13. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 6. 2006

Hnusí se mi bulvární styl argumentace

Seznamte se s naší metodologií

Štěpán Kotrba ve svém textu „Manipulace analýzou manipulací“ na Britských listech ostře napadl analýzu Media Tenoru zveřejněnou na Aktuálně.cz, která popisuje mediální prezentaci politických stran dva měsíce před volbami.

Po přečtení textu jsem dospěl k názoru, že alespoň krátká reakce na podobný text plný demagogie je nutná. A to i přesto, že musím konstatovat, že obdobná bulvarizace a urážlivý tón, která z textu autora zní, se mi bytostně hnusí. Komunikace na podobné úrovni mi přichází poněkud zbytečná, iracionální a nesoucí se pouze na vlně emocí a prvoplánových aspirací než věcných argumentů.

1) Nechápu z čeho vychází Vaše teze, že analýza pro Lidové noviny nebyla celá. Byla celá vzhledem ke sledovanému období, které bylo definováno. Každému je jasné, že Lidové noviny nemohly 26. května vydat analýzu do 2. června.

2) Ve svém textu tvrdíte, že analýza pro LN nebyla úplná a že „neúplná informace není informace“. Informace, které v analýze zazněly, byly vzhledem k časovému kontextu úplné.

3) Ve svém textu zpochybňujete status Media Tenoru a demagogicky naší společnosti podsouváte své vlastní nepodložené argumenty: „Zřejmě chce Media Tenor posloužit. Zřejmě Media Tenor potřebuje, aby jeho služby vyhledala i strana Zelených.“ V případě, že Media Tenor osloví jakákoliv demokratická politická strana či organizace z rozličného segmentu veřejného života, dostane se jí mediální analýzy jejího obrazu podle standardizované metodologie bez jakéhokoliv ovlivnění tím, zda za tento dokument daná organizace platila či nikoliv. Mediální analýza není PR aktivitou a jejím cílem není chvála zadavatele, ale naopak upozornění na pozitivní a negativní stránky jeho mediálního profilu. Přičemž segment negativní má logicky větší důležitost, aby pomohl dané organizaci k sebereflexi a zlepšení své práce.

4) Štěpán Kotrba se ve svém textu dále podivuje:

„V prvém díle analýzy se totiž srovnával vzorek 170 000 výpovědí od 1. ledna 2005 do 15. května 2006. Proč nepoužila agentura opět jako počátek 1. ledna 2005 nebo proč nepoužila 1. března 2006? Proč nepřišla se stejnými výstupy (grafy) jako posledně? V prvém díle se média neslučovala dohromady, ale posuzovala odděleně. V prvém díle se nevyskytovala absolutní čísla, ale pouze procenta.“

Pane Kotrbo, nejde o žádné dva díly analýzy. Analýza nepřišla se stejnými grafy z několika důvodů: např. technické (článek asi není vhodné doplňovat přílišným počtem grafů a čtenáře jimi zahltit). Volba sledovaného období vychází ze standardizované metodologie a hypotézy, že mediální zpravodajství v nejvyšší míře ovlivňuje veřejnost a její volební rozhodování 1 – 2 měsíce před volbami.

Specifikace období souvisí s dalšími proměnnými charakteristickými pro tu danou zemi (doporučená literatura např.: Schulz a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení, Karolinum, 1998).

Analýza pracuje z různými typy grafů podle toho, na jaký jev chce poukázat, a Vaše spekulace o tom, že tato změna prizmatu má cokoliv skrývat, nebo naopak zdůrazňovat, mi přijde vedená na linii, že jí racionálně uvažující člověk snad ani nemůže věřit, a vede mě ke shovívavému úsměvu. (Nebo má být podle Vás cílem psát jako J. Deml celý život „jednu a tutéž knihu“?)

5) Nemyslím si, že je slušné, abychom se tam, kde Vám docházejí argumenty a sklouzáváte k demagogickému obviňování titulovali ve stylu „chlapci z InnoVatia“ (Třeba jen proto, že významnou část práce u nás zastávají ženy) nebo že si z nás „ta partička ‘analytiků‘ z Ostravy“ dělá blázny („Partička analytiků“ je jednou z „partiček“, které analyzují mediální sdělení po celém světě. Přičemž z této „partičky“ většina není původem z Ostravy.).

6) Poté, až se blíže seznámíte s metodologickými detaily, na jejichž bázi jsou analýzy tvořeny, k čemuž jsou analytici Media Tenoru vždy ochotni, bude čas zabývat se vaší prozatím nesmyslnou hrou s procenty a vývody, které z ní činíte (zkuste třeba tím, že se podíváte, jaká média byla do analýz zahrnuta, a že např. Vámi vzpomínaný Blesk mezi nimi nebyl). Prozatím je komentář tohoto úseku Vašeho článku zbytečný a na obdobně vulgární tón argumentace, na němž se nesou Vaše texty, reagovat už dále nebudu.

                 
Obsah vydání       13. 6. 2006
13. 6. 2006 Nezrušitelnost komunistů Jiří  Jírovec
13. 6. 2006 "Západní civilizaci ohrožují barbaři"
13. 6. 2006 Současný český antikomunismus Jan  Čulík
13. 6. 2006 Komunisté jsou normalizátoři, nelze jim věřit Boris  Cvek
13. 6. 2006 Boris Cvek argumentuje zmateně Jan  Čulík
13. 6. 2006 Proč je Česká republika proti KSČM
13. 6. 2006 Ano, bojíme se
13. 6. 2006 ■ ■ ■ Ivan Martin Jirous
13. 6. 2006 Luxus, který vláda vaší strany neposkytovala
12. 6. 2006 Podivná reakce prezidenta Klause Jiří  Jírovec
13. 6. 2006 Čína ozbrojuje nejhorší režimy světa, aby podpořila svůj hospodářský růst
13. 6. 2006 "Nejzábavnější vtip na světě" napsal britský komik Spike Milligan
13. 6. 2006 Jeden ze sebevrahů v Guantánamo měl být propuštěn
13. 6. 2006 Iráčtí poslanci potvrdili mučení a zneužívání vězňů v iráckých věznicích
13. 6. 2006 Mezi americkou mládeží se šíří vyzváněcí tón pro mobily, který dospělí neslyší
13. 6. 2006
12. 6. 2006 Dvacáté století jako Věk nenávisti
13. 6. 2006 Hnusí se mi bulvární styl argumentace Marek  Síbrt
13. 6. 2006 Kačenčina odpověď Darina  Martykánová
13. 6. 2006 Na Titaniku losujme! Darina  Martykánová
12. 6. 2006 Nenávisť predsa zvítězila Gustáv  Murín
13. 6. 2006 Třetí cesta? Pavel  Kopecký
12. 6. 2006 Bilderberg zasedal o víkendu v Kanadě Štěpán  Kotrba
12. 6. 2006 Jsem druhořadý občan?
12. 6. 2006 Vyřadil jste se z demokratické společnosti
12. 6. 2006 Komoušosocani v nás budí velké znepokojení
12. 6. 2006 V ČR žádná antikomunistická hysterie není Miroslav  Šuta
12. 6. 2006 Antikomunistická hysterie je v ČR pečlivě udržována
12. 6. 2006 Výhrůžky násilí přicházejí i ze strany levice
12. 6. 2006 Z buše chomutovského zooparku do parlamentní džungle Štěpán  Kotrba
12. 6. 2006 Kdo koho živí ?!? Ladislav  Žák
12. 6. 2006 Nakonec je to stejně cesta, na čem záleží Hynek  Hanke
12. 6. 2006 Rusko snižuje závislost na dolaru Karel  Dolejší
12. 6. 2006 Zemřel nám pan Fischl Tomáš  Koloc
22. 11. 2003 Adresy redakce
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006

Media Tenor - obsahové analýzy médií RSS 2.0      Historie >
13. 6. 2006 Hnusí se mi bulvární styl argumentace Marek  Síbrt
12. 6. 2006 Manipulace analýzou manipulací Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Sovy nejsou tím, čím se zdají být Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Media Tenor: Mezi "negativním popisem" a "poškozováním" je zásadní rozdíl Marek  Síbrt
28. 5. 2006 Štěpán Kotrba dezinterpretoval analýzu Media Tenoru o politických stranách Marek  Síbrt
26. 5. 2006 Mladá fronta Dnes a Lidové noviny poškozovaly ČSSD a KSČM Štěpán  Kotrba
3. 1. 2006 Žánrový hybrid na obrazovce Jan  Čulík
23. 12. 2005 "ODS se opět uchýlila k účelovému lhaní" Jiří  Paroubek
24. 8. 2005 CzechTek 2005: Analýza vyváženosti televizního zpravodajství   
12. 8. 2005 Všichni jsme jen lidé, ale jsme nestranní Martin  Krafl
11. 11. 2003 Lze měřit počet andělů na špičce nože? Štěpán  Kotrba
17. 6. 2003 Media Tenor analyzuje televizní politickou diskusi Iveta  Havlíčková
29. 4. 2003 Česká média si umějí vybrat (co se jim hodí)   
28. 11. 2002 Dopis předsedovi Rady ČT Mrzenovi Jiří  Balvín
21. 11. 2002 InnoVatio: O bezpečnost summitu NATO se média zajímají více než o jeho program