně mezitím dosáhnou emise z dopravy.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 11.1. 2011