4. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 1. 2006

Schopnost věřit je genetická záležitost

Několik poznámek k výzvě Igora Chauna "Proč věřit v Boha":

I já jsem byla vychována jako věřící dítě, píše Alice Valkarová. V době, kdy nebyla víra v Boha zdaleka tolerována a naše učitelka na základní škole v jednom moravském městě byla šikanována zato, že chodí do kostela, jsem pilně navštěvovala hodiny náboženství (měli jsme moc hodného pana faráře, který nám vyprávěl mimo jiné, jak zamlada podnikl cestu do Jeruzaléma), chodila jsem ke zpovědi, k přijímání a na májové, kde nam tentýž pan farář čítával na pokračování z jedné, pro mne tehdy zajímavé, knížky, večer jsem se modlila, abych už tolik nezlobila rodiče....

Pak ale přišla puberta a já jsem najednou zjistila, že v existenci Boha nevěřím.

Od té doby uplynulo už dost času a mnohokrát jsem se nad věcmi mezi nebem a zemí zamýšlela. Teď jsem dospěla k pracovní hypotéze, že schopnost víry je něco jako genetická záležitost. Znám lidi, kteří VĚDÍ, že Bůh existuje, ale já sama ten pocit nemám. Já jsem se musela celý život obejít bez Boha. Uvědomuji si, že v důsledku toho jsem měla někdy ten život těžší (to, když jsem se v nějaké nelehké životní situaci potřebovala o něco nebo někoho opřít, mít pocit, že mi někdo pomůže a že existuje NĚKDO, komu není můj úděl lhostejný) a někdy pravděpodobně lehčí. Ze svých činů jsem se totiž zodpovídala sama sobě (a pro koho jiného by člověk měl mít větší pochopení než pro sebe, že?).

Na druhé straně jsem se setkala s mnoha věřícími i nevěřícími lidmi a nemohu říci, že by se prvá anebo druhá skupina od sebe v praktickém životě a ve svých skutcích v průměru nějak výrazně statisticky odlišovaly.

Nesouhlasím s I. Chaunem, že si "ten Bohoměr musíme vyrobit každý ve svém srdci". To prostě nejde. Zrovna tak, jako se člověk těžko může přinutit k tomu, aby nevěřil, nemůže se přinutit k tomu, aby věřil (pravda, mluvím ze své vlastní zkušenosti).

Možná, že je to tak, že věřící lidé mají jakýsi dar (vlastnosti?) navíc, který jim umožňuje věřit, na rozdíl od lidí, kteří tento dar (vlastnosti?) postrádají a musí si tedy vystačit sami.

Nevím, odkud ale čerpá I. Chaun své vědomosti o tom, jak se cítí nevěřící člověk. (viz:"Nevěřící člověk se vnímá jako osamocené individuum, cítí se vydělený ze souvislostí a domnívá se, že může žít na úkor druhých i vesmíru. A většinou je na to ještě hrdý.")

Já nevím, jestli jsem hrdá nato, že jsem nevěřící, ale vidím, že I. Chaun je hrdý na to, že je věřící, protože vzápětí hned píše, že věřící je o krok výš. A já si dokonce ani nemyslím, že mohu žít na úkor druhých či vesmíru -- dokonce se obávám, spolu s jinými, že se nám naše expanzivní chování vůči přirodě může v budoucnu hodně vymstít.

Otázka víry je niternou věcí člověka samého a že takové výzvy, jakou nám adresoval I.Chaun jsou ve své podstatě nesmyslné. Určitě tedy nepovedou k tomu, že se pár nevěřících nad sebou hluboce zamyslí a přejde do opačného tábora. Podle mně je nejdůležitější vzájemné pochopení a vzájemná tolerance, ke které ale má článek I. Chauna dost daleko......

                 
Obsah vydání       4. 1. 2006
4. 1. 2006 Zuzana Paroubková: "Nikdy jsem netvrdila, že ženy do politiky nepatří" Štěpán  Kotrba
4. 1. 2006 Vinu nesou ti, kdo narcistický habitus vytvářejí Karel  Dolejší
3. 1. 2006 Napište do vězení Petru Partykovi! Benny  Rees
4. 1. 2006 Cizinci: výpisy, zápisy, průpisy, nadpisy a podpisy Milan  Daniel
3. 1. 2006 Američané zabili v Iráku rodinu civilistů
4. 1. 2006 Výzvědné služby tvrdí, že se Írán snaží zkonstruovat jadernou střelu
4. 1. 2006 Odhalení: budou v dnešních hlavních zprávách BBC World Štěpán  Kotrba
4. 1. 2006 Když tři dny vítr vál Zbyněk  Hejda
4. 1. 2006 V této demokracii smějí užívat svobody jen ti, co souhlasí
3. 1. 2006 Žánrový hybrid na obrazovce Jan  Čulík
4. 1. 2006 Udělejte to profesionálně
4. 1. 2006 Konec chirakismu: Pochybuje o tom ještě někdo? Josef  Brož
4. 1. 2006 Konec jednoho snu Josef  Vít
4. 1. 2006 Ministerstvo vnitra bude vyšetřovat "udělování víz za sex"
4. 1. 2006 Proč věřit v Boha -- opravdu, proč? Josef  Vít
4. 1. 2006 Vadí mi, že nám Igor Chaun vnucuje víru
4. 1. 2006 Schopnost věřit je genetická záležitost
2. 1. 2006 Time to examine the hidden history of 1989 Jan  Čulík
3. 1. 2006 Bushova vláda už nebude financovat znovuvýstavbu Iráku
3. 1. 2006 Svět se nedá vojensky ovládnout technologií
3. 1. 2006 Všechno je relativní Alex  Koenigsmark
3. 1. 2006 Konec chirakismu: Pochybuje o tom ještě někdo? Josef  Brož
30. 12. 2005 Ohlédnutí za Johannem Sebastianem Bachem v BBC Jan  Čulík
3. 1. 2006 Putování neznámým Acehem
2. 1. 2006 Americká hospodářská krize, která ohrožuje svět
2. 1. 2006 Ne Steigerwald, ale Koenigsmark Alex  Koenigsmark
3. 1. 2006 644 milionů Filip  Sklenář
3. 1. 2006 Proč věřit v Boha? Igor  Chaun
3. 1. 2006 Na Západe je Východ (z núdze) I.
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Igor Chaun: "Proč věřit v Boha?" - názory a reakce RSS 2.0      Historie >
4. 1. 2006 Schopnost věřit je genetická záležitost   
4. 1. 2006 Vadí mi, že nám Igor Chaun vnucuje víru   
4. 1. 2006 Proč věřit v Boha -- opravdu, proč? Josef  Vít
3. 1. 2006 644 milionů Filip  Sklenář
3. 1. 2006 Proč věřit v Boha? Igor  Chaun