Proč američtí studenti vůbec češtinu studují
23. 8. 2019
/
Karen von Kunes
čas čtení
5 minut
Ve
srovnání s velkým počtem amerických univerzit,* čeština se učí
na velmi málo univerzitách, a to především na velkých státních
a velkých soukromých, jako např. University of Nebraska-Lincoln,
University of Texas-Austin, Columbia University, University of
Chicago, Brown Univerzity a několika dalších. Většinou se na
těchto univerzitách čeština nedá studovat jako hlavní nebo
vedlejší obor, ale jenom jako jeden z jazykových předmětů.
Americký
univerzitní systém je částečně odlišný od evropského.
Studenti po takzvané high
school (což se rovná
evropským gymnáziím) začínají undergraduate
education—to jest
základní vysokoškolské čtyřleté studium na univerzitě
(college),
které je zakončeno
diplomem B.A. nebo BSc. Pokud se studenti chtějí specializovat v
určitém oboru, jako jsou např. práva, medicína, byznys (MBA)
nebo si chtějí udělat doktorát v humanitních či přírodovědných
a jiných vědních oborech (Ph.D.), tak musí studovat další 2-10
let na professional
nebo graduate
schools.
V
době, kdy svět byl rozdělen na východní (komunistické) a
západní (kapitalistické) země, čeština se většinou vyučovala
na graduate school
jako vedlejší jazyk k ruštině, protože studenti v Ph.D. programu
museli znát alespoň jeden až dva slovanské jazyky (a jeden až
dva západní jazyky). Po sametové revoluci se obnovil zájem o
výuku češtiny jako jednoho z (mnoha) dalších jazyků, které
velké univerzity nabízejí na úrovni undergraduate
studies—systém,
který přežívá dodnes. Pokud se čeština vůbec učí, neznamená
to, že ji studenti mohou studovat jako hlavní nebo vedlejší obor.
Naopak, to je možné jen v některých programech na určitých
univerzitách.
Např.
Univerzita Yale nabízí studentům výběr z 65 jazyků. Aby mohli
absolvovat
za čtyři roky, undergraduate
studenti se musí zapsat na 3 semestry (rok a půl) na jeden jazyk.
Během každého semestru jsou zapsáni i na další 3-4 přednášky,
někdy velmi náročné (časově a studijně) a kromě toho jsou
aktivní v mnoha tak zvaných extra-curriculum
disciplinách (nebo dobrovolnických skupinách), počínaje sportem
a konče mezinárodními studentskými debatami. Konkurence získat
studenty na češtinu na úkor ostatního možného výběru ze 64
jazyků (jako např. tamilštiny, yoruby, hebrejštiny, atd.) je
ohromná. Silná konkurence je v Americe jednou ze základních
složek celé společnosti a to se značně odráží i ve vzdělání.
Když
se první hodina studentovi nezamlouvá, často zvolí jazyk jiný
(němčinu, francouzštinu, italštinu). Největší zájem je o
jazyky, které mají z hlediska studentů praktické uplatnění
(španělština, čínština, arabština)—tedy dají se uplatnit v
jejich budoucím zaměstnání (na vládních místech, v byznysu na
Wall Streetu, v mezinárodních bankách, atd.). Z většiny
undergraduate
studentů se nestanou budoucí jazykoví odborníci: ti v podstatě
studují jazyk, aby se trochu dozvěděli o jiné kultuře a jiném
jazyku, ale především proto, že je to nezbytná podmínka k
získání diplomu. Práci jako takovou s češtinou je téměř
nemožné v Americe sehnat. Jinými slovy s češtinou se v USA
student s B.A. diplomem neuživí. A univerzitních míst na výuku
češtiny a české literatury je pramálo a navíc uchazeč musí
mít Ph.D., což obvykle dohromady vyžaduje 10 let studií.
Aby
vyučující získal studenty na češtinu, musí umět svůj produkt
(češtinu) prodat. V roce 2018-19 na Yalu češtinu studovalo 53
studentů, přestože konkurence je mezi jednotlivými jazyky vyšší
než např. na Harvardu, kde celkový počet undergraduate
studentů je 6700 (na Yalu je jich 5746) a kde se vyučuje jen 45
jazyků. Univerzita Brown (s celkovým počtem undergraduate
studentů 6988) nabízí jen 25 jazyků, takže tam je konkurence
ještě nižší a přesto Harvard a Brown mají na češtinu jen pár
studentů. Bohužel tento rok 2019-20, počet studentů češtiny i
na Yalu bude omezen na 15 (až 18). Někteří z nich jsou velice
nadaní (jako student, který byl po roce studia schopen přeložit
český román), ale i ti si vyberou profese, kde s největší
pravděpodobností češtiny potřeba nebude. V tomto směru se
Amerika liší od Evropy, kde čeština jako jeden z oficiálních
jazyků Evropské unie má obrovské možnosti uplatnění
(tlumočníci, překladatelé, právníci, atd.). Takže aby čeština
v Americe jako jeden z univerzitních předmětů nezanikla, je třeba
mít pozitivní přístup a uvádět studentům jen to nejzajímavější
a nejhezčí z české kultury, včetně učebnic.
______________________
*Statistiky
uvádějí 5300 (od nejlepších až po nejhorší). Největší
zájem je o přijetí na co nejlepší a nejznámější univerzity.
11506
Diskuse