30. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 7. 2007

Německá vláda se rozhodla privatizovat železnici

Německem nyní obchází strašidlo privatizace spolkových drah DB, proti které se překvapivě vyslovují nejen odbory, ale i odborníci a politici napříč politickým spektrem.

Důvodem tohoto nebývalého rozruchu je snaha vlády velké koalice otevřít cestu k privatizaci akciové společnosti, která je plně v rukách státu. Ta vznikla v roce 1994 po sjednocení Německa spojením německých Spolkových a Říšských drah, kdy v prvém případě byla provozována železniční doprava na západoněmeckém území a v druhém na teritoriu NDR.

Tím vznikla největší dopravní společnost v Evropě se základním kapitálem ve výši 2,15 miliard euro rozdělených do 430 milionů akcí, které vlastní stát. Nedá se s nimi doposud obchodovat a jsou v rukách tzv. soukromého státního podniku DB AG (Deutsche Bundesbahn AG).

Obhospodařuje nejhustší železniční síť v Evropě v délce 34 tisíc kilometrů, které se vyrovná v počtu na obyvatele pouze švýcarská a v loňském roce přepravila l,854 miliard cestujících. Přitom byla loňského roku zisková 1,7 miliardami euro při obratu 30 miliard euro.

Spolková vláda zdůvodňuje své rozhodnutí očekáváním zlepšení ekonomických parametrů a lepších služeb včetně přesných vlakových spojů za "přijatelné ceny". Dosavadní akciová společnost DB AG by mohla prodat až 49,9 procent soukromým investorům, zřejmě ve formě již existujících akcií, ale o tom nebylo ještě definitivně rozhodnuto.

Železniční síť by přitom právně zůstala spolkovým vlastnictvím, ale mohla by být drahami nejméně l5 let obhospodařovaná. Tento krok však bude muset být schválen oběma komorami parlamentu a zde podle politických analytiků zřejmě narazí na velký odpor.

Již podle reakce zemských vlád vznikla velká obava, že by se peníze daňových poplatníků určené pro železniční cesty mohly dostat ve prospěch soukromých investorů. Hesencký ministr dopravy křesťanský demokrat Alois Riehl upozornil v listě "Frankfurter Rundschau", že nevidí v tomto okamžiku, aby ve Spolkové radě, která reprezentuje země, podpořila tento návrh kvalifikovaná většina. Přímo označil návrh na privatizaci za "nezpůsobilou a vůči spotřebitelům za málo přátelskou".

Naproti tomu křesťanský demokrat předseda dopravního výboru Bundestagu Klaus Lippold prohlásil, že nejde o to tuto privatizační iniciativu zastavit. Půjde o to, aby Bundestag ruku v ruce s Bundesratem a spolkovými zeměmi ji rozhodujícím způsobem zlepšil a pak předložil. Jeho spolustraník ministr dopravy Severoporýní-Vestfálska Oliver Wittke již není tak optimistický a upozorňuje, že soustředění na rentabilní dálkové spoje bude mít za následek postižení místní a regionální dopravy. Zástupce předsedy unionistické parlamentní frakce Hans-Peter Friedrich však hájí vládní rozhodnutí, i když připouští možnost problémů s místní dopravou. Spolkový ministr dopravy sociální demokrat Wolfgang Tiefensee ubezpečil, že železniční tratě zůstanou i po částečné privatizaci plně v rukách státu. "Žádný soukromý investor nedostane možnost vzít ani jediný kilometr kolejnic."

Zákazníkům pak slíbil cenovou stabilitu a úroveň dopravy. Představitel německého odborového svazu DGB Claus Matecki však považuje za skutečný cíl reformy obětování podniku DB AG privátní sféře. Navíc ohrozí zaměstnanost jeho 230 tisíc pracovníků, protože podle zkušeností již provedené privatizace Pošty a Telekomu bude následovat hromadné propouštění a snižování mezd.

Podle názoru ředitele Německého hospodářského institutu Michaela Hütnera však dílčí privatizace drah nebude "žádnou procházkou".

Od zavedení tzv. lidových akcií neočekává nic příznivého a pokud se bude chtít získat soukromý kapitál, je nutno připravit strategický koncept. To ukázal příklad Japonska a Velké Británie.

Právě poslední případ je pro odpůrce privatizace dráhy odstrašující, protože před třemi léty zahájila Velká Británie její zpětné zestátnění. Stalo se v důsledku katastrofálního vývoje po privatizaci před deseti léty, kdy soukromá společnost "Railtrack"zanedbala železniční tratě a došlo k řadě neštěstí, při kterých zahynuly desítky obětí.

Jak konstatoval předseda nynější "Network Rail" Ian McAllister, v současné době jezdí vlaky stále přesněji a cestující jsou spokojeni jako nikdy předtím.

Pozn. JČ: Zestátněn byl v Británii však pouze krachující podnik Railtrack (Železniční komunikace), na státem vlastněných "kolejnicích" stále provozuje vlaky řada soukromých firem, ovšem s velkými a kontroverzními státními dotacemi.

                 
Obsah vydání       30. 7. 2007
30. 7. 2007 Gordon Brown: "Svět má vůči USA dluh"
30. 7. 2007 České zdravotnictví: šetření na úkor pacientů
30. 7. 2007 Překvapení! Český tisk ignoruje Topolánkovo lhaní v parlamentě
30. 7. 2007 Chci se stát opavským Žibřidem Talmanem Petr  Nachtmann
30. 7. 2007 Zemřel Ingmar Bergman
28. 7. 2007 Premiére, lžete. A Britské listy mají důkaz. Štěpán  Kotrba
28. 7. 2007 Czech Prime Minister Mirek Topolánek has lied in Parliament. Here is the evidence Jan  Čulík
29. 7. 2007 Když lže premiér v parlamentě, je to opravdu vážné
30. 7. 2007 Klvaňa - Člověk s komunikačními schopnostmi té nejvyšší úrovně Jan  Raszyk
30. 7. 2007 Prokletí komerčních televizí Štěpán  Kotrba
30. 7. 2007 J. S. Bach zdarma
30. 7. 2007 Sonet na pamiatku Vojtěch  Mihálik
30. 7. 2007 ČT porušuje zákon, tj. neslouží veřejnosti, když nevěnuje pozornost upadlé úrovni premiéra ČR Michal  Rusek
28. 7. 2007 Proč Česká televize bojuje za radar? Bohumil  Kartous
28. 7. 2007 Proč Britské listy bojují proti radaru?
30. 7. 2007 Neschovávejme své názory za referendum Jiří Š. Cieslar
30. 7. 2007 Kubiceho zpráva byla předem připravenou kampaní Pitra a ODS Jiří  Paroubek
30. 7. 2007 Německá vláda se rozhodla privatizovat železnici Richard  Seemann
30. 7. 2007 Tvrzení o znepokojivém stavu lidských práv v psychiatrických ústavech se neopírá o pravdivé údaje Ivan  David
30. 7. 2007 Záhumenský to ví
30. 7. 2007 Skrytý program za Plánem Biopaliv Bushovy exekutivy
29. 7. 2007 Jak britská rozvědka pomohla Američanům při zatýkání "teroristy"
30. 7. 2007 Soumrak utopií (prvá část) Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
30. 7. 2007 Radar show Václav  Dušek
30. 7. 2007 Forum čtenářů MfDnes Josef  Vít
30. 7. 2007 Do USA bez víz: vděčnost není na místě! Jan  Beer
30. 7. 2007 Děti budou méně doma, podle zákona Bohumír  Tichánek
30. 7. 2007 Dopustilo se těch šest zdravotníků skutečně trestných činů?
30. 7. 2007 Oprava opravy o Wagnerovi
28. 7. 2007 Bush do buše, vlastně do Brd Pavel  Čámský
27. 7. 2007 Pane premiére, nepřeháníte to už více, než je únosné? Jan  Neoral
27. 7. 2007 Americký Kongres zasadil těžkou ránu Bushově projektu raketové obrany v Evropě
28. 7. 2007 Co jsou mikrovlny? WHO o vlivu mikrovln na lidský organismus
29. 7. 2007 Další z obcí odmítla radar v referendu
29. 7. 2007 Magistrát ustoupil tlaku ochránců soukromí
28. 7. 2007 Miroslav Šuta: Vymazal jsem Britské listy z oblíbených
29. 7. 2007 Jsem spíš pro základnu, ale budu i dál publikovat v Britských listech Boris  Cvek