Poučení z krizového vývoje:

Cílem zákona o protikomunistickém odboji je vnutit nám určitý výklad minulosti

23. 9. 2010

Jakožto člověk, jehož vzdělání je založeno na "tvrdých" vědách (matematika atd.), nemám sebemenší pochybnosti, že zákony, které ustanovují jak máme interpretovat minulost jsou nesmyslné, stejně jako ten zmiňovaný ústav je více ideologický nástroj k témuž, než ,seriózním vědeckým pracovištěm. Je to dáno už názvem a výlučným zaměřením. Jistě by na to stačili i nezávislí (kde je u nás vzít?) historikové, píše Radek Vrajik.

K tomu mám poznámku, že účelem těchto zákonů nebylo ZMĚNIT minulost, ale vnutit nám určitý VÝKLAD minulosti. No, něco jako "Poučení z krizového vývoje...", nebo "Dějiny MDH". Jaksi v tom nevidím rozdíly. Při této interpretaci bych spíše věřil, že ti lidé vědí, co dělají, když to cpou do zákonů, tedy zabedněnost bych jim nevyčítal, spíše je to klasická vyčůranost, možná ideologická slepota.

Co se týče škol - za co ty všechno nemohou? Učitelé musí chudáci sloužit vládám snad už od Franze Josefa. Tedy alespoň u nás. Školství je jen nástrojem a konkrétní využití mají v rukou vlády. Prostředků k jejich ovládání mají dost. Možná to bylo populistické, ale slogan Miloše Zemana, že na každé vesnici má mít škola větší vážnost než banka mi připadá jako krásná myšlenka. Za jeho vlády se tak nestalo, asi to nebude jednoduché.

Co se týče "absolutní" pravdy, to máte pravdu. :-) Každá historická událost může být nejen vykládána, ale i chápána jinak z pozic různých lidí. A souhrn dat, kdy co kde - to je na historii dost málo, pokud se z toho máme poučit. Mě třeba zajímá, jak funguje tak velký, těžko obsažitelný systém, jako je lidská společnost. Jsou nějaké obecně platné zákony podle kterých probíhají společenské procesy? Jenže analýza není moc v módě, narušovala by dogmata, která se nám snaží "věrchušky" natlouci do hlavy.

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 23.9. 2010