ČLÁNEK, KTERÝ LIDOVÉ NOVINY VYDALY A PAK ZCENZUROVALY:
Nestydět se za vlastní dějiny
20. 2. 2014
/
Muriel Blaive
čas čtení
11 minut
ÚSTR je v poslední době pod palbou silné kritiky a nemálo lidí volá po jeho
zrušení. Jsem naopak přesvědčena, že ÚSTR má pro českou společnost velký
význam. Aby však naplnil smysl své existence, musí se stát otevřeným
prostorem a nabízet české společnosti výklady minulosti na nejvyšší vědecké
úrovni.
Politika paměti
Politika nesmí dopředu určovat "správnou" kolektivní paměť. Právě zde je
rozdíl mezi komunistickým režimem, který diktoval, co si máme o minulosti
myslet, co si máme pamatovat a na co máme zapomenout, a demokracií, která
má vychovávat své občany, aby byli schopni sami kriticky uvažovat o
informacích a interpretacích, se kterými jsou konfrontováni. Dnešní
hodnocení minulosti by měla vzniknout v dialogu a v otevřeném prostředí,
respektujícím jak odlišné verze paměti, tak zejména autoritu pramenů a
propracovanou vědeckou metodologii. Politika paměti má v demokratické
společnosti vysvětlovat a nabízet, nikoliv obžalovávat a zakazovat.
Má proto nezbytně nabízet snadno srozumitelné interpretace a teze - ne
suché, faktografické reprodukce archivních dokumentů, které jsou sotva
čitelné a které řádný čtenář neumí kontextualizovat bez úsilí, o které
nestojí. Například v Polsku jedna práce vyvolala podnětnou debatu o
minulosti: jde o knihu Sousedé od prof. Jana Grosse, která zkoumá
antisemitské jednání některých Poláků za druhé světové války. Teze je
snadno pochopitelná a práce s prameny je metodologicky vzorná, díky čemuž
může začít diskuse a národ se může ptát na vlastní minulost. To je úžasná
role a má nepopiratelnou společenskou užitečnost. Právě to by měla být role
ÚSTRu.
Debata namísto odsudku
Debata je v dlouhodobé perspektivě užitečnější než morální odsudek. Jakmile
mají lidé vzpomínky, které jsou v rozporu s "oficiálním" výkladem dějin,
budou si příští generace uchovávat paralelní narativ a to, co se říká doma
se bude rozlišovat od toho, co se říká ve škole nebo na veřejnosti, tak
jako tomu bylo za totality. Jestliže ÚSTR bude připomínat pouze heroizované
dějiny odporu a represe na úkor sociálních dějin a dějin každodenního
života, které jsou lidem blízké, hrozí mu, že větší část veřejnosti, které
se to netýkalo, se v tomto narativu nepozná. Kolektivní paměť se tím
dlouhodobě nezmění; jediným důsledkem bude, že se ÚSTR naopak oddělí od
společnosti.
Jako dobrý příklad jsou dvě nové výstavy v Berlíně o každodenním životě v
NDR (Alltag in der DDR) a o zkušenostech na hraničním přechodu (Grenz
Erfahrungen) v bývalém Paláci slz ("Tränenpalast"). Část věnovaná represi
a propagandě vyvolává respekt a úctu, avšak část zaměřená na každodenní
život přitahuje mnohem větší pozornost návštěvníků. Právě ta je bezesporu
hlavním důvodem, proč lidé na tyto výstavy vůbec chodí. Aniž bychom
podceňovali zločiny komunismu, je správné je uvádět do kontextu a vypovědět
celou historii, nejen její temné kapitoly.
Umožnit české společnosti, aby si osvojila vlastní dějiny
ÚSTR má podle mě za úkol vybavit Čechy teoreticky a metodologicky k tomu,
aby byli schopni si kolektivně osvojit vlastní komunistické dějiny. První
postkomunistická generace přijala za svůj koncept totalitarismu a
soustředila se - z pochopitelných důvodů - na známé a neznámé oběti a
hrdiny. Tato etapa není ještě u konce ale už je načase souběžně otevřít
etapu velkých syntéz a debaty o sociálních fenoménech.
Jak je vidět na výše zmiňovaných výstavách v Berlíně, Němci umějí
představit dějiny většiny obyvatelstva způsobem, který jim pomůže si je
osvojit a kriticky se vyrovnat i s tím, co by jinak buď vzkvétalo ve
zmíněné paralelní paměti anebo na co by lidé raději zapomněli. Vstup na
výstavu je zdarma, stejně jako audioprůvodce. Návštěvník se cítí vítán, má
pocit, že vstupuje do minulosti, která mu patří, resp. která je mu
retrospektivně a po důkladné analýze vrácena. Tyto výstavy dávají slovo
všem, nejen oponentům ale i příznivcům režimu, nebo přinejmenším lidem,
kteří normálně pracovali a částečně podporovali režim, i když se jim
některé jeho stránky nemusely líbit.
Jako příklad lze zmínit svědectví
prodavačky z luxusního obchodu Intershop přímo na hraničním přechodu Berlin
Friedrichstrasse, nebo policisty, který tam pracoval. Se svou prací se
identifikovali a upřímně litovali hned na jaře 1990 zánik komunistické NDR
a konec jejích národních "hodnot". Pokud se při výzkumu zanedbává téma
podpory tehdejšího režimu (a nostalgie po něm), dochází ke zbytečnému
vytěsnění tématu, bez jehož analýzy nelze pochopit dlouhodobou stabilitu
komunistických režimů.
Projevit úctu minulým generacím a vrátit určitou hrdost českému národu
I když nijak neskrývá represivní dimenzi komunistického režimu, naopak,
chytře zdůrazňuje jeho agit-prop dimenzi, berlínská výstava o každodenním
životě nechává prostor pro ty stránky života za komunismu, které si dnešní
lidé retrospektivně s chutí přivlastňují. Babička například ukáže dětem a
vnukům, jak se v době jejího mládí žilo, nemusí se stydět a všichni se
smějí. Jsem přesvědčena, že je nejvyšší čas, aby lidé mohli otevřeně mluvit
o "špatných" i o "dobrých" vzpomínkách na období komunismu a aby se
otevřely diskuse o tom, kdy a kde které z nich převládaly. Je nejvyšší čas,
aby se lidé kolektivně nemuseli stydět za své vlastní dějiny a aby se mohli
ujistit, že i když žili na "špatné" straně železné opony, jejich životy a
život celého národa měl smysl.
V neposlední řadě tyto výstavy dobře ilustrují, proč negativní stránky
komunistických režimů (byrokracie; nezpůsobilost a neschopnost řídit
ekonomiku efektivním způsobem; ponižování člověka; nemožnost cestovat)
nakonec převládly, jak způsobily pád režimu a jaký na tom byl podíl
samotných lidí. Opět tady jde o to, aby si obyvatelé bývalých
komunistických režimů uvědomovali, že kromě kritických motivů - zejména
vlastního podílu na fungování diktatury - mohou ze své kolektivní minulosti
čerpat i hrdost.
Role ÚSTRu
ÚSTR má přinejmenším tři dimenze: jakožto ústav paměti národa; jako
vzdělávací ústav, který přibližuje historický výzkum širší veřejnosti a
umožňuje ji si osvojit; a jako inovativní výzkumné centrum, které musí
neustále obnovovat paradigmata výzkumu komunistické minulosti a
metodologickou práci s archivem v souladu s mezinárodními
standardy. Jakožto ústav paměti národa má ÚSTR morální a národní povinnost
dokumentovat osud všech obětí nacistické a komunistické represe a vzdát
hold hrdinům odporu - podporuji to, co se v tom smyslu dělá už teď.
Aby bylo možné dokumentovat zločinný aspekt komunistického režimu, jak to
nařizuje zákon 181/2007 Sb., je však zároveň nezbytné, aby se
dokumentovalo, analyzovalo a vysvětlilo, jak tato represe byla vůbec
dlouhodobě možná - to znamená, odhalit rozsah, míru a přesné způsoby
spolupráce s StB nebo kolaborace s okupanty po 1968 (totéž lze říci i o
nacistické okupaci). A konečně vidím roli ÚSTRu v analýze setrvávání
komunistického režimu. Je třeba zjistit, jak to bylo možné (poukazovat na
zdroje legitimity režimu ve společnosti), kde se budovala částečná důvěra
občanů v komunistický režim (poukazovat na křehkost demokracie tváří v tvář
diktatuře a na obtížnost zachovat si pevný morální profil), a jaké důsledky
pro minulou a dnešní demokracii z toho můžeme vyvozovat. Sotva se pohneme
z místa, nebude-li se to vše odehrávat na základě širší debaty za účasti
veřejnosti, jež dá slovo všem proudům paměti. Důležitou rolí ÚSTRu je
stanovit pevné metodologické hranice v práci v pramenech, aby tato debata
neklesla do nedůstojných politických hádek.
Mají se proletáři všech zemí spojit?
Vzdělávací obor je snad nejaktivnější součástí ÚSTRu. Sledovala jsem proto
se zájmem, jak během prvních let udělali tamní výzkumnici podobný objev
jako jejich kolegové v německém BStU a v polském IPN, které jsou aktivní už
delší dobu. Totiž že paradigma totalitarismu není dostačujícím
metodologickým nástrojem k poznání komunistických společností. Vedle
politických dějin je nezbytné se věnovat orálnímu výzkumu, sociálním
dějinám a výzkumu každodenního života, má-li se představit komunistické
období v celé jeho komplexnosti.
Proto je třeba zasadit se o otevřenější metodologickou debatu na tomto
poli. Lze převzít mezinárodně uznávané analytické nástroje a metodologické
modely, jako jsou "practices of domination" či "Herrschaft" (panství) a
"agenda" sociálních aktérů či "Eigen-Sinn." Díky tomu se ÚSTRu otevře
možnost představit formy neustálého vyjednávání mezi mocí a lidmi
v nastolení a pozdějším udržování diktatury. Disident Havel to ukázal už
v roce 1978 ve své analýze "samototality" v eseji Moc bezmocných: na
případu zelináře, který do výkladu vyvěsí plakát "Proletáři všech zemí,
spojte se", Havel dekonstruuje divadlo představ, ve kterém ani zelinář, ani
KSČ, ani StB nevěří, že by se proletáři všech zemí měli spojit, ale jejich
společné předstírání uchovává jejich vzájemné sociální, politické, a
mocenské pozice.
Politizace resp. depolitizace ÚSTRu
ÚSTR je více než jen klasický výzkumný institut: jednak plní roli ústavu
paměti národa a vzdělávací agentury, jednak je založen na nutnosti
uchovávat, digitalizovat a analyzovat archivy StB. Právě proto, že
zpracovává tak citlivé archivy, měl by být ÚSTR nejprofesionálnější z
profesionálních výzkumných institutů. Měl by používat špičkovou světovou
metodologii. Oslabit přísné metodologické (profesionální) nároky znamená
okamžitě otevřít dveře politizaci. Práce ÚSTRu nesmí být závislá na
hodnotách momentální většiny v Senátu, ale na světových měřítcích
akademické kvality.
Je na čase překonat tuto politizaci, vymanit ÚSTR ze závislosti na jedné
verzi paměti a otevřít odvážnou, novou etapu jeho rozvoje. Kolektivní a
individuální vyrovnávaní se s minulostí vyžaduje práci, reflexi a čas,
nikoli hotová, zpolitizovaná řešení.
--
Dr Muriel Blaive
Senior Lecturer
Institut doktorálních studií
Fakulta humanitních studií
U kříže 8, 158 00 Prague 5
Czech Republic
20423
Diskuse