Podjatost české zahraniční politiky na Blízkém Východě
20. 5. 2020
/
Jan Darmovzal
čas čtení
6 minut
V posledních měsících se pandemie nemoci COVID-19 se stala zcela jasným fenoménem nejen v českých, ale také zahraničních médiích. Mnohá neméně důležitá témata tak nevyhnutelně zůstala stranou naší pozornosti. To se stalo velice příhodnou dobou pro výroky na některá, za normálních okolností velmi ožehavá témata. Jedním z takových je nedávné prohlášení izraelského premiéra Benjamina Netanyahua o tom, že hodlá pokračovat s anexí nelegálně okupovaného Západního břehu. Netanyahu obnovil svá volání po anexi Západního břehu, který Izrael okupuje spolu s východním Jeruzalémem a syrskými Golanskými výšinami od roku 1967, po té, co se domluvil se svým centristickým rivalem Benny Gantzem na vytvoření nové vlády. Netanyahuova představa o rozšíření izraelské suverenity na nezákonně vybudované osady na Západním břehu, nad kterým Izrael uplatňuje vojenskou kontrolu, by znamenala naprosto bezprecedentní porušení mezinárodního práva.
Jako pro občany České republiky je pro nás důležité vědět,
jaké kroky naše vláda činí a jak dbá na dodržování
mezinárodního práva. Jelikož jsme součástí mezinárodních
struktur, které dlouhodobě usilují o zlepšení demokratických
principů ve světě, a které věří v koncept právního státu,
je v našem zájmu tyto hodnoty prosazovat a nutit naši vládu,
aby jejich dodržování striktně vyžadovala za všech okolností
také. Česká vláda ovšem v mnoha ohledech jedná zcela
nemorálně, bez principu a navíc v rozporu se závazky, které
jí ukládá mezinárodní právo.
V reakci na nedávné Netanyahuovo vyjádření o anexi
Západního břehu, jedenáct evropských velvyslanců v Izraeli
varovalo Netanyahuův kabinet před následky, které přijdou,
jestli se zmíněná anexe doopravdy uskuteční. Mezi zmíněnými
jedenácti velvyslanci byli zástupci těchto států: Velké
Británie, Německa, Francie, Irska, Nizozemska, Itálie, Španělska,
Švédska, Belgie, Dánska a Finska.
Otázka, kterou bychom
si měli položit zní, proč v tomto výčtu není také
velvyslanec České Republiky? Styděl se snad za iniciativu výše
zmíněných zemí zabránit izraelské anexi? Proč ministerstvo
zahraničních věcí (MZV) dlouhodobě mlčí a nijak se neangažuje,
pokud jde o flagrantní a dobře zdokumentované porušování
mezinárodního práva Izraelem? Proč ministr Petříček nevystoupí
a veřejně neodsoudí tento opovrženíhodný krok Izraele, který
podrývá status mezinárodní práva a je velmi destruktivní pro
tvorbu mezinárodních vztahů v 21. století?
Jedná se o velmi zajímavou paralelu, pokud vezmeme v úvahu
následující souvislosti. Dne 20 února 2020 MZV vydalo tiskové
prohlášení k 6. Výročí zahájení nezákonné okupace
Krymu. V tomto prohlášení se píše: „Před šesti lety,
20. února 2014, začala nezákonná ruská okupace Krymu. Tato
okupace vyústila v uspořádání nelegitimního referenda a
následnou anexi poloostrova Ruskem 18. března 2014, jež
představuje flagrantní porušení mezinárodního
práva….Ministerstvo zahraničních věcí České republiky
odsuzuje nynější eskalaci vojenského konfliktu proruskými
separatisty u obce Zolote na východě Ukrajiny, k níž došlo
18. února 2020. Jedná se o jasné porušení Minských dohod a
zřejmou snahu destabilizovat mírový proces.“
Pokud se jedná o Rusko, česká diplomacie je velmi aktivní ve
svých mnohdy plamenných vyjádřeních a dokonce se můžeme
dočíst, že ze strany Ruska se jednalo o flagrantní porušení
mezinárodního práva, a Minských dohod, nemluvě o tom, že jsme
spolu s EU na Rusko uvalili sankce.
Naproti tomu Západní břeh, Východní Jeruzalém a syrské
Golanské výšiny jsou okupovány od roku 1967 (tedy více než 50
let) a nejen, že se MZV opakovaně odmítá vyjádřit a zcela po
právu Izrael odsoudit, česká zahraniční politika nedokázala
vytvořit konzistentní a vyváženou politiku směrem
k izraelsko-palestinskému konfliktu.
S Izraelem dále vesele
obchodujeme, budujeme diplomatické vztahy viz. české kulturní
centrum v Jeruzalémě a to vše bez ohledu na politiku
apartheidu, kterou Izrael aplikuje na Palestincích, a která má za
následek humanitární katastrofu obrovských rozměrů s mnoha
tisíci mrtvých a nesčetným množstvím strádajících
Palestinců.
O tom, že bychom Izraeli měřili stejným metrem jako například
Rusku, které okupovalo a později také anektovalo ukrajinské
území, nebo Jihoafrické republice v době apartheidu, se
vůbec nedá mluvit. To, co česká vláda potažmo MZV provádí je
naprosto nemorální, pokrytecká a koncepčně špatná politika,
která přispívá k destrukci mezinárodních vztahů.
Česká republika v tomto blízko-východním konfliktu
dlouhodobě stojí na straně Izraele, tudíž se stala komplicem
v tomto bezpráví. Je hloupé a deprimující vidět, když
Česká republika tiše souhlasí s anexí izraelskou a bouří
se a volá po sankcích, pokud jde o anexi ruskou.
Proč tomu tak je, nám
zatím nikdo nevysvětlil, pokud to tedy nějak vysvětlit lze.
Rétorika vůči Izraeli se výrazně přiostřuje také ve Velké
Británii, kde 127 poslanců napříč politickým spektrem mezi nimi
například bývalý lídr liberálních demokratů Sir Menzies
Campbell, bývalá stínová ministryně vnitra Dianne Abbott, bývalá
poslankyně za konzervativní stranu baronka Sayeeda Warsi a Lord
Chris Patten nebo Nicholas Soames, vnuk Winstona Churchilla,
podepsali petici, ve které požadují, aby ministerský předseda
Boris Johnson uvalil sankce na Izrael, pokud Izrael začne s anexí
palestinských teritorií.
Expanzivní politiku se znaky apartheidu, který známe
z Jihoafrické republiky, a kterou s Izrael tak důkladně a
rychle osvojil, nelze tolerovat. Zeptejme se sami sebe, který jiný
stát by v dnešní době mohl otevřeně říct, že hodlá
anektovat území někoho jiného, a nebýt za to mezinárodně
odsouzen či potrestán?
Neochota českých
představitelů v čele s MZV přitvrdit vůči Izraeli, i
přesto, že Izrael zcela jasně podniká kroky k anexi
Západního břehu (tak jak to učinil s Golanskými výšinami)
je naprosto nepochopitelná, neomluvitelná a dle mého názoru
hraničí s diplomatickým amatérismem, který si Česká
republika a čeští občané nezaslouží.
9771
Diskuse