9. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 7. 2008

Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace

Nový Zelenkův film Karamazovi je po jeho Knoflíkářích (1997) určitým zklamáním. Samozřejmě, po jedenácti letech jsou Karamazovi svým zpracováním daleko zralejší a profesionálnější, jenže Knoflíkáři byl originálnější film. Zdá se mi, že Karamazovi jsou dalším svědectvím o tom, jak mnozí současní čeští filmaři nemohou najít nosná témata ze současnosti. Film je to po technické a profesionální stránce velmi zralý, jenže co přináší nového? Je to velmi dobře realizovaná televizní inscenace divadelní hry pro pondělní večer.

Při sledování Dostojevského poněkud emocionálně přehnaného dramatu jsem vzpomněl na Milana Kunderu, který si v úvodu ke své hře Jakub a jeho pán stěžuje na přehnanou, "východňárskou" iracionální emocionalitu u Dostojevského, nemůže ji snést a dává přednost francouzské racionalitě z osmnáctého století. Nemohu než s Kunderou souhlasit. Hysterie Dostojevského postav ("Zabiju!" "Zabiju se!") je mi cizí, kromě toho to vytváří nebezpečný a do určité míry falešný ruský stereotyp: znám mladé Rusy, jejichž citlivá a přemýšlivá mentalita je na hony vzdálena této teatrální emocionální hysterii.

Nicméně je nutno zdůraznit, že herci hrají vynikajícím způsobem a velmi dobře byla vybrána i scenérie, kde se inscenace odehrává - polorozpadlé prostředí dnes jen částečně funkčních oceláren v Nové Huti u Krakowa. Obrovské háky, jimiž se zřejmě přepravovaly žhavé ingoty, slouží jako hrozivá a výstižná metafora Dostojevského háků, jimiž jsou v jeho textu stahováni lidé do pekla.

Zelenka a jeho "spoluscénárista" Evald Schorm (snímek vznikl podle Schormovy divadelní hry) se film pokusili naplnit určitými zcizujícími, postmoderními rysy. Herci tedy v prostoru ocelárny hrají, ale zároveň v přestávkách představuji "sami sebe" ("fiktivně skutečné" české herce) - do místa dojíždějí z Prahy autobusem, jsme svědky jejich rozhovorů v provizorní maskérně, jeden herec chce utéci do Prahy, protože zapomněl, že tam má noční natáčení.

Prostor Nové Huti je i nebezpečný - to je naznačeno polskou produkční hned po příjezdu: vysvětlí hercům, že těsně před jejich příchodem spadl z ochozu kolem tovární haly malý chlapec, syn jednoho z dělníků, vážně si poranil páteř a lékaři v nemocnici bojují o jeho život.

Představení Dostojevského sledují v hale zpovzdálí různí dělníci, zejména se kamera soustřeďuje na otce vážně zraněného chlapce. Cynici - herci z Prahy spekulují o tom, zda je to celé provokace: jak se může otec, jehož syn je vážně zraněn, poté, co dostal takovou zprávu, dívat na představení Dostojevského? Nevymyslel si celý incident se zraněným chlapcem pražský režisér, aby dostal ze svých herců co nejintenzivnější výkon? Není tomu tak - po určité době přichází zpráva, že chlapec v nemocnici zemřel a postávající dělník se zastřelí. Stává se tak mimoděk další postavou předváděného dramatu od Dostojevského.

Dobře, je to efektní představení. Jenže co z toho? Jakou novou myšlenku přináší toto relativně pietní zpracování klasického díla? Nad čím nás to nutí k zamyšlení? Že lidé zápolí s hysterickými, nezvladatelně emocionálními hlubinami své mysli? Že nevědí, zda existuje Bůh či ďábel? Že trpí efektními epileptickými záchvaty a že si se svou existencí na této planetě nevědí rady? Je to efektně vyjádřeno, ale myslím, že to už víme.

V rozhovoru pro karlovarský Festivalový deník uvedl Zelenka, že ho na Karamazovových zaujalo, "Co se stane, když ve jménu našich idejí, podle našeho návodu, někdo zavraždí jiného člověka. Jsme za to zodpovědni? Je inteligent zodpovědný za chování blbců?" Potíž je, že celé divadelní představení je stylizováno do tak silné panoptikální emoce, že divák se soustředí na příznakové emocionální výstřelky postav a není schopen brát vážně jakýkoliv pokus o filozofičtější tázání. Ten je zpochybňován i tím, že herci vystupují ze svých rolí, takže "vážný" filozofický obsah filmu je otřesen hned dvakrát. "Čeští politici, to jsou takoví Smerďakovové, kteří se pod pláštíkem nepochopené ideje demokracie dopouštějí těžkých zločinů," konstatuje Zelenka. Je mi líto, z filmu Karamazovi toto poslání nevyplývá.

Nejzajímavější je Zelenkův flirt s postmoderními prvky, jeho snaha Dostojevského děj zcizovat. Jenže, ono je to všechno vlastně tak krotké. Svými postmoderními prvky připomínají Zelenkovi Karamazovi britský film o Tristramu Shandym, natočený podle románu Laurence Sterna, Cock and Bull Story, který se před dvěma lety také promítal na karlovarském filmovém festivalu (a který je běžně mezinárodně k dispozici na DVD). Jenže jak brilantně začlenili britští tvůrci postmoderní prvky do tohoto klasického díla! Zelenkovi Karamazovi jsou v tomto smyslu jen slabý odvar.

                 
Obsah vydání       9. 7. 2008
9. 7. 2008 Film není mrtvý. A mrtvý není ani formát VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Film's not dead. And neither is VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Západ zjišťuje, že na třetí svět nemá Jan  Čulík
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hrůza! Ema  Čulík
8. 7. 2008 The Horror! Ema  Čulík
8. 7. 2008 ČR není samostatným a suverénním státem
9. 7. 2008 Missile defense deal Štěpán  Kotrba
9. 7. 2008 Martin Bursík věří protiraketovému štítu více než americký Kongres Ivan  Větvička
9. 7. 2008 Zrození politika je smrtí šaška Bohumil  Kartous
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
9. 7. 2008 8.7. 2008 = Den hanby Miroslav  Pořízek
9. 7. 2008 Paní Riceová, už víte, kdo 11. září 2001 zaminoval a odstřelil "sedmičku"? Martin  Gřeš
9. 7. 2008 Pro světový mír není nebezpečnější program Vojtěch  Filip
9. 7. 2008 Mám doma...?!? Ladislav  Žák
9. 7. 2008 Nesmyslné stíhání Libuše Bryndové za samoléčbu konopím Anna  Čurdová
8. 7. 2008 Zhulení křesťané: vědci objevili psychoaktivní účinky starověkého kadidla
9. 7. 2008 Kolik vám za to Rusko platí?
9. 7. 2008 Když kvetly hlohy Petr  Hrbáč
9. 7. 2008 Spolčení burzovních hlupců Petr  Baubín
8. 7. 2008 Ondřej Neff neprosazuje americký radar v ČR ze zlé vůle Jan  Čulík
9. 7. 2008 Stydím se za představitele své země Pavel  Novotný
9. 7. 2008 Condoleezza Riceová vlídně přijala jednoho z afrických kanibalů Daniel  Veselý
9. 7. 2008 Demokracie vs. bezpečnost? Ladislav  Žák
7. 7. 2008 Nový Zéland -- země netušených krás a neuvěřitelných paradoxů Miroslav  Paleček
9. 7. 2008 Jdi a otevři dveře...aspoň průvan bude
8. 7. 2008 Šokující zážitek
8. 7. 2008 Společně proti základně Jan  Keller, Oskar  Krejčí, Rudolf  Převrátil, Michael  Marčák, Jiří  Maštálka, Kateřina  Konečná, Jan  Neoral
8. 7. 2008 Majitelka penzionu v Karlových Varech proti raketové obraně Jan  Čulík
8. 7. 2008 Opakuji, že jste lhář, pane Topolánku, a ohrožujete občany -- a tady je další důkaz Jan  Neoral
7. 7. 2008 Američtí intelektuálové: "Protestujeme proti americkému radaru v České republice"
7. 7. 2008 US Intellectuals: "We Protest against the U.S. Radar in the Czech Republic"
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Nesvoboda na úvěr Linda  Sokačová, Ondřej  Slačálek
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Český film RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
17. 6. 2008 Vzpomínkový optimismus Jan  Čulík
11. 4. 2008 Pražské jaro 1968 v českém postkomunistickém filmu Jan  Čulík
11. 4. 2008 The Prague Spring as reflected in Czech postcommunist cinema Jan  Čulík
3. 4. 2008 Bohdan Sláma: "Buďme na sebe hodní, nic jiného nemáme" Jan  Čulík
18. 3. 2008 O rodičích a dětech: Dobrý film, ale zase o tomtéž Jan  Čulík
26. 2. 2008 Mučení jako důkaz, aneb Jiří Křižan byl věštec Boris  Cvek, Jan Čulík
23. 2. 2008 How to resist death Jan  Čulík
22. 2. 2008 Czech Cinematography 1989 - 2007   

Filmový festival Karlovy Vary 2008 RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
9. 7. 2008 Západ zjišťuje, že na třetí svět nemá Jan  Čulík
9. 7. 2008 Film není mrtvý. A mrtvý není ani formát VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Film's not dead. And neither is VHS Ema  Čulík
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hrůza! Ema  Čulík
8. 7. 2008 The Horror! Ema  Čulík
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Dva filmy, které se moc nepovedly, a jedna dobrá francouzská "komedie" Jan  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík